Authoritarian populism contra "Bildung": anti-intellectualism and the neoliberal assault on the Liberal Arts / Populismo autoritário contra "Bildung": o anti-intelectualismo e o assalto neoliberal contra as artes liberais

Autores

  • Jeremiah Morelock Boston College

DOI:

https://doi.org/10.18554/cimeac.v7i2.2429

Resumo

A synergistic movement is taking place in American society combining authoritarian populism, the neoliberal transformation of the university, and anti-intellectualism. In the first part of this paper, I pin my notion of intellectualism (and hence anti-intellectualism) to a specific frame of reference, namely the German notion of "Bildung" as it is discussed in writings of Nietzsche and Adorno, which I associate loosely with the traditional American liberal arts model of higher education. In the second part of the paper, I outline the neoliberal assault on the liberal arts, rooting my analysis in Wendy Brown’s work, which is influenced by Foucault. In the third part of the paper, I describe the relationship of this anti-intellectualism to the rise of populism and the threat of authoritarianism in the United States. In the final section I tie the discussion into the general analysis of Horkheimer and Adorno’s analysis of fascist tendencies in liberal-democracies, emphasizing the continued relevance of their ideas to contemporary developments in education and beyond.

Keywords: Liberal arts; Neoliberalism; Intellectuals; Populism; Authoritarianism.

 

RESUMO: Um movimento sinérgico está ocorrendo na sociedade norte-americana combinando populismo autoritário, transformação neoliberal da universidade e anti-intelectualismo. Na primeira parte deste artigo, proponho minha noção de intelectualismo (e, portanto, de anti-intelectualismo) a partir de um quadro específico de referência, especialmente a noçã alemã de "Bildung" (tal como discutida nos escritos de Nietzsche e Adorno) que eu associo livremente com o tradicional modelo de artes liberais norte-americano de ensino superior. Na segunda parte deste texto, destaco o assalto neoliberal sobre as artes liberais, fundamentando minha análise no trabalho de Wendy Brown, que é influenciada por Foucault. Na terceira parte do texto, descrevo a relação do anti-intelectualismo com a ascensão do populismo e a ameaça do autoritarismo nos Estados Unidos. Na seção final, relaciono a discussão com a análise geral de Horkheimer e Adorno sobre as tendências fasicstas nas demorcacias liberais, enfatizando a contínua relevância de suas ideias para os desenvolvimentos contemporâneos na educação e além.

Palavras-chave: Artes liberais; Neoliberalismo; Intelectuais; Populismo; Autoritarismo.

Biografia do Autor

Jeremiah Morelock, Boston College

Doutor em Sociologia pelo Boston College.

Downloads

Publicado

2017-12-20

Edição

Seção

Artigos