SOCIAL ISOLATION AND LONELINESS IN UNIVERSITY STUDENTS: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v13i3.5930

Abstract

Objective: to identify publications on social isolation and loneliness in university students and factors related to these health problems. Method: Integrative literature review, based on a search in five databases: Medline, PsycInfo, Science Direct, Web of Science and LILACS, using the following terms: Social Isolation, Loneliness and Students. After applying inclusion and exclusion criteria, 28 articles of different nationalities were selected. Results: It was evident that social isolation and loneliness in university students are associated with numerous negative conditions and health risk behaviors. On the other hand, the important role of social support and a sense of community in coping with loneliness was identified. Conclusions: there are impacts of social isolation and loneliness on the health of university students, characterizing these two phenomena as important public health problems that demand attention from researchers and health workers.

Author Biographies

Romario Daniel Jantara, Universidade Federal do Rio Grande

Enfermeiro graduado pelo Instituto Federal do Paraná - Campus Palmas (2018). Doutorando em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande (2021), onde cursou mestrado. 

Daiane Porto Gautério Abreu, Universidade Federal do Rio Grande

Possui Graduação em Enfermagem (2005), Especialização Multiprofissional em Saúde da Família (2007), Mestrado em Enfermagem (2011) e Doutorado em Enfermagem (2014) pela Universidade Federal do Rio Grande. Atualmente é professora da Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande. 

Ana Cláudia Schuab Faria de Paula , Universidade Federal do Rio Grande

Enfermeira graduada pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal de Rio Grande (FURG).

Adrieli Jantara, Universidade Federal do Rio Grande

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Paraná (2017), com especialização em Metodologia da Educação no Ensino Superior (UNINTER). Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande (2021).

Jarbas da Silva Ziani, Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana

Acadêmico do curso de Enfermagem pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA).

Published

2024-12-16

Issue

Section

Revisão Integrativa