STRATEGIES TO IMPROVE INTERPROFESSIONAL COMMUNICATION IN PRIMARY HEALTH CARE: INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v13i3.6146

Abstract

Objective: This study aims to identify, in the scientific literature, strategies to improve interprofessional communication in Primary Health Care. Method: This is an integrative literature review conducted in PubMed/MEDLINE, Scopus, Lilacs, SciELO and BDENF, in the period between June and July 2021. Of 520 articles found in the databases, 16 met the inclusion criteria. Results: There were four categories that outlined the analysis: importance of collaborative teamwork; relevance of interprofessional communication; communication barriers; and strategies to improve communication. Conclusion: The strategies found in the literature highlighted points necessary to improve the quality of interprofessional communication and plan the best actions to advance various safe practices of/in care in Primary Health Care.

Author Biographies

Raquel Bomfim Castelo, Polo Fiocruz

Graduação em Odontologia, Mestrado em Saúde da Família (FIOCRUZ), Fortaleza (CE), Brasil.

https://orcid.org/0000-0002-8500-6983    http://lattes.cnpq.br/1720272255665691

raquel-ab@hotmail.com

Natália Ângela Oliveira Fontenele, UniversidadeFfederal do Ceará

Graduação em enfermagem, Mestre em cuidados clínicos em enfermagem e Saúde (UECE). Doutora em enfermagem (UFC). Fortaleza (CE), Brasil.

https://orcid.org/0000-0002-9312-7494    http://lattes.cnpq.br/2381815186356911

nataliaaof@hotmail.com

Guilherme Guarino de Moura Sá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Pernambuco

Graduação em enfermagem, Doutor em Enfermagem pelo PPGENF/UFPI. Docente Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Pesqueira (PE), Brasil.

https://orcid.org/0000-0003-3283-2656    http://lattes.cnpq.br/7392865734545404

guilherme_mourasa@hotmail.com

Nelson Miguel Galindo Neto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Pernambuco

Graduação em enfermagem, Doutor em Enfermagem (UFC). Docente Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Pesqueira (PE), Brasil.

http://orcid.org/0000-0002-7003-165x     http://lattes.cnpq.br/0593074026473891

nelsongalindont@hotmail.com

Lívia Moreira Barros, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Graduação em enfermagem, Doutor em Enfermagem (UFC). Docente Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Pesqueira (PE), Brasil.

http://orcid.org/0000-0002-7003-165x     http://lattes.cnpq.br/0593074026473891

nelsongalindont@hotmail.com

Published

2024-12-27

Issue

Section

Revisão Integrativa