INTEGRAÇÃO INTERDISCIPLINAR EM SAÚDE: UMA ANÁLISE DAS EXPERIÊNCIAS ENTRE MEDICINA E ENFERMAGEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v13i3.8136

Abstract

Objective: To understand the meaning of interdisciplinarity, its history, its relationship with health, and its integration with the fields of medicine and nursing. Method: An integrative literature review based on the guiding question: "How can interdisciplinary education and the promotion of cooperation between the fields of medicine and nursing influence the quality of care and clinical practice during and after their training?" The PICO strategy was used, with inclusion criteria limited to articles published in journals, available online, in Portuguese, English, and Spanish, from the period between 2019 and 2024. Results: The sample consisted of five articles. Content analysis revealed two categories related to interdisciplinarity: nurse-physician communication and quality of health care. Conclusion: Interdisciplinarity in health plays a fundamental role in the education of medical and nursing students. It promotes effective collaboration, the development of interpersonal skills, and a deeper understanding of patient needs.

Keywords: Interdisciplinarity, Doctor-Nurse Relations, Interprofessional Education, Quality of Health Care.

Author Biographies

Márcia Aparecida Nuevo Gatti, Centro Universitário do Sagrado Coração-Unisagrado, Bauru, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutora em doenças tropicais. Docente no Centro Universitário Sagrado Coração. UNISAGRADO, Bauru, São Paulo. marcia.gatti@gmail.com ou marcia.gatti@unisagrado.edu.br

Gabriel Grandis Gatti Neto, Universidade Nove de Julho, Bauru, São Paulo, Brasil -Uninove

Médico. Preceptor da Universidade Nove de Julho, Bauru. UNINOVE, Bauru, São Paulo.

Letícia Umetsu Yaginuma , Universidade Nove de Julho, Bauru, São Paulo, Brasil.

Médica. Preceptora da Universidade Nove de Julho, Bauru. UNINOVE, Bauru, São Paulo.

Rafael Henrique Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. UEMS, Dourados, Mato Grosso do Sul.

Enfermeiro. Doutor em Biologia oral. Docente na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. UEMS, Dourados, Mato Grosso do Sul.

Júlia Cristina Mainardes Nardy , Centro Universitário do Sagrado Coração, Bauru, São Paulo, Brasil.

Graduanda em Enfermagem. Pesquisadora de Iniciação Científica no Centro Universitário Sagrado Coração. UNISAGRADO, Bauru, São Paulo.

Danilo Augusto Ferrari Dias , Centro Universitário do Sagrado Coração, Bauru, São Paulo, Brasil.

Enfermeiro. Mestre em enfermagem. Docente no Centro Universitário Sagrado Coração. UNISAGRADO, Bauru, São Paulo.

Ana Paula Ribeiro Razera, Centro Universitário do Sagrado Coração, Bauru, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutorado em Ciências pelo HRAC/USP. Docente no Centro Universitário Sagrado Coração. UNISAGRADO, Bauru, São Paulo.

Rita de Cássia Altino, Centro Universitário do Sagrado Coração, Bauru, São Paulo, Brasil.

Enfermeira. Doutora em enfermagem. Docente no Centro Universitário Sagrado Coração. UNISAGRADO, Bauru, São Paulo.

Published

2024-11-26

Issue

Section

Revisão Integrativa