Nurses’ perception regarding internship insertion of nursing students

Authors

  • Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil
  • Álvaro da Silva Santos Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.
  • Camila Cristina Neves Romanato Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)
  • Maysa Alvarenga Ferreira UFTM
  • Nara dos Santos Costa UFTM, Uberaba, MG, Brasil
  • Daniela Sarreta Ignacio FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil.
  • Mariana Mila Guimarães
  • Judete Silva Nunes Prefeitura Municipal de Uberaba, MG, Brasil.
  • Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Fabiano Henrique Oliveira Sabino UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Fernanda Lemos Lazarini UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Bruna Claúdia Pansani Ferreira UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Julia Cristina Molina Silveira UFTM, Uberaba, MG, Brasil.
  • Ketry Kellen Prado Caetano

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3736

Keywords:

Primary Health Care, Students, Nursing, Traineeships

Abstract

This study aimed to know the perception of nurses in primary care about the integration of nursing undergraduate students in practice areas. This is a qualitative study, carried out from key issues, with 25 nurses from primary and secondary network of the city of Uberaba-MG, Brazil, in September 2017, with analysis of Discourse of the Collective Subject. Two categories and five discourses of the collective subject emerged. Positive and negative aspects on the integration of the academic in the practice field in primary care were recognized. One saw the academic as a change agent and collaborator on teamwork and care, being the critical points the low valuation of primary care, the reduced participation of nurses in the activities planning and the lack of preparation and little concern by some students. Nurses realize the integration of the students favorably; however, they consider communication and integration deficient between university and service.

Author Biographies

Jurema Ribeiro Luiz Gonçalves, Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Uberaba, MG, Brasil.

Álvaro da Silva Santos, Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Enfermeiro. Especialista em Saúde Pública. Mestre em Administração em Serviços de Saúde. Doutor em Ciências Sociais. Pós Doutor em Serviço Social. Professor Associado nos Programas de Pós-Graduação em: Atenção à Saúde e Psicologia da UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Leila Aparecida Kauchakje Pedrosa, Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.

Enfermeira. Mestre e Doutora em Enfermagem. Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção à Saúde da UFTM. Uberaba, MG, Brasil.

Camila Cristina Neves Romanato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Doutoranda em Atenção à Saúde pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Maysa Alvarenga Ferreira, UFTM

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Doutoranda em Atenção à Saúde pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Nara dos Santos Costa, UFTM, Uberaba, MG, Brasil

Enfermeira. Mestre em Atenção à Saúde. Professora Substituta pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Daniela Sarreta Ignacio, FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil.

Enfermeira. Mestre em Enfermagem Fundamental. Coordenadora e docente da FAFRAM, Ituverava, SP, Brasil.

Mariana Mila Guimarães

Enfermeira. Especialista em Saúde da Família. Uberaba, MG, Brasil.

Judete Silva Nunes, Prefeitura Municipal de Uberaba, MG, Brasil.

Enfermeira. Odontóloga, Mestranda em Atenção à Saúde, pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Ryanne Agnes Souza Silva de Oliveira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Fabiano Henrique Oliveira Sabino, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmico de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Fernanda Lemos Lazarini, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Bruna Claúdia Pansani Ferreira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Julia Cristina Molina Silveira, UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Acadêmica de Enfermagem pela UFTM, Uberaba, MG, Brasil.

Ketry Kellen Prado Caetano

Enfermeira. Biomédica. Uberaba, MG, Brasil.

References

Ministério da Saúde (Br). Política nacional de atenção básica. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2012. 114p.

Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Por uma cultura da paz, a promoção da saúde e a prevenção da violência. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2009. 48p.

Tavares PEN, Santos SAM, Comassetto I, Santos RM, Santana VVRS. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev Rene [Internet]. 2011 [citado em 03 maio 2018]; 12(4):798-807. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/4344

Botti SHO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev Bras Educ Med. [Internet]. 2008 [citado em 03 maio 2018]; 32(3):363-73. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v32n3/v32n3a11.pdf

Marran AL, Lima PG, Bagnato MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [citado em 03 maio 2018]; 13(1): 89-108. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf

Lefevre F, Lefevre AMC. Pesquisa de representação social: um enfoque qualitativo: a metodologia do discurso do sujeito coletivo. 2ed. Brasília, DF: Liberlivro Editora; 2012.

Lefevre F, Lefevre AMC. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto & Contexto Enferm. 2015; 23(2):502-7.

Souza DJ, Faria MF, Cardoso RJ, Contim D. Estágio curricular supervisionado sob a óptica dos enfermeiros supervisores. Rev Enferm Atenção Saúde [Internet]. 2017 [citado em 03 maio 2018]; 6(1):39-51. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/1677

Rossi NF, Fortuna CM, Matumoto S, Marciano FM, Silva JB, Silva JS. As narrativas de estudantes de enfermagem nos portfólios do Estágio Curricular Supervisionado. Rev Eletrônica Enferm. [Internet]. 2014; [citado em 03 maio 2018]; 16(3):566-74. Disponível em: http://revistas.ufg.br/index.php/fen/article/view/25691

Marchioro D, Ceratto PC, Bitencourt JVOV, Martini JG, Silva Filho CC, Silva TG. Estágio curricular supervisionado: relato dos desafios encontrados pelos (as) estudantes. Arq Ciênc Saúde UNIPAR. [Internet]. 2017; [citado em 03 maio 2018]; 21(2):119-22. Disponível em: http://www.revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/5912. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v21i2.2017.5912

Rigobello JL, Bernardes A, Moura AA, Zanetti ACB, Spiri WC, Gabriel CS. Estágio curricular supervisionado e o desenvolvimento das competências gerenciais: a visão de egressos, graduandos e docentes. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 03 maio 2018]; 22(2):e20170298. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v22n2/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0298.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0298

Padilha MICS. Análise crítica das causas de integração e/ou desintegração docente assistencial na enfermagem. Rev Gaúch Enferm. 1991; 12(1):33-7.

Trevisan D, Minzon DT, Testi CV, Ramos NA, Carmona, EV, Silva EM. Formação de enfermeiros: distanciamento entre a graduação e a prática profissional. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2013[citado em 03 maio 2018]; 12(2):331-7. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/viewFile/19643/pdf

Published

2019-05-13

How to Cite

Gonçalves, J. R. L., Santos, Álvaro da S., Pedrosa, L. A. K., Romanato, C. C. N., Ferreira, M. A., Costa, N. dos S., Ignacio, D. S., Guimarães, M. M., Nunes, J. S., Oliveira, R. A. S. S. de, Sabino, F. H. O., Lazarini, F. L., Ferreira, B. C. P., Silveira, J. C. M., & Caetano, K. K. P. (2019). Nurses’ perception regarding internship insertion of nursing students. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 7(2), 220–226. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3736

Issue

Section

Original Articles