Nurses’ perception regarding internship insertion of nursing students
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i2.3736Keywords:
Primary Health Care, Students, Nursing, TraineeshipsAbstract
This study aimed to know the perception of nurses in primary care about the integration of nursing undergraduate students in practice areas. This is a qualitative study, carried out from key issues, with 25 nurses from primary and secondary network of the city of Uberaba-MG, Brazil, in September 2017, with analysis of Discourse of the Collective Subject. Two categories and five discourses of the collective subject emerged. Positive and negative aspects on the integration of the academic in the practice field in primary care were recognized. One saw the academic as a change agent and collaborator on teamwork and care, being the critical points the low valuation of primary care, the reduced participation of nurses in the activities planning and the lack of preparation and little concern by some students. Nurses realize the integration of the students favorably; however, they consider communication and integration deficient between university and service.References
Ministério da Saúde (Br). Política nacional de atenção básica. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2012. 114p.
Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica. Por uma cultura da paz, a promoção da saúde e a prevenção da violência. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2009. 48p.
Tavares PEN, Santos SAM, Comassetto I, Santos RM, Santana VVRS. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev Rene [Internet]. 2011 [citado em 03 maio 2018]; 12(4):798-807. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/4344
Botti SHO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev Bras Educ Med. [Internet]. 2008 [citado em 03 maio 2018]; 32(3):363-73. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v32n3/v32n3a11.pdf
Marran AL, Lima PG, Bagnato MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 [citado em 03 maio 2018]; 13(1): 89-108. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf
Lefevre F, Lefevre AMC. Pesquisa de representação social: um enfoque qualitativo: a metodologia do discurso do sujeito coletivo. 2ed. Brasília, DF: Liberlivro Editora; 2012.
Lefevre F, Lefevre AMC. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto & Contexto Enferm. 2015; 23(2):502-7.
Souza DJ, Faria MF, Cardoso RJ, Contim D. Estágio curricular supervisionado sob a óptica dos enfermeiros supervisores. Rev Enferm Atenção Saúde [Internet]. 2017 [citado em 03 maio 2018]; 6(1):39-51. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/1677
Rossi NF, Fortuna CM, Matumoto S, Marciano FM, Silva JB, Silva JS. As narrativas de estudantes de enfermagem nos portfólios do Estágio Curricular Supervisionado. Rev Eletrônica Enferm. [Internet]. 2014; [citado em 03 maio 2018]; 16(3):566-74. Disponível em: http://revistas.ufg.br/index.php/fen/article/view/25691
Marchioro D, Ceratto PC, Bitencourt JVOV, Martini JG, Silva Filho CC, Silva TG. Estágio curricular supervisionado: relato dos desafios encontrados pelos (as) estudantes. Arq Ciênc Saúde UNIPAR. [Internet]. 2017; [citado em 03 maio 2018]; 21(2):119-22. Disponível em: http://www.revistas.unipar.br/index.php/saude/article/view/5912. DOI: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v21i2.2017.5912
Rigobello JL, Bernardes A, Moura AA, Zanetti ACB, Spiri WC, Gabriel CS. Estágio curricular supervisionado e o desenvolvimento das competências gerenciais: a visão de egressos, graduandos e docentes. Esc Anna Nery Rev Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 03 maio 2018]; 22(2):e20170298. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v22n2/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0298.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0298
Padilha MICS. Análise crítica das causas de integração e/ou desintegração docente assistencial na enfermagem. Rev Gaúch Enferm. 1991; 12(1):33-7.
Trevisan D, Minzon DT, Testi CV, Ramos NA, Carmona, EV, Silva EM. Formação de enfermeiros: distanciamento entre a graduação e a prática profissional. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2013[citado em 03 maio 2018]; 12(2):331-7. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/viewFile/19643/pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.