Health research monitoring: a tool for nursing academic education
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v10i1.5355Keywords:
Pesquisa, Pesquisa em enfermagem, Educação em enfermagem.Abstract
This is an experience report carried out in 2019, in a city in the interior of the state of Minas Gerais. It aimed to describe the perceptions of the student-monitor regarding the subject of Health Research. There was a participation of 12 hours per week, in a total of more than 100 hours, considering an activity outside of the classroom (45 hour program). There were four training activities and the construction of a work platform with the students that the monitor would support. Academic monitoring provided the monitor with individual and professional growth, enabling them to expand their knowledge in the area of scientific research, as well as the improvement of the teaching-learning binomial. Participating in the monitoring program for a student who aspires to follow the academic trajectory provided the beginning of professional construction and, with the help of professors, it was possible to follow a path and become familiar with various teaching methodologies.
References
Santos GM, Batista SHSS. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. ABCS Health Sci. [Internet]. 2015 [citado em 19 out 2020]; 40(3):203-7. DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.796
Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Edital Nº 1/2019/DAE/DGE/PROENS [Processo Seletivo do Programa de Monitoria da UFTM 2019/1] [Internet]. Uberaba, MG: UFTM; 2019 [citado em 05 out 2021]. Disponível em: https://bit.ly/2FR69gS
Andrade EGR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Souza DF. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 19 out 2020]; 71(Supl4):1596-603. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0736
Burgos CN, Baricati CCA, Martins JT, Scholze AR, Galdino MJQ, Karino ME. Monitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2019 [citado em 19 out 2020]; 9(e37):1-14. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769230816
Barbosa Junior AJ, Perales PGPS, Vannichi MTO, Dellaroza MSG, Higarashi IH. O Sistema Único de Saúde como tema transversal de um currículo de enfermagem. Rev Enferm UFPE online. [Internet]. 2018 [citado em 26 out 2020]; 12(4):930-7. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i4a235013p930-937-2018
Ministério da Saúde (Brasil), Política Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação em Saúde. 2ed. Brasília, DF: Editora do Ministério da Saúde; 2008. 44p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/Politica_Portugues.pdf
Slade SC, Philip K, Morris ME. Frameworks for embedding a research culture in allied health practice: a rapid review. Health Res Policy Syst. [Internet]. 2018 [citado em 09 nov 2020]; 16(1):29. DOI: https://doi.org/10.1186/s12961-018-0304-2
Lima KS, Ribas MA, Carvalho TGML. A importância da inserção do acadêmico no universo da pesquisa, da inovação tecnológica e da extensão: um relato de experiência. Cad Educ Saúde Fisioter. [Internet]. 2019 [citado em 26 out 2020]; 6(12):85-6. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/cadernos-educacao-saude-fisioter/issue/viewIssue/52/pdf_70
Azevedo IC, Silva RCL, Carvalho DPSRP, Cruz GKP, Lima JVH, Ferreira Junior MA. Importância do grupo de pesquisa na formação do estudante de enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2018 [citado em 18 nov 2020]; 8(2):390-8. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769226003
Galvão TF, Silva MT, Garcia LP. Ferramentas para melhorar a qualidade e a transparência dos relatos de pesquisa em saúde: guias de redação científica. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2016 [citado em 09 nov 2020]; 25(2):427-36. DOI: http://dx.doi.org/10.5123/s1679-49742016000200022
Germano I, Castro CA. Pesquisa em saúde: perspectivas narrativistas, métodos e níveis de análise. Psicol Argum. [Internet]. 2010 [citado em 14 dez 2020]; 28(60):17-29. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19683
Branco Junior AG, Zingra KN, Reis ARP, Souza TF, Sousa CM. Monitores no processo de ensino aprendizagem: avaliação da tríade envolvida. EDUCA [Internet]. 2018 [citado em 14 dez 2020]; 5(10):149-64. DOI: http://dx.doi.org/10.26568/2359-2087.2018.2572
Bright AL. Practicing leadership skills through peer mentoring and teaching: the lived experience of BSN students. Int J Nurs Educ Scholarsh. [Internet]. 2019 [citado em 03 jan 2021]; 16(1):20190022. DOI: 10.1515/ijnes-2019-0022
Camargo FC, Iwamoto HH, Pereira GA, Souza RM, Garcia LAA, Monteiro DAT, et al. Estratégias para o ensino da prática baseada em evidências na formação de enfermeiros: revisão integrativa. REFACS [Internet]. 2018 [citado em 05 out 2021]; 6(Supl1):363-74. DOI: 10.18554/refacs.v6i0.2288
Oliveira LF, Maia CLC, Panzetti TMN, Souza MWO, Galvão MM. The contribution of academic nursing monitoring in clinical surgery on the student-monitor perspective. Res Soc Develop. [Internet]. 2020 [citado em 03 jan 2021]; 9(9):e489997374. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7374
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.