Biodiversidade local, territorialidades e singularidades na formação de professores de ciências

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/ifd.v8i4.5941

Abstract

The objective of this work is to analyze aspects of singularities and biodiversity expressed by teachers undergoing initial training in natural sciences. The theoretical perspective has been questioning the hegemonic model based on scientism in the formation of teachers in natural sciences, seeking to provoke new paths based on intercultural relations. The construction of the data occurred through the clipping of a Likert-type questionnaire. In this instrument, we selected affirmative phrases with two main focuses: 1) reflecting anthropocentric, socio-environmental and romantic dimensions of biodiversity; 2) particularities of broader identities and perspectives, whether social or institutional, that delimit possible traces of singularities. The participants are from the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM) and the State University of Minas Gerais (UEMG), belonging to courses with qualification for teaching in natural sciences. In the results, we noticed a greater agreement among the participants when the statements manifested socially consensual phrases or referring to concepts of knowledge in science. When other statements brought these same themes from a more problematizing and controversial perspective, there was a large number of contradictory positions between the statements, in addition to an increase in the impartial option. From the set of these positions taken at these times, it is possible to perceive contradictions that also suggest biodiversity conflicts, relationships built by territorialities and traces of their singularities, therefore, it contributes to rethinking the training process considering these elements.

Author Biography

  • Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

    [1] Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores. Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT),vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor permanente, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. É editor da revista acadêmica Cadernos CIMEAC (ISSN 2178-9770). Também é líder do grupo de estudo e pesquisa em interculturalidade e educação em ciências (GEPIC) e do coletivo em educação popular (CIMEAC). E-mail: katosdan@yahoo.com.br ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3065-6812

Published

2021-12-31

Issue

Section

Escrita, Variação Linguística e Interculturalidade: diálogos a partir de cooperações acadêmicas.

How to Cite

Biodiversidade local, territorialidades e singularidades na formação de professores de ciências. INITIATION & TEACHER TRAINING, [S. l.], v. 8, n. 4, p. 730 a 755, 2021. DOI: 10.18554/ifd.v8i4.5941. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagepadle/article/view/5941. Acesso em: 5 dec. 2025.