Between Sounds and Knowledges: Critical Music Education through the Lenses of Interculturality and Popular Education
DOI:
https://doi.org/10.18554/ifd.v12i1.8540Abstract
This theoretical essay investigates the relationship between music and education through the lenses of intercultural and popular education. It approaches culture as a dynamic and politicized phenomenon, arguing for a more contextualized understanding within educational environments. Music is discussed as a tool for critical reflection on social, political, and cultural issues, and as a means of promoting more inclusive and plural educational practices. The text advocates for overcoming monocultural and Eurocentric views by valuing diverse musical practices from various sociocultural contexts. By celebrating diversity, it aims to foster an understanding of music as a legitimate expression of the social and cultural complexity of learners in formation.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 INITIATION & TEACHER TRAINING

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores do manuscrito deverão preencher e assinar a Declaração de Responsabilidades e Transferência de Direitos Autorais, que deverá ser anexada, pelo autor responsável pela submissão, no passo 4 do processo de submissão no sistema da revista (Clicar na opção “Browse”, selecionar o arquivo que deve ser inserido no formato pdf, clicar no botão “Transferir”, no campo “Título” digitar: Declaração de responsabilidades, depois clicar no botão “Salvar e Continuar” e prosseguir com o processo de submissão).
A Revista Iniciação & Formação Docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em
http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagedeles/index