O processo educativo e o ensino de história em instituições socioeducativas

Authors

  • Ícaro Uriel Brito França Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Janina Aparecida Lima Secretaria de educação de Uberaba
  • Renata Meire Ramos Secretaria de educação de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.18554/ifd.v8i4.6235

Abstract

The objective of this study is to analyze the educational process of History Teaching, in Socio-educational Institutions, with emphasis on the observation of how the subject is taught at the Centro Socioeducativo de Uberaba (CSEUR). An analysis is carried out on the axis of Education within the socio-educational measure, on the teaching of History in the country and in socio-educational institutions, with subsequent analysis of how the discipline is offered within the CSEUR. It is a historical research of a basic nature, with a qualitative, exploratory approach with technical, documentary and bibliographic procedures. The work is anchored in theoretical references on Teaching History and Socioeducation, such as: Abud (2012); Amorim (2013); Barros (2018); Bittencourt (2018); Sundays (2014); Miranda (2009); Saviani (2013); Schmidt (2012); Volpi (2011), among other authors and legislation related to the topic. The results emphasize the importance and necessity of teaching History in a socio-educational environment.

Keywords: History. Teaching. Socioeducation. CSEUR.

Author Biographies

Ícaro Uriel Brito França, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutorando (aluno especial) e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Especialista em Educação no Ensino Médio, Técnico e Superior (UNIASSELVI). Especialista em Ciência das Religiões (Instituto Passo Um). Licenciado em Pedagogia (Faculdade Futura), Licenciado em História (UFTM), Licenciado em Letras Português-Inglês (Instituto IBRA). Bacharel em Direito (Facthus). Currículo Lattes nº 1168228380446250. E-mail: uriel.icaro@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7013-0968.

Janina Aparecida Lima, Secretaria de educação de Uberaba

Especialista em Educação Especial e Inclusiva (FAMESP). Licenciada em Pedagogia (UNINTER). Currículo Lattes nº 8854340832464045. E-mail: janlima@live.com.pt. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7819-447X.

Renata Meire Ramos, Secretaria de educação de Minas Gerais

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Especialista em Logística (SENAC). Licenciada em Letras Português-Inglês (Mackenzie), Licenciada em Pedagogia (Universidade da Franca), Bacharel em Administração (UNIUBE). Professora da rede básica de educação na rede particular. Currículo Lattes nº 4635103268923208. E-mail: meira.renata@hotmail.com. ORCID – https://orcid.org/0000-0003-3175-123X

Published

2021-12-31

Issue

Section

Escrita, Variação Linguística e Interculturalidade: diálogos a partir de cooperações acadêmicas.