MULTICULTURAL TEACHING, HUMANISTIC GEOGRAPHY AND LANGUAGE

Authors

  • Rosalvo Nobre Carneiro Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7312

Keywords:

Geography Didactics. Multiculturalism. Teacher training. Communicative Act.

Abstract

From 1995 onwards, in Brazil, Multicultural Didactics were developed in the area of ??Education. In education, regardless of race, culture, social class or language, all students must experience equal chances of academic success. Furthermore, other themes neglected by General Didactics emerge, such as the use of language. The objective of this work is to analyze the incorporation of this multicultural and linguistic pedagogical movement in discussions on Geography Didactics, from the perspective of humanistic-cultural geographic education. To this end, the literature that directly addresses the topic is reviewed, using different databases as sources. In addition, periodicals with a scope for teaching Geography are preferred. The analysis of the materials indicates the theoretical non-incorporation of multicultural studies in education in the discussion on Geography Didactics. In the same way, language appears as a means of expression or representation through cinema, music and the arts. It is expected, therefore, to contribute to the consolidation of Geography Didactics as a systematized field in Brazil. At the same time, some directions are proposed for a Humanistic-Cultural Didactics in Geography which is mediated by the world of life, and shared intersubjectively by the unequal and the different, and language in its communicative function of generating understanding between people.

References

ANDREIS, Adriana Maria. O cotidiano como dimensão científico-didática da geografia no projeto da escola. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 9, n. 17, p. 44–67, 2019. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/611. Acesso em: 8 set. 2023.

ANHORN, Carmen Teresa Gabriel. Saberes, sujeitos e linguagem: notas sobre o processo de construção de uma didática crítica intercultural. GT04 – Didática, 28ª Reunião Anual da AnpedANPED, Reuniões Científicas, 2005. Disponível em: http://28reuniao.anped.org.br/. Acesso em: 29 dez. 2023.

BANKS, James A. Multiculturalism’s Five Dimensions. NEA Today Online. Used with permission. September, 1998. Disponível em: https://www.learner.org/wp-content/uploads/2019/02/3.Multiculturalism.pdf. Acesso em: 29 dez. 2023.

BANKS, James A. Reformando escolas para implementar igualdade para diferentes grupos raciais e étnicos. Cadernos Penesb. Rio de Janeiro, Niterói, n. 7, p. 14-40, nov. 2006. Disponível em: http://penesbi.uff.br/wp-content/uploads/sites/573/2019/02/penesb7_web.pdf. Acesso em: 30 dez. 2023.

BARREIROS, Cláudia Hernandez. Da didática fundamental à didática intercultural: percursos de uma pesquisadora de campo. In: CANDAU, Vera. (Org). Educação Intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006. p. 19-29.

BONETE, William Júnior; FERNANDES, Dalvani; JUNIOR, João. História e geografia: elementos para um ensino humanista. Historiæ, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 39–58, 2014. Disponível em: https://periodicos.furg.br/hist/article/view/3896. Acesso em: 2 jan. 2024.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira De Educação, v. 13, n. 37, p. 45–56, 2008a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005. Acesso em: 11 set. 2023.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008b. p. 13-37.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Didática, Interculturalidade e Formação de professores: desafios atuais. Revista Cocar, [S. l.], n. 8, p. 28-44, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3045. Acesso em: 11 set. 2023.

CANDAU, Vera Maria. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Educ. Soc. [Internet], v. 79, p. 125-161, ago. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8Cj5XvRTYpN3WNWbMBCbNFK/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 30 dez. 2023.

CANDAU, Vera Maria; ANHORN, Carmen Teresa Gabriel. A questão didática e a perspectiva multicultural: uma articulação necessária. Série: Reuniões Científicas. Categoria: Trabalho. Grupo de Trabalho: GT04 – Didática. Reunião: 23ª Reunião Anual da Anped, 2020. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/questao-didatica-e-perspectiva-multicultural-uma-articulacao-necessaria. Acesso em: 11 set. 2023.

CANDAU, Vera Maria; KOFF, Adélia Maria Mehme Simão e. Conversas com... sobre a didática e a perspectiva multi/intercultural. Educação & Sociedade, v. 27, n. 95, p. 471-493, maio 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000200008. Acesso em: 11 set. 2023.

CANDAU, Vera Maria; LEITE, Miriam Soares. A didática na perspectiva multi/intercultural em ação: construindo uma proposta. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 731-758, set. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300011. Acesso em 11 set. 2023.

CANDAU, Vera Maria; LEITE, Miriam Soares. A didática na perspectiva multi/intercultural em ação: construindo uma proposta. In:

CANDAU, Vera Maria (Org.). Didática: questões contemporâneas. Rio de Janeiro: Editora Forma&Ação, 2009. p. 63-91.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Espaço como mundo da vida e a teoria do agir comunicativo. Revista da ANPEGE, [S. l.], v. 16, n. 31, p. 44-58, mar. 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/11445. Acesso em: 30 dez. 2023.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Didáticas da Geografia: de agir instrumental para agir comunicativo. Caderno de Geografia, São Paulo, v. 32, n. 69, p. 456-480, abr./jun., 2022a. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/issue/view/1324. Acesso em: 08 set. 2023.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre. Educação geográfica do agir comunicativo: geografia escolar do mundo da vida. Curitiba, PR: Appris, 2022b.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre; ARAÚJO, Raimundo Lenilde de. Didática da Geografia Progressiva: sentidos, racionalidade e linguagem. Revista Signos Geográficos, [S. l.], v. 5, p. 1-15, 2023a. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/74205. Acesso em: 30 dez. 2023.

CARNEIRO, Rosalvo Nobre; ARAÚJO, Raimundo Lenilde de. Didática da Geografia crítico-marxista no Brasil (1980-2010): sentidos, elementos e linguagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICAS DE ENSINO EM GEOGRAFIA, 15, 2022, Salvador, Bahia. Anais do 15 ENPEG. Salvador, Bahia: Geobiografar/PROET/UNEB, 2023b. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1Qq4pTaP4g5AEknzw4Z5ZYCXrevrMOli2/view?usp=sharing. Acesso em: 30 dez. 2023.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Para onde estão indo as investigações sobre ensino de geografia no Brasil? Um olhar sobre elementos da pesquisa e do lugar que ela ocupa nesse campo. Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 36, n. 3, p. 399-419, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/bgg/article/view/44546. Acesso em: 08 set. 2023.

CORREIA, Marcos Antonio. A Geografia Cultural no III Milênio: perspectivas epistêmico-metodológicas e pedagógicas. Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 20, n. 34, p. 87, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1959. Acesso em: 8 set. 2023.

DAVIM, David Emanuel Madeira; MARANDOLA JÚNIOR, Eduardo José. O pensamento fenomenológico na educação geográfica: caminhos para uma aproximação entre cultura e ciência. Caderno de Geografia, v. 26, n. 47, p. 684-713, 2016. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/geografia/article/view/p.2318-2962.2016v26n47p684. Acesso em: 08 set. 2023.

FERRACINI, Rosemberg. Possibilidades didáticas antirracistas: o ensino de Geografia regional da África e educação para relações étnico-raciais. Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, [S. l.], v. 4, n. 8, 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/16149. Acesso em: 2 fev. 2023.

FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. Educação, Sociedade e Culturas, n. 16, p. 45-62, 2001. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC16/16-2.pdf. Acesso em: 29 dez. 2023.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Tradução: Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Editora Tempo Brasileiro, 2002.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012. v. 1.

LOPES, Jecson Girão. A geografia humanística como ferramenta de ensino. Geosaberes, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 26-38, jan. 2011. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/51. Acesso em: 08 set. 2023.

MACHADO, Carla Silva. Didática e currículo em questão: interculturalidade e teorias pós-críticas no contexto escolar. Plures Humanidades, Ribeirao Preto, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 5-22, 2017. Disponível em: http://seer.mouralacerda.edu.br/index.php/plures/index. Acesso em: 29 dez. 2023.

MARANDOLA JUNIOR, Eduardo; TAKEDA, Marco. Pedagogia ambiental e pedagogia da complexidade: da tríade à Educação Humanista. Geo Crítica/Scripta Nova – Revista electrónica de geografía y ciencias sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, v. VIII, n. 164, mai. 2004. Disponível em: http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-164.htm. Acesso em: 08 set. 2023.

MYANAKI, Jacqueline. A paisagem no ensino de geografia: Uma estratégia didática a partir da arte. 2003. Dissertação (Mestrado em Geografia Física) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. doi:10.11606/D.8.2005.tde-03012005-124908. Acesso em: 02 fev. 2023.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 156–168, maio 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012. Acesso em: 11 set. 2023.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 17-48. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag3.pdf. Acesso em: 29 dez. 2023.

PINHEIRO, Antonio Carlos. O ensino de Geografia no Brasil: catálogo de dissertações e teses (1967-2003). João Pessoa: GEPEG, 2020a.

PINHEIRO, Antonio Carlos. Revisitando e refletindo sobre as pesquisas acadêmicas na área de educação geográfica no brasil. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 198–214, 2020b. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/916. Acesso em: 02 jan. 2024.

SANTOS, Fabio Eulalio dos. A fundamentação da moral em Jürgen Habermas. 144 f. 2007. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Curso de Pós-Graduação em Filosofia, 2007.

SILVA, Maria do Carmo Vieira da. Educação multicultural: actualidade e pertinência. Sapientiae. Revista Angola de Ciência e Epistemologia, v 1, n. 1, 41-51, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5727/572760850004/html/. Acesso em: 30 dez. 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SOARES, Danúbia Zanotelli; MONTALVÃO, Marcos Lino; SILVA, Maria das Graças Silva Nascimento. Ensino e aprendizagem da geografia a partir de diferentes abordagens metodológicas. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, s. p. 2020. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/cccss/2020/09/ensino-geografia.html. Acesso em: 24 abr. 2023.

SOUZA, Vanilton Camilo de. Fundamentos teóricos, epistemológicos e didáticos no ensino da geografia: bases para formação do pensamento espacial crítico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 47–67, 2011. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/15. Acesso em: 8 set. 2023.

SUESS, Rodrigo Capelle. Geografia Humanista e ensino-aprendizagem: perspectivas em Formosa-GO. 2016. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade de Brasília (UnB), Brasília-DF, 2016. 171 p. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/23078/1/2016_RodrigoCapelleSuess.pdf. Acesso em: 08 set. 2023.

SUESS, Rodrigo Capelle. Geografia humanista, heterotopia e polivocalidade: novos percursos para o ensinar-aprender. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 01–24, 2018. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/52549. Acesso em: 8 set. 2023.

SUESS, Rodrigo Capelle; LEITE, Cristina Maria Costa. O processo de ensino-aprendizagem à luz dos preceitos da geografia humanista – saberes dos professores: um estudo em Formosa-GO. Pesquisar, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, v. 1, n. 2, p. 18-34, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/pesquisar/article/view/66635. Acesso em: 08 set. 2023.

SUESS, Rodrigo Capelle; LEITE, Cristina Maria Costa. Lugar e geografia humanista: uma proposição para a geografia escolar. Geografia Ensino & Pesquisa, [S. l.], v. 22, p. 22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/26066. Acesso em: 8 set. 2023.

TAVARES, Rejane Gomes, SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática contemporânea: pressupostos para pensar a interculturalidade crítica. Facit.to, Tocantins, v. 1, n. 28, 453-576, 2021. Disponível em: http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/1106. Acesso em: 02 jan. 2024.

UERN. Projeto Pedagógico Geografia/Graduação/Presencial. Pau dos Ferros: Departamento de Geografia, Campus de Pau dos Ferros, 2022.

ZANATTA, Beatriz Aparecida. As referências teóricas da Geografia escolar e sua presença na investigação sobre as práticas de ensino. Educativa, Goiânia, v. 13, n. 2, p. 285-305 jul./dez. 2010. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/1419. Acesso em: 02 jan. 2024.

Published

2024-05-01

How to Cite

NOBRE CARNEIRO, R. MULTICULTURAL TEACHING, HUMANISTIC GEOGRAPHY AND LANGUAGE. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 59–76, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7312. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7312. Acesso em: 22 dec. 2024.