TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO: EDUCAÇÃO EM SAÚDE E EDUCAÇÃO PERMANENTE VOLTADAS À COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v13i1.5909

Abstract

Objective: to report the experience of an Extension Program in the development of Health Education and Permanent Health Education actions aimed at COVID-19, using Information and Communication Technologies. Method: experience report of professors, undergraduate and graduate students from the development of an Extension Program of a public Higher Education Institution located in Rio Grande do Sul. Results: Six Technical and Technological Audiovisual Products were produced and shared on digital platforms, four of which addressed measures and guidelines for health education and two guidelines for the Primary Health Care Network in different municipalities. Furthermore, two infographics were designed and implemented for professionals in the Primary Health Care Units of Santa Maria. Conclusion: The program made it possible to articulate teaching, research and extension, contributing to the dissemination of knowledge as a vehicle for social transformation in the face of the COVID-19 pandemic.

Descriptors: COVID-19; Health Education; Education Continuing; Nursing; Information Technology.

Author Biographies

Anna Karoline Vargas da Costa, Universidade de Federal de Santa Maria

Student of the Nursing course at the Federal University of Santa Maria, extension scholarship holder. Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brazil.

Address: Rua Venâncio Aires, 2027, Passo D'areia, CEP: 9702020, Santa Maria - RS.

Karem Azevedo da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do curso de enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria, bolsista voluntária de extensão.  Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brasil.

Gisele Miollo, Universidade Federal de Santa Maria

Acadêmica do curso de enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria, bolsista de extensão.  Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brasil.

Maria Denise Schimith, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Pós-doutora pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brasil.

Gabriela Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (PPGEnf UFSM). Doutoranda do PPGEnf UFSM. Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brasil.

Daiana Cristina Wickert, Universidade Federal de Santa Maria

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (PPGEnf UFSM). Professora substituta do Departamento de Enfermagem da UFSM. Santa Maria, Rio Grande do Sul – Brasil.

Amanda de Lemos Mello, Gerente de Atenção Primária à Saúde na Prefeitura de Jaraguá do Sul

Enfermeira.  Mestre e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (PPGEnf UFSM). Gerente de Atenção Primária à Saúde na Prefeitura de Jaraguá do Sul. Docente do Curso de Enfermagem do Centro Universitário da Serra Gaúcha (FSG). Jaraguá do Sul, Santa Catarina– Brasil.

Published

2024-04-03

Issue

Section

Relato de Experiência