DO DO PRECONCEITO AO RESPEITO LINGUÍSTICO: UM CAMINHO PARA NORMALIZAR A DIVERSIDADE LINGUÍSTICA

Authors

  • Gilberto Antonio Peres Universidade Federal de Uberlândia http://orcid.org/0000-0002-1251-5752
  • Talita de Cássia Marine Marine Universidade Federal de Uberlândia
  • Simone de Azevedo Floripi Floripi Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18554/it.v17i00.6488

Abstract

ABSTRACT: The guidelines contained in the National Curricular Common Base (BRASIL, 2017) inspire the commitment of teaching professionals to carry out work with the Portuguese language in the school space so that demonstrates linguistic respect. Although the phenomenon of linguistic heterogeneity is wide discussed, there are still obstacles that hinder harmonious reflections so that linguistic variation is treated normally in school institutions. Therefore, in this article we present discussions about linguistic heterogeneity in order to show possible ways to recognize the legitimacy of a given linguistic variety, while teaching the standard norm, contributing to learning it with less resistance. We also present proposals for activities to be applied in the final years of elementary school, based on the selection of texts of different genres, with current and real examples. We base our theoretical support on contributions from Faraco (2008); Faraco; Zilles (2017); Leite (2012); Bagno (2003; 2013); Scherre (2021); Marine; Oliveira; Silva (2021). Finally, we emphasize that our intention in proposing the application of these activities is to contribute so that Portuguese language classes are an opportunity to carry out work towards linguistic respect.

 

KEYWORDS: Portuguese language teaching; Linguistic variation; Linguistic prejudice and respect.

Author Biographies

  • Gilberto Antonio Peres, Universidade Federal de Uberlândia
    Mestrando do curso de Pós-Graduação Strictu Sensu  Mestrado Profissional em Letras  (Profletras - UFU)
  • Talita de Cássia Marine Marine, Universidade Federal de Uberlândia

    Possui pós-doutorado na área de Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-graduação em Letras: ensino de língua e literatura da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Realizou mestrado e doutorado em Linguística e Língua Portuguesa na UNESP/Araraquara com estágio PDEE na Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL) e no Centro de Linguística da mesma
    universidade (CLUL). Atualmente é professora associada nível I do Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia, atuando também no Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS-UFU) como membro permanente

  • Simone de Azevedo Floripi Floripi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Professora Doutora do Curso de Letras da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR/Curitiba) e Professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

    Licenciada em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - 2000), mestre em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP - 2003 - Bolsista CAPES), doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP - 2008 - Bolsista FAPESP) com estágio sanduíche na Universidade Nova de Lisboa - Portugal (2006-2007 - Bolsista FAPESP) e realizou pós-doutorado em Linguística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP - 2013-2014). Atualmente enquadra-se como Professor Associado III no curso de Letras da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR/Curitiba), e como Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade Federal de Uberlândia. 

Published

2024-12-28

How to Cite

DO DO PRECONCEITO AO RESPEITO LINGUÍSTICO: UM CAMINHO PARA NORMALIZAR A DIVERSIDADE LINGUÍSTICA. JOURNAL INTERTEXT, Uberaba, v. 17, n. 00, 2024. DOI: 10.18554/it.v17i00.6488. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/6488. Acesso em: 8 oct. 2025.