CONTRIBUTIONS OF PHONOLOGY TO THE TEACHING OF THE PORTUGUESE LANGUAGE: EVIDENCE OF PHONOLOGICAL PROCESSES IN SCHOOL WRITING

Authors

  • Priscila Marques Toneli UFTM

Abstract

This study aims to discuss how Phonology can assist teachers in understanding orthographic deviations. We start from the premise that these deviations are a reflection of speech in writing and highlight the occurrence of phonological processes. For this purpose, we focus on two processes in this study, based on the categorization into four groups proposed by Seara, Lazzarotto-Volcão, and Nunes (2015): weakening, strengthening and syllabic restructuring. The analysis includes phonological rules involving vowels, such as vowel insertion and epenthesis, monophthongization, raising of unstressed vowels, and vowel harmony. We support the discussion with phonological studies in generative theories and acknowledge that the analysis methodology presented by Bortoni-Ricardo (2005) is an important research and systematization tool for understanding spelling deviations. The main contributions of this study are to present, not only to teachers, though they are our primary focus, but also to researchers, the contributions of Phonology to the teaching of Portuguese as a mother tongue.

 

Author Biography

  • Priscila Marques Toneli, UFTM

    Possui graduação em Licenciatura em Letras pela UNESP-RIO PRETO (2004) e mestrado e doutorado em Linguística pela UNICAMP - Campinas, com estágio no exterior pela Universidade de Lisboa. Tem experiência na área de Letras, como pesquisadora em Linguística nas áreas de Fonética e Fonologia, Variação e Ensino de Língua Portuguesa como língua materna, e como professora no ensino básico como professora de Língua portuguesa, literaturas e redação. Atualmente, tem desenvolvido estudos nas áreas de Linguística do texto nos aspectos gramaticais (fonético-fonológico, sintáticos, semânticos e pragmáticos), textuais (coesão e coerência) e discursivos com ênfase na produção de texto, na leitura e na escrita. Essas pesquisas incluem tanto aspectos teóricos, quanto contribuições para a formação de professores. também tem atuado com produção de material didático para ensino de língua portuguesa, com ênfase no ensino de redação. As pesquisas atuais investigam a relação oralidade-letramento com destaque a questões de pontuação e de coesão e de coerência em textos escritos, seguidas de reflexões sobre o ensino desses tópicos que envolvem ensino de gramática. Uma outra contribuição atual é a organização de uma banco de dados composto por textos escritos que está vinculado ao grupo de pesquisa que faz parte GEVAR. Também tem trabalhado com o ensino do texto acadêmico e metodologia de pesquisa. 

Published

2022-12-28

How to Cite

CONTRIBUTIONS OF PHONOLOGY TO THE TEACHING OF THE PORTUGUESE LANGUAGE: EVIDENCE OF PHONOLOGICAL PROCESSES IN SCHOOL WRITING. JOURNAL INTERTEXT, Uberaba, v. 15, n. 00, 2022. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/8431. Acesso em: 5 dec. 2025.

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