Scientific production in nursing teams in a public teaching hospital
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v5i3.2136Keywords:
Scientific and technological activities, Teaching hospitals, NursingAbstract
The aim of this study is to analyze the intellectual production of the 2nd Scientific Nursing Conference at the Clinical Hospital of the Federal University of Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brazil. This study is one of documentary analysis, of an exploratory nature, of the works that were approved for presentation during the event. Data were processed in the software IRAMUTEQ, organized into groups thematically according to a descending hierarchical classification method. 58 projects were presented, with hospital nurses being the principal authors (94.3%), and lato sensu graduate health students (29.3%). Concerning the nature of the projects presented, reports of experience were most frequent (56.9%), as well as the results of primary studies (25.9%). Thematic groups representative of the intellectual production resultant of the event were: Quality, attention and care; Multiprofessional Residency Program; Hospital as site of intellectual production; and Procedures, methods and implantation of nursing care. The scientific event was introduced as an initiative to integrate teaching, research and care. Further, the event was used as a space for the exchange of knowledge, with potential for inducing the improvement of practices in research settings.
References
Berhmer LCF, Ramos FRS. Teaching-service integration: implications and roles in experiences of Undergraduate Courses in Nursing. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [Citado em 07 abr 2017]; 48(1):118-24. DOI: 10.1590/S0080-623420140000100015.
Miranda DR. As duas vocações da Universidade: centralizar investigação e desenvolvimento; descentralizar conhecimento útil [Editorial]. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 [Citado em 07 abr 2017]; 49(Esp):1-6. DOI: 10.1590/S0080-623420150000700001.
Zanetti ML. Teaching and research in the preparation of future professionals. Rev Latinoam Enferm [Internet]. Jun 2013 [Citado em 07 abr 2017];21(3):653-4. DOI: 10.1590/S0104-11692013000300001.
Bento FMS, Oliveira LJ. Pesquisa 4.0: novas dinâmicas de pesquisa e descoberta de informação científica e cooperação entre investigadores. Revista Perspectivas em Ciência da Informação [Internet]. 2014 [Citado em 07 abr 2017]; 19(2):4-14. Acesso em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1831/1434.
Gasque KCGD. Information literacy for inquiry-based learning. Transinformação [Internet], 2016 [Citado em 07 Abr 2017]; 28(3):253-62. DOI: 10.1590/2318-08892016000300001.
Fernández Lamarra N. Universidad, sociedad y conocimiento reflexiones para el debate. Avaliação (Campinas) [Internet]. 2014 [Citado em 07 Abr 2017]; 19(3):663-87. DOI: 10.1590/S1414-40772014000300008.
Carvalho V. Linhas de pesquisa em enfermagem: destaques filosóficos e epistemológicos. Rev Bras Enferm [Internet]. 2015 [Citado em 07 Abr 2017]; 68(4):723-29. DOI: 10.1590/0034-7167.2015680421p.
Oguisso T, Freitas GF. Care - The essence of the nursing professional identity [Editorial]. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2016 [Citado em 07 Abr 2017]; 50(2):188-93. DOI: 10.1590/S0080-623420160000200001.
02º Encontro Científico de Enfermagem HC-UFTM [Internet]. Uberaba: Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares; 2016 [Citado em 07 Abr 2017]. Disponível em: http://www.ebserh.gov.br/documents/147715/0/II+Encontro+Cient%C3%ADfico+da+Enfer.pdf/5e8dd8a2-82d1-44f8-9781-fd938545107c.
Camargo BV, Justo AM. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas Psicol [Internet]. 2013 [citado 01 fev 2017]003B21(2):513-18. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v21n2/v21n2a16.pdf.
Lowen IMV, Peres AM, Crozeta K, Bernadino E, Beck CLC. Competências gerenciais dos enfermeiros na ampliação da Estratégia Saúde da Família. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 [citado 01 fev 2017];49(6):967-73. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v49n6/pt_0080-6234-reeusp-49-06-0967.pdf.
Kami MTM, Larocca LM, Chaves MMN, Lowen IMV, Souza VMP, Goto DYN. Trabalho no consultório na rua: uso do software IRAMUTEQ no apoio à pesquisa qualitativa. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2016 [citado 01 fev 2017];20(3):e20160069. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v20n3/1414-8145-ean-20-03-20160069.pdf.
Hoyler A, Cunha DF, Souza HM, Silva GR, Resende LAPR, Francisco M et al. Curso de Especialização em Gestão de Hospitais Universitários do SUS: Plano Diretor Estratégico do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. São Paulo: Ministério da Educação, Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares, Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa [Internet]; 2013-2014 [Citado em 07 Abr 2017]. Disponível em: http://www.ebserh.gov.br/documents/147715/148046/plano+diretor.pdf/52510c9d-c6e3-410c-8d09-a2a3dbcbbc16.
Mendes IAC, Gir E, Trevizan MA. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo: Centro Colaborador da Organização Mundial da Saúde. Rev Latinoam Enferm [Internet]. Dez 1993 [Citado em 07 Abr 2017];1(Esp):53-68. DOI: 10.1590/S0104-11691993000300008.
Peduzzi M, Norman IJ, Germani ACGC, Silva JAM, Souza GC. Interprofessional education: training for healthcare professionals for teamwork focusing on users. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2013 [Citado em 25 Mar 2015]; 47(4):973-9. Disponível em: http://www.scielo.br/ pdf/reeusp/v47n4/en_0080-6234-reeusp-47-4-0977.pdf
Miranda Neto MV, Leonello VM, Oliveira MAC. Multiprofessional residency in health: a document analysis of political pedagogical projects. Rev Bras Enferm [Internet]. Jul/Ago 2015 [Citado em 07 Abr 2017];68(4):586-93. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2015680403i.
World Health Organization (WHO). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice [Internet]. Geneva (CH): WHO; 2010 [cited 2015 Mar 25]. Available from: http://whqlibdoc.who.int/hq/2010/ WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf
Cabral IE, Tyrrel MAR. Pesquisa em enfermagem nas Américas. Rev Bras Enferm [Internet]. 2010 [Citado em 07 Abr 2017]; 63(1):104-10. DOI: 10.1590/S0034-71672010000100017.
Freitas CCG, Segatto AP. Ciência, tecnologia e sociedade pelo olhar da Tecnologia Social: um estudo a partir da Teoria Crítica da Tecnologia. Cad. EBAPE. BR [Internet]. 2014 [Citado em 07 Abr 2017]; 12(2):302-20. DOI: 10.1590/1679-39517420.
Beyea SC, Slattery MJ. Historical perspectives on evidence-based nursing. Nurs Sci Q [Internet]. 2013 [Citado em 07 Abr 2017]; 26(2):152-5. DOI: 10.1177/0894318413477140.
Macedo APMC. Nursing supervision: studying the “Case” of the phenomenon of interorganizational articulation Nursing School and Hospital. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [Citado em 07 Abr 2017]; 48(Esp. 2):200-6. DOI: 10.1590/S0080-623420140000800028.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.