Reflection groups with social educators: analysis of work in shelter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v9i3.4531

Keywords:

Community Health Services, Health Promotion, Social Work

Abstract

This is a qualitative-exploratory study, carried out in a city in the interior of the state of São Paulo, SP, Brazil, in 2017. It aimed to understand the work process of educators of special social protection in a institutional shelter for children and adolescents. Five meetings were held with eight educators, aged between 25 and 58 years. The tools used were: participant observation; field diaries; audio recordings and transcriptions; and theoretical framework of Freudian Psychoanalysis. Bardin content analysis was used and, from the educators’ reports, two categories emerged: 1) Impotence at work; and 2) The shelter as an extension of the family. They were aware of their complaints, but demonstrated a lack of training, adopting defense mechanisms to deal with suffering. The research showed the need for an articulated support network composed of professionals trained to provide comprehensive assistance to children and adolescents in social vulnerability.

Author Biographies

Matheus Colombari Caldeira, Hospital Dr. Adolfo Bezerra de Menezes; Curso de graduação em Psicologia da UNILAGO - União das Faculdades dos Grandes Lagos.

Psicólogo do Hospital Dr. Adolfo Bezerra de Menezes, Mestre em Psicologia e Saúde pela FAMERP e Professor da UNILAGO - União das Faculdades dos Grandes Lagos.

 

 

Liliana Scatena, Cursos de Graduações em Fisioterapia, Enfermagem, Nutrição, Educação Física e Psicologia das Faculdades Integradas Einstein de Limeira/SP

Psicóloga, Doutora em Ciências e Professora dos cursos de Graduações em Fisioterapia, Enfermagem, Nutrição, Educação Física e Psicologia das Faculdades Integradas Einstein de Limeira/SP

Cintia Aparecida Forner Gonçalves, Universidade de Franca

Psicóloga clínica graduadada pela Universidade de Franca - Unifran; pós graduada lato sensu em Psicanálise pela Faculdade Instituto Brasil de Ensino.

Rodrigo Mostaço Andrade, Hospital Dr. Adolfo Bezerra de Menezes

Psicológo graduado pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e pós graduação lato sensu em Psicanálise pelo Núcleo de Pesquisas Psicanalíticas e pela Universidade de Araraquara. Psicólogo no Hospital Psiquiátrico Dr Adolfo Bezerra de Menezes e em Consultório Particular. 

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Published

2021-06-23

How to Cite

Caldeira, M. C., Scatena, L., Gonçalves, C. A. F., & Andrade, R. M. (2021). Reflection groups with social educators: analysis of work in shelter. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 9(3), 522–532. https://doi.org/10.18554/refacs.v9i3.4531

Issue

Section

Original Articles