PORTFOLIO: A STRATEGY FOR TEACHING ACTION IN A NURSING TEACHING DIPLOMA PROGRAM

Authors

  • Amanda Márcia Reinaldo Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Alda Martins Gonçalves Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Annette Souza S. M. da Costa Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.18554/

Abstract

This is an experience report regarding the activity of teaching the class Practical Teaching II in a licensure nursing course at the Federal University of Minas Gerais. The objective was to report the use of a portfolio to evaluate students’ teaching-learning process and the faculty’s effects on this process. The construction of the portfolio enabled the teachers and students to evaluate the teaching-learning process, thus allowing them to reflect about the utilization of the tool, its implications, outcomes and potentials.

Descriptors: Education, Formation, Nursing.

Author Biographies

Amanda Márcia Reinaldo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Enfermeira, Doutor em Enfermagem Psiquiátrica, Professor Adjunto do Departamento de Enfermagem Aplicada, Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais.

Alda Martins Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Departamento de Enfermagem Aplicada, Escola de

Enfermagem, Universidade Federal de Minas Gerais

Annette Souza S. M. da Costa, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Departamento de Enfermagem Aplicada,

Escola de Enfermagem, Universidade Federal de Minas Gerais

References

Ministério da Educação. Câmara de Ensino Superior (BR). Parecer n. 837/68 - Criação do Curso de Licenciatura em Enfermagem. Brasília: Ministério da Educação, 1968.

Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde (BR). Resolução 196/96 - Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília: Ministério da Saúde, 1996.

Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior (BR). Resolução CNE/CES n.3 - Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília: Ministério da Educação, nov. 2001.

Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação (BR). CP n. 01/2002 - Diretrizes curriculares nacionais para a formação de professores da educação básica e em nível superior – Curso de Licenciatura/ Graduação Plena. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

Universidade Federal de Minas Gerais. Pro-Reitoria de Graduação. Proposta de Diretrizes Curriculares da UFMG para a formação de professores de licenciatura plena. Belo Horizonte: UFMG, 2005.

Vilas Boas BMF. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus; 2008. 191p.

Sá-Chaves I. Portfólios reflexivos: estratégia de formação e de Supervisão (Cadernos didáticos: série supervisão). Aveiro, Portugal: Universidade de Aveiro; 2000.

Alvarenga GM. Portfólio: o que é e a que serve? Rev. Olho Mágico. Londrina. jan/ abr. 2001; 2(1): 18-21.

Bardim, L. Análise de conteúdo. Portugal: Edições 70; 2009. 287p.

Laville C, Dionne J. A construção do saber. Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; 1999. 342p.

Published

2012-12-19

Issue

Section

Relato de Experiência