Health education through means of communication: contributing to the formation of nursing students
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i1.3539Keywords:
Health education, Communications media, Students nursingAbstract
This study is an experience report on the use of certain media (radio and newspapers) for the dissemination and access to safe information about healthcare, as an extracurricular strategy in the formation of nurses. Its conceptual methodological framework was Health Literacy, which is a process made up of: understanding and critical evaluation of the information to be disseminated, the use of safe information regarding healthcare that can aid in decision-making. It started in 2013, using local and university means of communication. The undergraduate students decided about the publishing of informative texts and the themes to be transmitted through the radio. In general, the dissemination of safe information on health has been considered as a practice with the potential of transforming the life conditions of the populations. The use of local media contextualizes the language to the target audience, allowing for a broader access to the information by the population. Since this is an extracurricular activity, undergraduates could experience spaces of innovative technologies for health promotion.
References
Medeiros AS, Magalhães R, Pereira JR. Lei de acesso à informação: em busca da transparência e do combate à corrupção. Inf Inf. [Internet]. 2014 [citado em 27 ago 2017]; 19(1):55-75. DOI:10.5433/1981-8920.2014v19n1p55
Presidência da República (Brasil), Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Brasília, DF: SECOM; 2014, 156p.
Lisboa SSM. Jornalismo e a credibilidade percebida pelo leitor: independência, imparcialidade, honestidade, objetividade e coerência. [dissertação]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2012.112p.
Health in the post-2015 agenda: report of the global thematic consultation on health [Internet]. [S.l.: World Health Organization]; 2013 [citado em 27 ago 2017]. Disponível em: https://www.paho.org/arg/images/gallery/Health%20post-2015%20Apr13.pdf?ua=1
Mendes IAC, Ventura CAA. Protagonismo da enfermagem nas metas da ONU para a saúde dos povos. Rev Latinoam Enferm. [Internet]. 2017 [citado em 27 ago 2017]; 25:e2864. doi: ttp://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.0000.2864
Bermejo L. Envejecimiento activo, pedagogia gerontológica y buenas prácticas socioeducativas con personas adultas mayores. Rev Interv Socioeducativa [Internet]. 2012 [citado em 27 ago 2017]; 51:27-44. Disponível em: http://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/260500/369075
Condeza AR, Bastías G, Valdivia G, Cheix C, Barrios X, Rojas R, et al. Adultos mayores en Chile: descripción de sus necessidades en comunicación en salud preventiva. Cuad Info. [Internet]. 2016 [citado em 27 ago 2017]; (38):85-104. doi: https://doi.org/10.7764/cdi.38.964
Ministério da Educação (Br). Secretaria de Educação Superior. Manual de Orientações básicas – PET. Brasília, DF: Ministério da Educação; 2006.
Sörensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z, et al. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health [Internet]. 2012 [citado em 27 ago 2017]; 12(1):80. doi: http//dx.doi.org/ 10.1186/1471-2458-12-80
Nutbeam D. The evolving concept of healt literacy. Soc Sci Med. [Internet]. 2008 [citado em jul 2017]; 67(12):2072-8. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953608004577?via%3Dihub
Quemelo PRV, Milani D, Bento VF, Vieira ER, Zaia JE. Literacia em saúde: tradução e validação de instrumento para pesquisa em promoção da saúde no Brasil. Cad Saúde Pública [Internet]. 2017 [citado em 27 ago 2017]; 33(2):e00179715. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00179715
Nutbeam D. Health literacy as a public goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promot Int. [Internet]. 2000 [citado em 27 ago 2017]; 15(3):259-67. Disponível em: https://academic.oup.com/heapro/article/15/3/259/551108
Minghelli B. A importância da literacia para a saúde no controle do excesso de peso infanto-juvenil. RBONE. [Internet]. 2012 [citado em 27 ago 2017]; 32(6):96-105. Disponível em: http://www.rbone.com.br/index.php/rbone/article/view/193/255
Luís FSL. Literacia para a saúde e alimentação saudável: os novos produtos e a escolha dos alimentos. [tese]. Lisboa, Pt: Escola Nacional de Saúde Pública; 2010. 277p.
Almeida M. A promoção da saúde nas mídias sociais: uma análise do perfil do Ministério da Saúde no Twitter. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2012.16p.
Pinto ACS, Scopacasa LF, Bezerra LLAL, Pedrosa JV, Pinheiro PNC. Uso de tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE online. [Internet]. 2017 [citado em 27 ago 2017]; 11(2):634-44.
doi: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v11i2a11983p634-644-2017
Cruz DI, Daher RR, Dias PWS, Martins VF, Gandolfi PE. O uso das mídias digitais na educação em saúde. Cad FUCAMP. [Internet]. 2011 [citado em 22 set 2017]; 10(13):130-42. Disponível em: http://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/215/228.
Silva MJ, Linhares RN, Chagas AM, Santos M. Reflexões sobre a produção acadêmica em mídias, saúde e educação no Brasil. In: 4º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa; 6º Simpósio Internacional de Educação e Comunicação; 5-7 ago 2015; Aracajú, SE. Linhares RN, Costa AP, editores. Atas do 6º Simeduc. [Internet]. [S.l.]: Ludomedia; 2015 [citado em 12 set 2017]. v. 5, p. 99-104. Disponível em: http://www.proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2015/article/view/202
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.