Multidisciplinary intervention in the waiting room of HiperDia: experience report
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v7i4.3559Keywords:
Health education, Public Health, Health promotion, Patient care teamAbstract
The study aimed to discuss the multidisciplinary expertise in the waiting rooms with HiperDia users. This is an experience report from an extension project, carried out from April to July 2018, in a school health center in Minas Gerais, Brazil, developed by a team of multidisciplinary residents. The themes were worked through play and elected by the users and professionals of the health institution. The waiting rooms were evaluated by the participants at the end of each action. The themes worked were: Diabetes Mellitus, Systemic Arterial Hypertension and leprosy. In total, there were 40 activities of waiting rooms, with 461 participants. Health education made it possible to clarify questions for conscious decision-making, bond creation and reduction of idle time while the users wait to receive attendance.
References
Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Políticas de Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Plano de reorganização da atenção à hipertensão arterial e ao diabetes mellitus: hipertensão arterial e diabetes mellitus [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2001 [citado em 26 jul 2018]. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/miolo2002.pdf
Ministério da Saúde (Br), Departamento de informática do SUS-DATASUS. Hiperdia - Sistema de cadastramento e acompanhamento de hipertensos e diabéticos [Internet]. Brasília, DF: DATASUS; 2018 [citado em 26 mar 2018]. Disponível em: http://datasus.saude.gov.br/sistemas-e-aplicativos/epidemiologicos/hiperdia
Carvalho Filha FSS, Nogueira LT, Viana LMM. HiperDia: adesão e percepção de usuários acompanhados pela estratégia saúde da família. Rev Rene [Internet]. 2011 [citado em 26 jul 2018]; 12:930-36. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/rene/article/view/4380
Azevedo AMG, Silva DO, Gomes LOS. Educação em saúde como ferramenta no conhecimento do usuário com hipertensão arterial. Rev Enferm UFPE on line [Internet]. 2017 [citado em 26 jul 2018]; 11(8):3279-89. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/110194/22084
Limeira M, Henrique MS, Barbosa AS, Queiroga VE, Cavalcanti FR. Sala de espera como ferramenta para educação em saúde na atenção básica. Rev Bras Ciênc Saúde [Internet]. 2014 [citado em 12 set 2018]; 18(1):59-62. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/view/21238
Ministério da Saúde (Br), Secretaria de Vigilância em Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2010 [citado em 19 jul 2018]. 60 p. (Série B. Textos Básicos de Saúde; Série Pactos pela Saúde 2006, v. 7). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_promocao_saude_3ed.pdf
Silva JVM, Mantovani MF, Kalinke LP, Ulbrich EM. Avaliação do Programa de Hipertensão Arterial e Diabetes Mellitus na visão dos usuários. Rev Bras Enferm. [Internet]. 2015 [citado em 13 set 2018]; 68(4):626-32. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v68n4/0034-7167-reben-68-04-0626.pdf
Santos AL, Silva EM, Marcon SS. Assistência às pessoas com diabetes no HiperDia: potencialidades e limites na perspectiva de enfermeiros. Texto & Contexto Enferm. [Internet]. 2018 [citado em 12 set 2018]; 27(1):e2630014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v27n1/0104-0707-tce-27-01-e2630014.pdf
Simões S, Castro SS, Scatena LM, Castro RO, Lau FA. Qualidade de vida dos portadores de hanseníase num município de médio porte. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2015 [citado em 26 jul 2018]; 1(49):60-7. Disponível em: http://revista.fmrp.usp.br/2016/vol49n1/AO8-Qualidade-de-vida-dos-portadores-de-hanseniase.pdf
Ministério da Saúde (Br), Secretaria-Executiva. HumanizaSUS: Política Nacional de Humanização [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2013 [citado em 19 jul 2018]. 16p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_humanizacao_pnh_folheto.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.