Formação de professores de Ciências da Natureza

um estado do conhecimento de teses e dissertações com enfoque na temática crítico-reflexivo

Authors

  • Lucas de Sousa Costa Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA
  • Danielle Rodrigues Monteiro da Costa Universidade do Estado do Pará-UEPA
  • Kaio Coelho Rodrigues Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA
  • Camila Maria Sitko Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Campus Campo Mourão

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.6808

Keywords:

Professor Crítico-Reflexivo. Ciências da Natureza. Formação de Professores.

Abstract

In this study, we seek to examine how discussions on “critical-reflective professors” have been presented in master's and doctoral research in the area of Natural Sciences in Brazil in the last ten years. The State of Knowledge was used as a methodological approach for mapping the research, and the searches were carried out on the Brazilian Theses and Dissertations platform – BDTD. We identified few productions on the subject, fragmentation of discussions between areas of knowledge and training, however, there is a common theoretical perspective that supports the investigations already carried out in the discussions carried out by theorists such as Schön, Zeichner, Pimenta and Nóvoa.

Author Biography

  • Danielle Rodrigues Monteiro da Costa, Universidade do Estado do Pará-UEPA

    Graduada em Licenciatura em Química, Mestre e Doutor em Química pela UFPA. Coordenadora
    do Campus VIII – Marabá-PA. Docente do Departamento de Ciências Naturais da UEPA.
    Professora dos Programas de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia
    (PPGEECA/UEPA) e em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/Unifesspa).

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Published

2023-10-31

How to Cite

Formação de professores de Ciências da Natureza: um estado do conhecimento de teses e dissertações com enfoque na temática crítico-reflexivo. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 95–107, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i2.6808. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6808. Acesso em: 21 may. 2025.