TEACHING OF PHYSICS AND MATHEMATICS AT THE INTERFACES WITH DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES - DICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8291

Keywords:

Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC)

Abstract

The teaching of Physics and Mathematics has constituted a challenge in Brazilian school education, whose history is rooted in a didactic organization based on memorization and application of formulas. In this context, the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) has proven relevant, fostering visualization, interactivity, and personalized learning. This article aims to analyze the contributions of Developmental Teaching Theory to the formation of concepts in Mathematics and Physics in Basic Education, using technological interfaces. It is a bibliographic research anchored in the theoretical assumptions of Historical-Cultural Theory, of Activity Theory, and of Developmental Teaching. From a dialectical perspective, the goal is to highlight how pedagogical interactions mediated by digital technologies connect means and ends, bridging empirical and scientific knowledge in the teaching-learning process. Activity Theory, when aligned with these technologically mediated practices, emphasizes the importance of the teacher's mediation in the conceptual organization of the content, fostering students' theoretical thinking. Moreover, the use of educational software contributes to more meaningful teaching, helping students overcome the immediate perception of phenomena, thus developing critical and in-depth thinking about the interrelationships of the world.

 

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Idade escolar e atividade de estudo: educação, ensino e apropriação dos sistemas conceituais. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Ângelo Antônio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas-SP: Autores Associados, 2016.

BENFÍCA, Kátia Ferreira Guimarães; PRATES, Kimelly Hanna Guimarães. As contribuições do uso de experimentos no ensino-aprendizado da física. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 6, n. 6, p. 33686-33703, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-066. Acesso em: jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Portal Enem 2023 – Divulgação de resultados. Brasília, DF: INEP/MEC, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enem. Acesso: jul.2024.

CEDRO, Wellington Lima; MORAES, Sílvia Pereira Gonzaga de; ROSA, Josélia Euzébio da. A atividade de ensino e o desenvolvimento do pensamento teórico em matemática. Ciência educ. [online]. 2010, vol.16, n.02, pp.427-445. ISSN 1516-7313. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132010000200011. Acesso em: jan. 2024.

DAVIDOV, Vasili Vasilyevich. La enseñaza escolar y el desarollo psiquico: investigación psicológica, teórica y experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.

DOS SANTOS, Ailton Donizetti; DOS SANTOS, Derli Barbosa. Tecnologia e inovação aliadas à educação: o uso de softwares educacionais para o ensino de ciências e biologia. Revista Multidisciplinar do Nordeste Mineiro, v. 1, n. 1, 2021. Disponível em: https://revista.unipacto.com.br/index.php/multidisciplinar/article/view/835. Acesso em: jan. 2024.

ELKONIN. Daniil Borissevich. Estrutura da atividade de estudo. In: PUENTES, Roberto Valdés; CARDOSO, Cecília Garcia Coelho; AMORIM, Alves Prudente (org.) Teoria da Atividade de Estudo: contribuições de D.B. Elkonin, V. V. Davidov e V.V. Repkin. Curitiba, PR: CRV, 2019. Coedição: Uberlândia, MG: EDUFU, 2019b.

GOMES, Cristiane Ruiz; VENTURA, João Paulo Costa. Softwares no ensino de matemática: um olhar sobre a BNCC. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática – v. 08, n. 23, 2021. DOI: https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.4961. Acesso em: jan. 2024.

GRANDO, Regina Célia. Recursos didáticos na educação matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, [S. l.], v. 5, n. 02, p. 393–416, 2019. DOI: 10.36524/dect.v5i02.117. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/117. Acesso em: 26. ago. 2024.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.

LIBÂNEO, José Carlos. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (org.). Temas de pedagogia: diálogo entre currículo e didática. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências

educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.

MAME, Osvaldo Augusto Chissonde; MIGUEL, José Carlos; MILLER, Stela. Atividade de estudo: sua contribuição para o desenvolvimento do pensamento teórico da criança em situação escolar. Acta Educ. vol.42, Maringá, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.45463. Acesso em: jan. 2024.

MARTINS, Márcio Marques; RECCHI, Ana Maria Spohr. DUGATO, Danian Alexandre; LEDUR, Cristian Mafra. Tracker. Software de análise de vídeos e imagens para o ensino de Física e Ciências. In: VI ENCONTRO REGIONAL SUL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 6, 2013, Santo Ângelo, RS. Anais. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões: EREBIO-SUL, 2013. p. X. Disponível em: http://santoangelo.uri.br/erebiosul2013/. Acesso em: 20 jun. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2014.

MONTEIRO, Paula Cavalcante. A experimentação investigativa: um estudo com licenciandos em química. 2018. 218f. Tese (Doutorado Ensino de Ciências) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7198502. Acesso em: 24 jun. 2024.

MOURA, Manoel Oriovaldo. (org). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2010.

NOGARI, Maraysa Cruzi; MARTIN, George Francisco Santiago. O software Geogebra e o Pipa: possibilidades pedagógicas para o ensino de Geometria Plana. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 10(11), e515101119776. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10 i11.19776. Acesso em: fev. 2024.

PEIXOTO, Joana. Tecnologias e relações pedagógicas: a questão da mediação. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 25, n. 59/1, p. 367–379, 2016. DOI: 0.29286/rep.v25i59/1.3681.

Acesso em: mar. 2024.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich; REPKINA, Natalya Vladimirovna. A questão da estrutura da atividade de estudo. PUENTES, Roberto Valdes; CARDOSO, Cecilia Garcia Coelho; AMORIM, Paula Alves Prudente. Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. Uberlândia: EDUFU; Paraná: CRV, 2019.

REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino em Re-Vista, v. 21, n. 1, p. 85-99, jan./jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.14393/ER-v21n1a2014-9%20%20%20%20%20. Acesso em: abr. 2024.

ROCHA, Vanderlândio Zeferino da. Integrando TICs no ensino de Física: Uma abordagem interativa para o efeito fotoelétrico utilizando python. Universidade Federal de Pernambuco-Campus Agreste. Caruaru, 2023.

SOUZA, Luciene Santana. Ensino Desenvolvimental no ensino de matemática nas séries iniciais: utilização da tecnologia como mediação pedagógica. XIV ANPED-CO. Anais. 2018. Disponível em: https://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/5/2865-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: mar. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2.ed. São Paulo. Ed. WMF Martins Fontes. 2010.

Published

2025-09-08

How to Cite

IBRAHIM, Soraia; MRAD JOAQUIM , Welington; RODRIGUES , Adriana. TEACHING OF PHYSICS AND MATHEMATICS AT THE INTERFACES WITH DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES - DICT. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e025012, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8291. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8291. Acesso em: 6 dec. 2025.