Gamification

possíveis contribuições para Serviços de Referência de Bibliotecas Universitárias

Authors

  • Amanda Franzão Rodrigues da Silva Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Ariana de Campos Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.6809

Keywords:

Biblioteca Universitária, Serviço de Referência, Gamification.

Abstract

Abstract

With the quick advancement and dissemination of Digital Information and Communication Technologies, the offer of products and services has been changed and the need for innovation was introduced in organizations. In the libraries, mainly in academics, the search for innovation has been necessary and discussion agenda among librarians who are concerned to keep up with the changes, improve service and cultivate theirs users with new expectations and behaviors that are caused by progress and familiarity with the technologies. The Reference Service is one of the services proffered by academic libraries and delas daily with academics and their respective behaviors and informational needs, provides assistance for scientific research and relevant information acquisition, being fundamental in the education-research-extension tripod of educational institutions. The aim of this study was to show the possibilities of using Gamification in the Reference Services of Academic Libraries. As an innovative appliance, Gamification means using game-based mechanics, aesthetics and thinking to engage people, motivate action, promote learning and problem solving. The paper is an exploratory research on the purposes and bibliographic on the procedure. As a result, the libraries that already use the mechanism and the benefits that can be achieved through the use of Gamification for activities developed in the Reference Services were demonstrated.

Keywords: Academic Library. Reference Services. Gamification.

References

ACCART, J. P. Serviço de referência: do presencial ao virtual. Brasília: Briquet de Lemos, 2012.

ALMEIDA, M. S. Elaboração de projeto, tcc, dissertação e tese. São Paulo: Atlas, 2011.

ALVES, Flora. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras: um guia completo: do conceito à prática. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: DVS editora, 2015.

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

BAROKATI, N. Application design library with gamification concept. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, Samarinda, INA, v. 3, n. 1, 2017. Disponível em: https://media.neliti.com/media/publications/177263-EN-application-design-library-with-gamifica.pdf. Acesso em: 05 jun. 2019.

BECKER, B. W. Gamification of Library Instruction. Behavioral e Social Sciences Librarian, New York, US, v. 32, n. 3, p. 199-202, 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01639269.2013.821372?journalCode=wbss20. Acesso em: 5 nov. 2018.

BRIGHAM, T. J. An Introduction to Gamification: adding game elements for engagement. Medical Reference Services Quarterly, Abingdon, UK, v. 34, n. 4, p.471-480, 2015. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02763869.2015.1082385. Acesso em: 13 ago. 2019.

BUCKLEY, P.; DOYLE, E. Gamification and student motivation: interactive learning environments. Interactive Learning Environments, Abington, UK, v. 24, n. 6, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10494820.2014.964263. Acesso em: 03 set. 2019.

BUSARELLO, R. I.; ULBRICHT, V. R.; FADEL, L. M. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. (org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. cap. 1, p. 38-74.

CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.

CARVALHO, H. A história das bibliotecas. São Paulo, SP. 2016. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/online/artigo/9827_A+HISTORIA+DAS+BIBLIOTECAS. Acesso em: 03 mar. 2019.

CARVALHO, N. C. O de. Millennials: quem são e o que anseiam os jovens da geração Y. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Econômicas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/4865. Acesso em 08 jan. 2019.

CATIVELLI, A. S.; MONSANI, D.; JULIANI, J. P. Gamificação em bibliotecas: despertando a motivação nos usuários. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 70-81, jan./abr., 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n45p70. Acesso em: 04 jun. 2018.

CORDEIRO, H.T.D. Perfis de carreira da geração Y. Orientador: Lindolfo Galvão de Albuquerque. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado em Administração) -- Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-07112012-201941/pt-br.php. Acesso em: 10 jan. 2020.

DENNIS, M.; DEES, A. S. It’s so boring: improving library orientation sessions for first-year-studentes. The Southeastern Librarian, Kennesaw, US, v. 63, n. 2, 2015. Disponível em: https://digitalcommons.kennesaw.edu/seln/vol63/iss2/2. Acesso em: 03 set. 2019.

DETERDING, S.; KHALED, R.; NACKE, L. E.; DIXON, D. Gamification: toward a definition. Vancouver, CA: [s.n], 2011. Disponível em: http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf. Acesso em: 14 set. 2018.

DZIEKANIAK, C. V.. Sistema de gestão para biblioteca universitária (SGBU). Transinformação, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 33-54, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v21n1/03.pdf. Acesso em: 04 mar. 2019.

FARDO, M. L. A Gamificação como estratégia pedagógica: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. Orientadora: Carla Beatriz Valentini. 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em educação) -- Universidade de Caxias do Sul, RS, 2013. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/457. Acesso em: 24 ago. 2018.

FELICIO, J. C. S. M. Serviço de referência educativo (sre) em bibliotecas universitárias: análise das práticas voltadas ao desenvolvimento da competência em informação de seus usuários. Orientadora: Magda Teixeira Chagas. 2014. 222 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) -- Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. A biblioteca pública: administração, organização, serviços. Rio de Janeiro: FBN, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GRINGS, L.; DODEBEI, V. Bibliotecas Nacionais: memoria, história, conceitos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015. João Pessoa. Anais eletrônicos [...] João Pessoa: UFPB: 2015. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/lti/ocs/index.php/enancib2015/enancib2015/paper/viewFile/2646/1221. Acesso em: 19 dez. 2019.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o Jogo como Elemento na Cultura (1938). São Paulo: Perspectiva, 2008.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf. Acesso em: 07 out. 2019.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: 08 set. 2019.

JANE Mcgonigal: jogando por um mundo melhor. [S. l.: s.n.], 2010. 1 vídeo (20min 31s). Publicado pelo canal TED. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dE1DuBesGYM. Acesso em: 28 jul. 2018.

JOGO. In: MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. 4. ed. São Paulo: Melhoramentos, 2016.

KAPP, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. Washington: Pfeiffer & Company, 2012.

KAPP, K.; BLAIR, L.; MESCH, R. The gamification of learning and instruction fielbook: ideas into practice. New Jersey: Wiley, 2014.

KIM, B. Understanding gamification. Library Technology reports: expert guides to library systems and services, Chicago, US, v. 51, n. 2, 2015.

KRZYZANOWSKI, R. F. Ações para construção de uma biblioteca virtual: relato de experiência do Sistema Integrado de Bibliotecas da USP. Revista USP, São Paulo, n. 35, p. 54-61, 1997.

LEACH, G.; SUGARMAN, T. S. Play to win! Using games in library instruction to enhance student learning. Research Strategies, v. 20 n. 3, p. 191-203, 2005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0734331006036. Acesso em: 14 out. 2018.

LEBER, A.; COSTA, E. H. S.; KUSHNIR, M. R. C.; BARBARESCO, M. C. F. Biblioteca universitária e as redes sociais: interação e trocas na construção do conhecimento. In: TERRA, G. M. de (org.) Biblioteconomia e os ambientes de informação. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. cap. 15, p. 151-161. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2019/05/e-book-Biblioteconomia-e-os-Ambientes-de-Informacao.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

LEE, J. J.; HAMMER, J. Gamification in education: what, how, why Bother? Academic Exchange Quarterly, Chattam, NY, v. 15, n. 2, 2011. Disponível em: https://education.ohio.gov/getattachment/Topics/Learning-in-Ohio/Ohio%E2%80%99s-Learning-Standards-for-English-Language-Art/Resources-for-English-Language-Arts/Technology-Integration-in-English-Language-Arts/Gamific

LEHMKUHL, K. M. Os nativos digitais e a recuperação da informação científica on-line. Orientadora: Magda Teixeira Chagas. 2012. 165 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) -- Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: http://pgcin.paginas.ufsc.br/files/2010/10/LEHMKUHL-Karyn-Munyk.pdf. Acesso em: 4 jul. 2019.

MACHADO, M. A biblioteca universitária e sua relação com o projeto pedagógico de um curso de graduação. Orientadora: Ursula Blattman. 2009. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) –- Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/92197/273668.pdf. Acesso em: 07 jul. 2019.

MARCHIORI, P.0 Z. Bibliotecas digitais e repositórios de objetos de armazenagem. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 22, n. 2, p.13-21. 2012.

MARCIAL, V. F. Inovação em bibliotecas. In: RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. G. Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: IPEA, 2016. Disponível em: http://ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/livros/livros/170105_biblioteca_do_seculo_21.pdf. Acesso em: 21 jun. 2018.

McCLURE, H.; BRAVENDER, P. Regarding reference in an academic library, does the desk make a difference. Reference & User Services Quarterly, Chicago, IL, v. 52, n. 4, p. 302-308, 2013. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/refuseserq.52.4.302. Acesso em: 29 mar. 2019.

McCRINDLE, M. New generations at work: attracting, recruiting, retraining and training generation Y. Austrália: [s.n], 2006.

MORIGI, V. J.; SOUTO, L. R. Entre o passado e o presente: as visões de biblioteca no mundo contemporâneo. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 189-206, jan./dez., 2005. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/432/552. Acesso em: 14 set. 2018.

NELSON, M. J., 2012. Soviet and American precursors to the gamification of work. In: Proceedings of the 16th INTERNATIONAL ACADEMIC MIND TREK International CONFERENCE, 16., 2012, Tampere, FI. Proceedings [...]. New York, NY: ACM, 2012. p. 23-26. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.8725&rep=rep1&type=pdf Acesso em: 06 jun. 2019.

OBLINGER, D. Boomers, Gen-Xers & Millennials: understanding the new students. EDUCAUSE Review, v. 38, n. 4, p. 36-45, 2003. Disponível em: https://er.educause.edu/-/media/files/article-downloads/erm0342.pdf. Acesso em: 12 maio 2019.

OSHEIM, D. E. This Could be a Game!: defining gamification for the classroom. 2013. 117 f. Master’s Theses (Master of Arts) -- Faculty of the Department of Communication Studies, San Jose, 2013. Disponível em: https://scholarworks.sjsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=7851&context=etd_theses. Acesso em: 18 jul. 2019.

PEREIRA, L. C. O processo de seleção de bibliotecas virtuais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP. Educitec, Manaus, v. 5, n. 12, p. 301-11, dez. 2019. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/download/849/350/. Acesso em: 08 jan. 2020.

PINTO, A. A. Os Serviços de Referência: mudanças, desafios e oportunidades na sociedade da informação. In: RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. G. Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: IPEA, 2016. cap. 10, p. 241-280. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/170105_biblioteca_do_seculo_21.pdf. Acesso em 02 set. 2019.

PINTO, M.; FERNÁNDEZ-MARCIAL, V.; GÓMEZ-CAMARERO, C. The impact of information behavior in academic library service quality: a case study of the science and technology area in Spain. The Journal of Academic Librarianship, Ann Arbor, US, v. 36, n. 1, p. 70–78, Jan. 2010. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0099133309002067. Acesso em: 17 ago. 2019.

PRODANOV, C. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROSTIROLLA, G. Gestão do conhecimento no serviço de referência em bibliotecas universitárias: uma análise com foco no processo de referência. Orientadora: Marília Damiani Costa. 2006. 174 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) -- Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: http://tede.ufsc.br/teses/PCIN0016.pdf. Acesso em: 13 abr. 2019.

SILVA, T. de L. Atuação dos profissionais do serviço de referência biblioteca Nilo Peçanha do Instituto Federal da Paraíba. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25., 2013, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: FEBAB, 2013. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais/article/view/1498. Acesso em: 5 ago. 2018.

SIQUEIRA, J. C. Repensando o serviço de referência: a possibilidade virtual. PontodeAcesso, Salvador, v. 4, n. 2, p. 116-130, set. 2010. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/4238. Acesso em: 28 set. 2018.

SOARES, U. G. A Biblioteca Universitária na avaliação de cursos de graduação pelo Ministério da Educação: o caso da Biblioteca Central da Universidade Federal de Juiz de Fora. Orientadora: Maria Isabel da Silva Azevedo Alvim. 2018. 95 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública) -- Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6596. Acesso em: 02 jun. 2019.

SOUZA, C. D. S. de.; AQUARONE, D. C. B.; BARBOZA, M. D. S. O estudo do usuário e a aplicação de estratégias do marketing em bibliotecas universitárias. In: TERRA, G. M. de (org.) Biblioteconomia e os ambientes de informação. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. cap. 21, p. 218-230. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/wp-content/uploads/2019/05/e-book-Biblioteconomia-e-os-Ambientes-de-Informacao.pdf. Acesso em: 04 abr. 2019.

SPINA, C. Gamification: is it right for your library? The rewards, risks and implications of Gamification. AALL Spectrum, Chicago, IL, v. 17, n. 6, p. 7-25, 2013.

VALENTIM, M. L. P. O perfil das bibliotecas contemporâneas. In: RIBEIRO, A. C. M. L.; FERREIRA, P. C. G. Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. Brasília: IPEA, 2016. Disponível em: http://ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/livros/livros/170105_biblioteca_do_seculo_2.pdf. Acesso em: 21 jun. 2018.

VIANNA, Y.; VIANNA, M.; MEDINA, B.; TANAKA, S. Gamification: como reinventar empresas a partir de jogos. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

ZICHERMANN, G.; LINDER, J. The gamification revolution: how leaders leverage game mechanics to crush the competition. EUA: Mc Graw Hill Education, 2013.

Published

2024-01-24

How to Cite

FRANZÃO RODRIGUES DA SILVA, A.; DE CAMPOS, A. Gamification: possíveis contribuições para Serviços de Referência de Bibliotecas Universitárias. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 169–188, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.6809. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6809. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua