Health education and health literacy: strategies for health promotion and quality of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5027

Keywords:

Health educacion, Literacy, Ocupational groups, Quality of life.

Abstract

This is a report of an experience of a descriptive nature carried out from 2018 and 2019, with the aim of reporting the experience of a health education project with workers from a public university. Fifteen health and education professionals participated in the project, in monthly meetings lasting two hours, with 50 hours of activities in total. The dialogical approach, and the 10 steps of the RENASCERES @ methodology, provided a space for discussion on lifestyle and quality of life. Among the reports, the following stand out: that the activities provided an improvement in the practice of physical exercises, in food, reflections on the search for resilience in personal and professional daily life; achieving a healthier lifestyle with an influence on quality of life. The interventions carried out contributed to the promotion of health with possibilities of improving health literacy in the participating civil servants.

Author Biographies

Isadora Catananti Ardenghi, Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM)

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM)

Marta Regina Farinelli, Curso de Serviço Social/Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde do Idoso/Mestrado em Psicologia da UFTM

Assistente Social. Bacharel em Direito. Mestre, Doutora e Pós Doutora em Serviço Social. Professora Associada no curso de Serviço Social, Tutora do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde do Idoso, no Mestrado em Psicologia da UFTM

Rosane Aparecida de Sousa Martins, curso de Serviço Social da UFTM

Assistente Social. Doutora e Pós Doutora em Serviço Social. Professora Associada no curso de Serviço Social da UFTM

Cláudia Helena Julião, Curso de Serviço Social da UFTM

Assistente Social. Especialista em Serviço Social e Política Social. Mestre e Doutora em Serviço Social. Professora Associada no curso de Serviço Social da UFTM

Priscila Maitara Avelino Ribeiro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Assistente Social. Especialista em Políticas Públicas, Sociais e de Saúde. Mestre em Serviço Social. Doutoranda em Serviço Social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Luís Ângelo Saboga-Nunes, Universidade NOVA de Lisboa – Escola Nacional de Saúde Pública, Portugal//Instituto de Sociologia da Universidade de Educação de Freiburg, Alemanha

Sociólogo. Mestre e Doutor Saúde Pública. Professor da Universidade NOVA de Lisboa – Escola Nacional de Saúde Pública, Portugal e Professor Associado do Instituto de Sociologia da Universidade de Educação de Freiburg, Alemanha

References

Mattos RA. Princípios do Sistema Único de Saúde (SUS) e a humanização das práticas de saúde. Interface [Internet] 2009 [citado em 20 jan 2020]; 13(1):771-807. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2009.v13suppl1/771-780/pt

Buss PM, Pellegrini Filho A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis [Internet]. 2007 [citado em 20 jan 2020]; 17(1):77-93. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/physis/v17n1/v17n1a06.pdf

Ministério da Saúde (Br). Política Nacional de promoção da saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2006.

Ministério da Saúde (Br), Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Sistema Único de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2007.

- Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005.

Saboga-Nunes L, Freitas OS, Cunha M. Renasceres®: um modelo para a construção da cidadania em saúde através da literacia para a saúde. Servir [Internet]. 2016 [citado em 10 fev 2020]; 59(1):7-16. Disponível em: http://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/4069

Pereira RCA, Uribe Rivera FJ, Artmann E. O trabalho multiprofissional na Estratégia Saúde da Família: estudo sobre modalidades de equipes. Interface (Botucatu) [Internet]. 2013 [citado em 03 mar 2020]; 17(45):327-40. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2013.v17n45/327-340/pt

Kleba ME, Colliselli L, Dutra AT, Müller ES. Trilha interpretativa como estratégia de educação em saúde: potencial para o trabalho multiprofissional e intersetorial. Interface: comunicação saúde educação [Internet]. 2016 [citado em 20 mar 2020]; 20(56):217-26. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2016.v20n56/217-226/pt

Martins RAS, Julião CH, Farinelli MR, Bessa AF, Maríngolo, ACP, Nolasco BCA, et al. Education and communication in health as strategies for accomplishment of the universal access to health in Uberaba. Procedia Soc Behav Sci. [Internet]. 2014 [citado em 20 mar 2020]; 174(2015):2407-12. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815009611

Salci MA, Maceno P, Rozza SG, Silva DMGV, Boehs AE, Heidemann ITSB. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm. [Internet]. 2013 [citado em 20 mar 2020]; 22(1):224-30. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v22n1/pt_27.pdf

Saboga-Nunes L, Martins, RAS. The challenges of epistemological validation to Brazil of theeuropean health literacy survey (HLS -EU_BR). Aten Prim. (Barc., Ed. impr.). 2014; 46(1):12-12.

Saboga-Nunes L Sorensen K, Pelikan JM. Hermenêutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-EU-PT) [Internet]. In: VIII Congresso Português de Sociologia 40 anos de democracia(s): progressos, contradições e prospetivas; 2014; Évora. Évora, Portugal: Universidade de Évora; 2014 [citado em 20 mar 2020]. Disponível em: https://docplayer.com.br/4153200-Hermeneutica-da-literacia-em-saude-e-sua-avaliacao-em-portugal-hls-eu-pt.html

Saboga-Nunes L, Martins RAS, Farinelli MR, Julião CH, organizadores. O papel da literacia para a saúde e educação para a saúde na promoção da saúde. Curitiba: CRV; 2019.

Garbois JA, Sodré F, Araujo MD. Da noção de determinação social à de determinantes sociais da saúde. Saúde Debate [Internet]. 2017 [citado em 20 mar 2020]; 41(112):63-76. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/sdeb/2017.v41n112/63-76/pt

Ferrari TK, Chester LGC, Alves MCGP, Barros MBA, Goldbaum M, Fisberg RM. Estilo de vida saudável em São Paulo, Brasil. Cad Saúde Públ. [Internet]. 2017 [citado em 20 mar 2020]; 33(1):e00188015:1-12. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csp/2017.v33n1/e00188015/pt

Soares CL, Santos Neto SR. Sombra das árvores... respirando ar puro: educação e divertimentos junto à natureza na São Paulo dos anos 1920. Educ Rev. (Belo Horizonte) [Internet]. 2018 [citado em 16 abr 2020]; 34:e193539:1-26. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e193539.pdf

Ferreira JS, Diettrich SHC, Pedro Da Influência da prática de atividade física sobre a qualidade de vida de usuários do SUS. Saúde Debate [Internet]. 2015 [citado em 18 abr 2020]; 39(106):792-801. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sdeb/v39n106/0103-1104-sdeb-39-106-00792.pdf

Carvalho APL, Zanardo VPS. Consumo de água e outros líquidos em adultos e idosos residentes no município de Erechim – Rio Grande do Sul. Perspectiva [Internet]. 2010 [citado em 18 abr 2020]; 34(125):117-26. Disponível em: http://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/125_79.pdf

df

Published

2020-11-12

How to Cite

Ardenghi, I. C., Farinelli, M. R., Martins, R. A. de S., Julião, C. H., Ribeiro, P. M. A., & Saboga-Nunes, L. Ângelo. (2020). Health education and health literacy: strategies for health promotion and quality of life. JOURNAL FAMILY, CYCLES OF LIFE AND HEALTH IN SOCIAL CONTEXT, 8, 1079–1085. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5027