Health education and health literacy: strategies for health promotion and quality of life
DOI:
https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.5027Keywords:
Health educacion, Literacy, Ocupational groups, Quality of life.Abstract
This is a report of an experience of a descriptive nature carried out from 2018 and 2019, with the aim of reporting the experience of a health education project with workers from a public university. Fifteen health and education professionals participated in the project, in monthly meetings lasting two hours, with 50 hours of activities in total. The dialogical approach, and the 10 steps of the RENASCERES @ methodology, provided a space for discussion on lifestyle and quality of life. Among the reports, the following stand out: that the activities provided an improvement in the practice of physical exercises, in food, reflections on the search for resilience in personal and professional daily life; achieving a healthier lifestyle with an influence on quality of life. The interventions carried out contributed to the promotion of health with possibilities of improving health literacy in the participating civil servants.
References
Mattos RA. Princípios do Sistema Único de Saúde (SUS) e a humanização das práticas de saúde. Interface [Internet] 2009 [citado em 20 jan 2020]; 13(1):771-807. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2009.v13suppl1/771-780/pt
Buss PM, Pellegrini Filho A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis [Internet]. 2007 [citado em 20 jan 2020]; 17(1):77-93. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/physis/v17n1/v17n1a06.pdf
Ministério da Saúde (Br). Política Nacional de promoção da saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2006.
Ministério da Saúde (Br), Conselho Nacional de Secretários de Saúde. Sistema Único de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2007.
- Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005.
Saboga-Nunes L, Freitas OS, Cunha M. Renasceres®: um modelo para a construção da cidadania em saúde através da literacia para a saúde. Servir [Internet]. 2016 [citado em 10 fev 2020]; 59(1):7-16. Disponível em: http://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/4069
Pereira RCA, Uribe Rivera FJ, Artmann E. O trabalho multiprofissional na Estratégia Saúde da Família: estudo sobre modalidades de equipes. Interface (Botucatu) [Internet]. 2013 [citado em 03 mar 2020]; 17(45):327-40. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2013.v17n45/327-340/pt
Kleba ME, Colliselli L, Dutra AT, Müller ES. Trilha interpretativa como estratégia de educação em saúde: potencial para o trabalho multiprofissional e intersetorial. Interface: comunicação saúde educação [Internet]. 2016 [citado em 20 mar 2020]; 20(56):217-26. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2016.v20n56/217-226/pt
Martins RAS, Julião CH, Farinelli MR, Bessa AF, Maríngolo, ACP, Nolasco BCA, et al. Education and communication in health as strategies for accomplishment of the universal access to health in Uberaba. Procedia Soc Behav Sci. [Internet]. 2014 [citado em 20 mar 2020]; 174(2015):2407-12. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815009611
Salci MA, Maceno P, Rozza SG, Silva DMGV, Boehs AE, Heidemann ITSB. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm. [Internet]. 2013 [citado em 20 mar 2020]; 22(1):224-30. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tce/v22n1/pt_27.pdf
Saboga-Nunes L, Martins, RAS. The challenges of epistemological validation to Brazil of theeuropean health literacy survey (HLS -EU_BR). Aten Prim. (Barc., Ed. impr.). 2014; 46(1):12-12.
Saboga-Nunes L Sorensen K, Pelikan JM. Hermenêutica da literacia em saúde e sua avaliação em Portugal (HLS-EU-PT) [Internet]. In: VIII Congresso Português de Sociologia 40 anos de democracia(s): progressos, contradições e prospetivas; 2014; Évora. Évora, Portugal: Universidade de Évora; 2014 [citado em 20 mar 2020]. Disponível em: https://docplayer.com.br/4153200-Hermeneutica-da-literacia-em-saude-e-sua-avaliacao-em-portugal-hls-eu-pt.html
Saboga-Nunes L, Martins RAS, Farinelli MR, Julião CH, organizadores. O papel da literacia para a saúde e educação para a saúde na promoção da saúde. Curitiba: CRV; 2019.
Garbois JA, Sodré F, Araujo MD. Da noção de determinação social à de determinantes sociais da saúde. Saúde Debate [Internet]. 2017 [citado em 20 mar 2020]; 41(112):63-76. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/sdeb/2017.v41n112/63-76/pt
Ferrari TK, Chester LGC, Alves MCGP, Barros MBA, Goldbaum M, Fisberg RM. Estilo de vida saudável em São Paulo, Brasil. Cad Saúde Públ. [Internet]. 2017 [citado em 20 mar 2020]; 33(1):e00188015:1-12. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csp/2017.v33n1/e00188015/pt
Soares CL, Santos Neto SR. Sombra das árvores... respirando ar puro: educação e divertimentos junto à natureza na São Paulo dos anos 1920. Educ Rev. (Belo Horizonte) [Internet]. 2018 [citado em 16 abr 2020]; 34:e193539:1-26. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e193539.pdf
Ferreira JS, Diettrich SHC, Pedro Da Influência da prática de atividade física sobre a qualidade de vida de usuários do SUS. Saúde Debate [Internet]. 2015 [citado em 18 abr 2020]; 39(106):792-801. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/sdeb/v39n106/0103-1104-sdeb-39-106-00792.pdf
Carvalho APL, Zanardo VPS. Consumo de água e outros líquidos em adultos e idosos residentes no município de Erechim – Rio Grande do Sul. Perspectiva [Internet]. 2010 [citado em 18 abr 2020]; 34(125):117-26. Disponível em: http://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/125_79.pdf
df
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Each of the authors of the manuscript must complete and sign a copy of Statement of Responsibility and Copyright Transfer Agreement, which must be attached, by the submitting author, in step 4 of the submission process in the journal system (Click on the "Browse" option, select the file that should be inserted in pdf format, click on the "Download" button, in the "Title" field type: Declaration of responsibilities, then click the "Save and Continue" button and proceed with the submission process.
Note: Including scanned signature will not be accepted. Each author of the manuscript must complete a declaration individually.
REFACS de Universidade Federal do Triângulo Mineiro está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
Baseado no trabalho disponível em www.uftm.edu.br.
Podem estar disponíveis autorizações adicionais às concedidas no âmbito desta licença em http://www.uftm.edu.br/refacs.