Interactive Provocations

Contemporary art in Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.1.7837

Keywords:

Art, Science, Scientific argumentation, University Extension, Workshop

Abstract

In this article, we examine the boundaries of art-science-technology-education through the Interactive Provocations workshop, in which we articulate science concepts with three contemporary artworks containing three provocative questions each. The contemporary works of art access previous knowledge that is triggered by open dialogue, so that the questions promote questioning by triggering spontaneous reflections contextualized by one's own experience. The sharing of knowledge, the construction of new world views and other perspectives and meanings for science education in different training contexts were the focus of a university extension workshop based on creativity, critical thinking and argumentation in order to stimulate concrete multidisciplinary meanings.

Author Biographies

  • Fabiana Cardoso Urzetta, Federal University of Uberlândia

    Mestre em Educação e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia, professora aposentada e ex-diretora de escola pública de Educação Básica. Pesquisadora bolsista pela FAPEMIG no AMPLIA: conexões arte-ciência no museu e na escola (UFU).

  • Daniela Franco Carvalho, Federal University of Uberlândia

    Licenciada em Ciências Biológicas com Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora no Instituto de Biologia e no Programa Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

References

ALMEIDA, Christine Sant’Anna de. O professor e a arte de argumentar. The ESPecialist, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 113-131, 2013.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailvich. Art and Answerability: early philosophical essays. tradução: Michael Holquist; Vadim Liapunov; Kenneth Brostrom. 1st ed. Austin: University of Texas Press, 1990. (University of Texas Press Slavic Series).

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes. 4ª. ed. 2003.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. 1a ed. São Paulo (SP): Editora 34, 2017.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do ato responsável. 3. reimpress. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative Inquiry: experience and story in qualitative research. Translation: Narrative Inquiry Group and Teacher Education ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011. 250 p.

HARAWAY, Donna. Quando as espécies se encontram [recurso eletrônico]. Tradução: Juliana Fausto. 1a ed. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

FARBIARZ, Jackeline Lima. Estabelecendo a ponte: uma visão bakhtiniana de argumentação. INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Atas do XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – BH/MG, 2003, p. 1-14.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? [recurso eletrônico]. tradução: Rosiska Darcy de Oliveira Oliveira. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2013.

GOULART, Cecília Maria Aldigueri. Processos escolares de ensino e aprendizagem, argumentação e linguagens sociais. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 50-62, 2010.

GOULART, Cecília Maria Aldigueri. Política como ação responsiva: breve ensaio acerca de educação e arte. Em: FREITAS, Maria Tereza (org.). Educação, arte e vida em Bakhtin. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 69–95.

LEITÃO, Selma. Processos de construção do conhecimento: a argumentação em foco. Pro- posições, Campinas, v. 18, n. 3, p. 75-92, 2007.

LOPES, Thelma; DAHMOUCHE, Monica Santos. Arte, educação científica e política: diálogos plurais. Conhecer: debate entre o público e o privado, Ceará, v. 9, n. 23, p. 141–164, 2019.

PISTORI, Maria Helena Cruz; BANKS-LEITE, Luci. Argumentação e construção de conhecimento: uma abordagem bakhtiniana. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 4, p. 129- 144, 2010.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2o ed. São Paulo: Editora 34, 2017.

VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. 1a ed. São Paulo: Editora 34, 2019.

Published

2025-09-09

How to Cite

ALVES, Maria Carolina; URZETTA, Fabiana Cardoso; CARVALHO, Daniela Franco. Interactive Provocations: Contemporary art in Science Teaching. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.1, p. e025032, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.1.7837. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7837. Acesso em: 6 dec. 2025.