SCHOOL INDISCIPLINE, TAKE RESPONSIBILITY FOR YOUR CHILD
AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARTICLES FROM THE LAST 5 YEARS
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8294Keywords:
Indiscipline. School-Family Relationship. Education.Abstract
This article aimed to systematize scientific productions about school indiscipline and family involvement in the teaching-learning process. The study was based on a bibliographical review of publications from the last five years (2019 to 2023), using the descriptors ‘school indiscipline and family", totaling 29 (twenty-nine) articles from the Educa, Redalyc and Scielo databases. The qualitative analysis was carried out according to the approach proposed by Minayo (2010), with the results organized into three categories: school indiscipline and its developments, social role of school education and teachers, and school-family relationship. The theoretical analysis was based on authors such as Freire, Bourdieu, Passeron, Foucault and Saviani. In general terms, the articles reviewed addressed school strategies to deal with indiscipline and the role of the family in this context. It was concluded that socio-educational measures, partnerships between schools and social bodies as well as the continued training of teachers are crucial for building a favorable school environment. Furthermore, critical and dialogic pedagogy emerges as an approach that promotes participatory and equitable education, ensuring the representation of all institutions involved in the educational process.
References
BARBOSA, R. E.; ALCANTARA, M. A., FONSECA, G. C.; ASSUNÇÃO, A. Á. Afastamento do trabalho por distúrbios musculoesqueléticos entre os professores da educação básica no Brasil. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 48, p. 1-13, 2023. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100575190017. Acesso em: 10 jul. 2024.
BENEVIDES, de A.; ALESANDRA, B.; SOARES, Ricardo. Diferencial de desempenho de alunos das escolas militares: o caso das escolas públicas do Ceará. Nova Economia [enlinea]. 2020, v. 34, n. 1, p. 317-343. Belo Horizonte. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=400465622012. Acesso em: 10 jul. 2024.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 1990.
CADETE, O.; OLIVEIRA, C.; LOPES, J. Gestão da sala de aula e perceção de indisciplina: um estudo com professores angolanos. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Corun?a, v. 9, p. 45-60, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695272675021. Acesso em: 10 jul. 2024.
CUNHA, V. A. B. da; RONDINI, C. A. Queixas escolares apresentadas por estudantes com altas habilidades / superdotação: relato materno. Psicologia Escolar e Educacional, Itatiba, SP, v. 24, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/WDqWYyphMh47SrhQcvHZtZG/?format=pdf. Acesso em: 10 jul. 2024.
D’AURIA-TARDELI, D.; BARROS, L. D. S.; TESSARO, M.; ALVES, V. T. Percepções de professores sobre clima educacional na educação infantil de São Bernardo do Campo. Educação e Pesquisa, São Paulo, 49, p. 1-20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/yrfTkFGQCJPp8tmc8jP5cFR/. Acesso em: 10 jul. 2024.
FERRONATO, E. T. T.; REBOLO, F. A complexidade da docência: a percepção de estagiários de pedagogia sobre os desafios para a promoção do bem-estar docente. Série - Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande - MS, p. 195-217, 10 jun. 2021. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/about/contact. Acesso em: 10 jul. 2024.
FAVATTO, N. C.; BOTH, J. Motivos para abandono e permanência na carreira docente em educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Porto Alegre, RS, v. 41, n. 2, p. 127-134, abr. 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0101328917302652?via%3Dihub. Acesso em: 10 jul. 2024.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 41. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GUALTIERI, R. C. E. Dificuldades de aprendizagem e de disciplina como constitutivas da escola moderna. Anotações da Revista de Educação nos anos 1930. Revista Brasileira de História de Educação, [S. l.],v. 21, p.1-27. p. 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=576166162024. Acesso em: 10 jul. 2024.
GROSSI, M. P. Gênero, família e sexualidade. Porto Alegre: UFRGS, 1998.
KOGA, V. T.; ROSSO, A. J. Estrutura das representações sociais das regras escolares. Práxis Educativa (Brasil), Ponta Grossa, PR. 2021, v. 16. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89468047069. Acesso em: 10 jul. 2024.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
NÓVOA, A. S. da. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.
PÁDUA, E. M. M. de. Metodologia de pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 2004.
PRIOSTE, C. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, e220336, p. [20], 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/SWXzFfpTCnLsHXYDc755gjF/?lang=pt#. Acesso em: 10 jul. 2024.
RIBEIRO, M. J. A Psicologia Escolar e o trabalho do professor: a importância do cuidado. Psicologia Escolar e Educacional, Itatiba, SP, v. 23, e19168, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=282362941041. Acesso em: 10 jul. 2024.
REIS, L. M. da S.; NOGUEIRA, M. de O. e. Transição para o ensino fundamental II: o que dizem as pesquisas brasileiras. Linhas críticas, Brasília, v. 27, e37594, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37594. Acesso em: 10 jul. 2024.
SANTOS, T. B. dos. Apontamentos sobre o ensino religioso escolar: uma contribuição da pedagogia de Comênio. Interações, Uberlândia, MG, v.14, n. 25, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=313061013014. Acesso em: 10 jul. 2024.
SANTOS, J. S; PASCOINHO, J. C. Prevenção da indisciplina num agrupamento de escolas de Portugal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, e212779 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29863344004. Acesso em: 10 jul. 2024.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1983.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, L. M.; CIASCA, M. I. F. L. Disciplina como fator essencial à oferta do ensino profissional integrado ao Ensino Médio. Sisyphus - JournalofEducation, Portugal, 2021, v. 1, n. 9, p. 84-107. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=575768665006. Acesso em: 10 jul. 2024.
SILVA, L. S. D.; PINHEIRO, W. D. C. Educação e valores humanos: uma apreciação dos estudos produzidos no Brasil nos anos 2013 a 2018.Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e234587, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Zd7nsFptDdx543x4DHBrvkH/?lang=pt#. Acesso em: 10 jul. 2024.
SOUZA, de O. R.; MARTINS, A. M. Adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas: o campo de tensão na educação escolar. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 139-156, 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=572064156010. Acesso em: 10 jul. 2024.
SOUZA, V. E. B. de; MELLO, R. M.; A. Vaz de. Projetos de intervenção em uma formação continuada: percepções e reflexões pedagógicas de gestores escolares da Zona da Mata Mineira, Brasil. Revista Vértices, Viçosa, MG, v. 22, n. 1, p. 4-17, 2020. Disponível em: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827. Acesso em: 10 jul. 2024.
SENA, H. C. de O.; KLAUS, V. (2023). Vulnerabilidade social e performatividade: motivações da escolha das escolas militarizadas no Maranhão. Linhas críticas, Brasília, DF, v. 29, e45897. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45897. Acesso em: 10 jul. 2024.
ZANELLA, M. N.; LARA, A. M. D. B.; BELMIRO, G. C. Educação social e escolar e o direito à educação na medida socioeducativa. Eccos Revista Científica, São Paulo, 2019, n. 48, p. 155-173. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71558958011. Acesso em: 10 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
