SCHOOL INDISCIPLINE, TAKE RESPONSIBILITY FOR YOUR CHILD

AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARTICLES FROM THE LAST 5 YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8294

Keywords:

Indiscipline. School-Family Relationship. Education.

Abstract

This article aimed to systematize scientific productions about school indiscipline and family involvement in the teaching-learning process. The study was based on a bibliographical review of publications from the last five years (2019 to 2023), using the descriptors ‘school indiscipline and family", totaling 29 (twenty-nine) articles from the Educa, Redalyc and Scielo databases. The qualitative analysis was carried out according to the approach proposed by Minayo (2010), with the results organized into three categories: school indiscipline and its developments, social role of school education and teachers, and school-family relationship. The theoretical analysis was based on authors such as Freire, Bourdieu, Passeron, Foucault and Saviani. In general terms, the articles reviewed addressed school strategies to deal with indiscipline and the role of the family in this context. It was concluded that socio-educational measures, partnerships between schools and social bodies as well as the continued training of teachers are crucial for building a favorable school environment. Furthermore, critical and dialogic pedagogy emerges as an approach that promotes participatory and equitable education, ensuring the representation of all institutions involved in the educational process.

 

Author Biographies

  • Joana Darc Aparecida Braz, Federal University of Triângulo Mineiro

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM. Participa do grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC), da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Graduação em Serviço Social UNIUBE - (2009). Pós-Graduação em Dependência Química Faculdade Católica – (2011). Especialista em Programas e Projetos Socias IFTM – (2012). Especialização em Gestão Pública em Saúde UFU – (2019). Pós Graduação Especialização em Pedagogia Universitária UFTM (2022). Atualmente é servidora pública municipal da Secretaria de Educação de Uberaba- Mg.

  • Andreia Beatriz Moreira, Federal University of Triângulo Mineiro

    Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM, linha de pesquisa: Fundamentos e Práticas Educacionais - Espaços Educacionais e Processos Formativos. Participa do grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC), da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Possui graduação em Ciências Sociais pelo Centro de Ensino Superior de Uberaba (2007). Graduação em Pedagogia pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2015). Pós graduação em Educação Inclusiva pela Universidade de Uberaba - UNIUBE (2017). Pós graduação em Psicopedagogia Institucional e Clínica - UNIUBE (2021). Atualmente é professora de educação básica da Prefeitura Municipal de Uberaba, atuando na Sala de Atendimento Educacional Especializado.

  • Daniel Fernando Bovolenta Ovigli, Federal University of Triângulo Mineiro

    Doutor em Educação para a Ciência (Unesp). Docente junto à UFTM, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC - http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/242984). Link do currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/1037654075125918. Em seu currículo os termos mais ocorrentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: educação em ciências, educação matemática, divulgação científica, museus de ciências e formação de professores.

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Published

2025-09-08

How to Cite

BRAZ, Joana Darc Aparecida; MOREIRA, Andreia Beatriz; OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta. SCHOOL INDISCIPLINE, TAKE RESPONSIBILITY FOR YOUR CHILD: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC ARTICLES FROM THE LAST 5 YEARS. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e025010, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8294. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8294. Acesso em: 6 dec. 2025.