VIDEOS AND SOCIAL MEDIA: THE REACH OF MATHEMATICS REELS PREPARED AND DISCLOSED BY A GROUP OF PETIANS

o alcance dos reels de Matemática elaborados e divulgados por um grupo de petianos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8313

Keywords:

Divulgação científica, Vídeos, Redes sociais

Abstract

The present work aims to present and analyze the scope of the activity “Mathematical Curiosities” developed by students of the Tutorial Education Program (PET), at a Federal University, which produces mathematical videos to be posted on the group's Instagram social network. Thus, through a qualitative approach, we seek to understand the trajectory and reach of the publications through an analysis of the so-called insights from the videos until June 2024. The data indicates a relationship between shares and the number of views of the videos, thus covering a larger network of possible people to watch the reels. In this way, it is concluded that the production of mathematical videos by the PET group involves creativity and engagement of undergraduates in search of more accessible and inspiring mathematics, which promotes meaningful learning among different audiences.

 

Author Biographies

  • Caline Lara Ferreira de Assumpção, Federal University of Triângulo Mineiro

    Graduanda. Universidade Federal do Triângulo Mineiro. http://lattes.cnpq.br/8599194023047731 e participante do Projeto de Pesquisa intitulado Formação de professores, educação inclusiva e tecnologias, sob a coordenação da segunda autora deste texto.

  • Vanessa de Paula Cintra, Federal University of Triângulo Mineiro

    Professora Adjunta na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Cultura digital e Aprendizagem. http://lattes.cnpq.br/0643048404029462, Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6464-4882 e coordenadora do Projeto de Pesquisa intitulado Formação de professores, educação inclusiva e tecnologias.

  • Rafael Peixoto, Federal University of Triângulo Mineiro

    Professor Associado na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. http://lattes.cnpq.br/9958510518111613. Participante do Projeto de Pesquisa intitulado Formação de professores, educação inclusiva e tecnologias, sob a coordenação da segunda autora deste texto.

References

BORBA, Marcelo de Carvalho. Fases das tecnologias digitais e a reinvenção da sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 13-16 jul. 2016, São Paulo. Anais..., São Paulo, 2016.

BORBA, Marcelo de Carvalho; NEVES, Liliane Xavier; DOMINGUES, Nilton Silveira. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica, v. 9, n. 2, 2018.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira; JUNIOR, Neil da Rocha Canedo. Vídeos na Educação Matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. 141 p.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004. 107 p.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007, p. 144.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Secretaria de Educação Superior. Programa de Educação Tutorial - PET: Manual de Orientações Básicas. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_manual_basico.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.

MORAES, Roque. Uma Tempestade de Luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MORÁN, José Manuel. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.

PENTEADO, Miriam Godoy; BORBA, Marcelo de Carvalho; GRACIAS, Telma de Souza. Informática como veículo para mudança. Zetetiké, Campinas, SP: CEMPEM, v. 6, n. 10, p. 77-86, jul./dez. 1998.

SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais. Bolema, Rio Claro, SP, v. 28, n. 49, 2014.

SOUTO, Daise Lago Pereira; BORBA, Marcelo de Carvalho. Aprendizagem de professores com a produção de vídeos para aulas de matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, 2016.

UNESCO (Brasil). TIC Educação. 2023. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_educacao_2022_coletiva%20de%20imprensa.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.

Published

2025-09-08

How to Cite

ASSUMPÇÃO, Caline Lara Ferreira de; CINTRA, Vanessa de Paula; PEIXOTO, Rafael. VIDEOS AND SOCIAL MEDIA: THE REACH OF MATHEMATICS REELS PREPARED AND DISCLOSED BY A GROUP OF PETIANS: o alcance dos reels de Matemática elaborados e divulgados por um grupo de petianos. JOURNAL TRIANGLE, [S. l.], v. 18, n. Esp.2, p. e025002, 2025. DOI: 10.18554/rt.v18iEsp.2.8313. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/8313. Acesso em: 6 dec. 2025.