VIDEOS AND SOCIAL MEDIA: THE REACH OF MATHEMATICS REELS PREPARED AND DISCLOSED BY A GROUP OF PETIANS
o alcance dos reels de Matemática elaborados e divulgados por um grupo de petianos
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v18iEsp.2.8313Keywords:
Divulgação científica, Vídeos, Redes sociaisAbstract
The present work aims to present and analyze the scope of the activity “Mathematical Curiosities” developed by students of the Tutorial Education Program (PET), at a Federal University, which produces mathematical videos to be posted on the group's Instagram social network. Thus, through a qualitative approach, we seek to understand the trajectory and reach of the publications through an analysis of the so-called insights from the videos until June 2024. The data indicates a relationship between shares and the number of views of the videos, thus covering a larger network of possible people to watch the reels. In this way, it is concluded that the production of mathematical videos by the PET group involves creativity and engagement of undergraduates in search of more accessible and inspiring mathematics, which promotes meaningful learning among different audiences.
References
BORBA, Marcelo de Carvalho. Fases das tecnologias digitais e a reinvenção da sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 13-16 jul. 2016, São Paulo. Anais..., São Paulo, 2016.
BORBA, Marcelo de Carvalho; NEVES, Liliane Xavier; DOMINGUES, Nilton Silveira. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica, v. 9, n. 2, 2018.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira; JUNIOR, Neil da Rocha Canedo. Vídeos na Educação Matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. 141 p.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004. 107 p.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007, p. 144.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (Brasil). Secretaria de Educação Superior. Programa de Educação Tutorial - PET: Manual de Orientações Básicas. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_manual_basico.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.
MORAES, Roque. Uma Tempestade de Luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.
MORÁN, José Manuel. O Vídeo na Sala de Aula. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.
PENTEADO, Miriam Godoy; BORBA, Marcelo de Carvalho; GRACIAS, Telma de Souza. Informática como veículo para mudança. Zetetiké, Campinas, SP: CEMPEM, v. 6, n. 10, p. 77-86, jul./dez. 1998.
SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da. Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais. Bolema, Rio Claro, SP, v. 28, n. 49, 2014.
SOUTO, Daise Lago Pereira; BORBA, Marcelo de Carvalho. Aprendizagem de professores com a produção de vídeos para aulas de matemática. Educação Matemática em Revista, Brasília, 2016.
UNESCO (Brasil). TIC Educação. 2023. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_educacao_2022_coletiva%20de%20imprensa.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JOURNAL TRIANGLE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
