DIVERSIFICATION OF STRATEGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CYTOGENETICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v14i3.5867

Keywords:

Meaningful learning. Playful activity. Active methodology.

Abstract

Mendel's work with hybridization of peas, published in 1866, is considered the scientific birth of Genetics, an area of Biology that studies heredity, variation and the way in which organisms transmit the characteristics from one generation to the next. This teaching experience report presents the diversification of strategies in the process of teaching and learning Cytogenetics and its potential in the training of students. In addition to theoretical lectures, practical classes and seminars, the active project-based learning methodology (PBL) was also employed. In this methodology, students assume the role of the teaching and learning process, working collaboratively in the preparation and execution of the proposal. Before the two events, the team made models and didactic games and planned the intervention, aiming at the popularization of Cytogenetics, with an emphasis on DNA compacting, cell division and the relationship between DNA, genes and chromosomes. In planning and conducting the events, the students devised innovative and efficient strategies, with creativity and organization. This diversification of strategies was effective in the significant learning of cytogenetics by the students, who had the opportunity to experience some of the challenges they will face as Biological Sciences professionals.

Author Biography

Luciana Aguilar-Aleixo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Professora Adjunta do Departamento de Ciências Naturais (DCN/UESB).

Área de Genética

References

AGUILAR-ALEIXO, L. Cromossomos, segredos e mistérios: metodologia alternativa no ensino de Citogenética. Extensão & Cidadania, V. 9, n. 15, 2021. ISSN 2319 – 0566. DOI: https://doi.org/10.22481/recuesb.v9i15.8716. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/recuesb/article/view/8716/5863 Acesso em: 26 de agosto de 2021.

ANDRADE, L. A. B.; SILVA, E. P. Mendel e seus abismos. Genética na Escola. V. 11, n. 2 Suplemento, p. 234-243, 2016. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_05eb696e7d6a4317afd5cbe205f0e5d0.pdf Acesso em: 10 de março de 2021.

AUGUSTO, T. G. D.; BASILIO, L. V. Ensino de biologia e história e filosofia da ciência: uma análise qualitativa das pesquisas acadêmicas produzidas no Brasil (1983-2013). Ciência & Educação, v. 24, n. 1, 2018. p. 71-93. ISSN 1980-850X. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180010006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/XhzqGj7F9pBNhNsRm3sN9FD/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 10 de março de 2021.

BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac. v. 39, n.2. 2013. p. 48-67. ISSN 2448-1483. DOI: https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/349/333 Acesso em: 15 de março de 2021.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção de autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas. V. 32, n. 1. 2011. p.25-40. ISSN 1679-0383. DOI: 10.5433/1679-0359.2011v32n1p25. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5437015/mod_resource/content/1/As%20metodologias%20ativas%20e%20a%20promoc%CC%A7a%CC%83o%20da%20autonomia%20de%20estudantes%20-%20Berbel.pdf Acesso em: 08 de maio de 2021.

BUSTAMANTE, J.; JARRÍN, V. El inicio de la revolución de los genes. Revista SENNOVA: Revista del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, Revista del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, V. 3, n. 1, p. 89-103. 2018. DOI: http://3(1), 89-103. Disponível em: http://doi.org/10.23850/23899573.700VeronicaJarrín-JarrínUniversidaddeNariñojarrin.veronica@gmail.comColombia.

D’ÁVILA, C. Razão e sensibilidade na docência Universitária. In: D’ávila. C. Construção de uma didática sensível. Livro Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 5-7, set./dez. 2016. Disponível em: http://rbepold.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2969/2683. Acesso em: 15 set. 2020.

DESMOND, A.; MOORE, J. Darwin: a vida de um evolucionista atormentado. São Paulo: Geração Editorial, 2009. 797 p.

EL-HANI. O Mendel mítico sob um olhar crítico: o papel de Mendel na história da Genética. Genética na Escola. V. 11, n.2 Suplemento, p. 272-285, 2016. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_05eb696e7d6a4317afd5cbe205f0e5d0.pdf Acesso em: 10 de março de 2021.

FUTUYMA, D. J. Biologia Evolutiva. Ribeirão Preto: Funpec. 3 ed. 2009.

GEMIGNANI, E. Y. M. Y. Formação de professores e metodologias ativas de ensino-aprendizagem: ensinar para a compreensão. Revista Fronteira das Educação, V. 1, n. 2, 2012. ISSN 2237-9703. Disponível em: http://www.fronteirasdaeducacao.org/index.php/fronteiras/article/view/14. Acesso em: 10 de março de 2020.

ISKANDAR, J. I.; LEAL, M. R. Sobre positivismo e educação. Revista Diálogo Educacional, v. 3, n.7, p. 89-94, 2002. ISSN 1518 – 3483. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/4897/4855. Acesso em: 15 de maio de 2021.

JUMRODAH, J., LILIASARI, S., ADISENDJAJA, Y. H. Profile of pre-service biology teachers critical thinking skills based on learning project toward sustainable development. Journal of Physics: Conference Series, V. 1157, 2019. DOI: 10.1088/1742-6596/1157/2/022097.

JUSTINA, L. A. D. et al. A herança genotípica proposta por Wilhelm Ludwig Johannsen. Filosofia e História da Biologia, v. 5, n. 1, p. 55-71, 2010. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-05-1/FHB-05-1-04-Lourdes-Justina-et-al.pdf

LARENTIS, L. T. et al. Proposta de material didático para o ensino de genética: cromossomos de tecido. Arquivos do Mudi, V. 24, n. 2, p. 42-77, 2020. DOI: http://doi.org/10.4025/arqmudi.v24i2.54487

LEITE, F. A.; RADETZKE, F. S. Contextualização no ensino de Ciências: compreensões de professores da Educação Básica. VIDYA, v. 37, n. 1, p. 273-286, 2017. ISSN 2176-4603. Disponível em: Acesso em 08 de fevereiro de 2021.

MARTINS; L. A. C. P., PRESTES, M. E. B. Mendel e depois de Mendel. Genética na Escola. V. 11, n.2 Suplemento, p. 244-249, 2016. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_05eb696e7d6a4317afd5cbe205f0e5d0.pdf Acesso em: 10 de março de 2021.

MASCARENHAS, M. J. O.; SILVA, V. C.; MARTINS, P. R. P.; FRAGA, E., C., BARROS, M. C. Estratégias metodológicas para o ensino de Genética em escola pública. Pesquisa em Foco, São Luís, V. 21, n. 2, p. 05-24. 2016. ISSN 2176-0136. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/view/1216/957. Acesso em: 15 de março de 2021.

MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa na escola. Aprendizagem Significativa em Revista, V. 6, n. 3, p. 70-78, 2016. ISSN 2238-3905. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID90/v6_n3_a2016.pdf Acesso em: 15 de abril de 2021.

MATIOLI, S. R.; EGGERS, S. O Mendel que não era mendelista. Genética na Escola. V. 11, n.2 Suplemento, p. 250-255, 2016. Disponível em: < https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_05eb696e7d6a4317afd5cbe205f0e5d0.pdf> Acesso em: 10 de março de 2021.

MELLO, M. L. S.; CORTELAZZO, A. L. Uma proposta de dramatização como complemento didático para o estudo sobre cromatina e cromossomos. Revista Genética na Escola, v. 01 n.02. 2006. P. 83-86. ISSN 1980-3540. Disponível em: <https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_f256ff86975043da8a4fd09025393d7e.pdf> Acesso em 15 de março de 2021.

MOLL, P.; LORENTI, L. Um modelo didático tridimensional da dupla hélice do DNA. Revista Genética na Escola, v. 09 n.01. 2014. P. 38-45. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_68526a216143442fa5a2a1abaeda7dd7.pdf Acesso em: 2 de agosto de 2021.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de Biologia. Infor, Inovação e Formação, São Paulo, V. 2, n. 1, 2016. p.355-381. ISSN 2525-3476. Disponível em: file:///D:/Documentos%20Lu/Artigos/Artigos%20de%20Gen%C3%A9tica/Nicola,%20Panis%20%20A%20import%C3%A2ncia%20da%20utiliza%C3%A7%C3%A3o%20de%20diferentes%20recursos%20did%C3%A1ticos%20no%20ensino%20de%20Biologia.%20Infor,%20Inova%C3%A7%C3%A3o%20e%20Forma%C3%A7%C3%A3o.pdf Acesso em: 14 de abril de 2021.

PEREIRA, S. S.; CUNHA, J. S.; LIMA, E. M. Estratégias didático-pedagógicas para o ensino-aprendizagem de Genética. Investigações em Ensino de Ciências, V. 25 n. 1, p. 41-59, 2020. ISSN: 1518-8795. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p41. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/1462 Acesso em: 12 de março de 2021.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN: 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online/. Acesso em: 07 out. 2020.

SAKA, A. A. et al. A cross-age study of the understanding of three genetic concepts: how do they image the gene, DNA and chromosome? Journal of Science Education and Technology, v. 15, n. 2, p. 192-202, 2006. DOI: 10.1007/s10956-006-9006-6.

SANTANA, E. S.; SOUZA, E. V.; FRANÇA, S. B. Alfabetização Científica: interfaces entre teoria e prática sobre o ensino de Genética na Educação Básica. Anais: Encontro Anual da Biofísica. Recife, PE. p. 70-72. 2017. ISSN : 2526--607-1. DOI: 10.5151/biofisica2017-025. Disponível em: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/biophysicsproceedings/biofisica2017/025.pdf Acesso em: 20 de março de 2021.

SANTOS, F. D.; SILVA, A. F. G.; FRANCO, F. F. 110 anos após a hipótese de Sutton-Boveri: a teoria cromossômica da herança é compreendida pelos estudantes brasileiros? DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150040012 Ciência & Educação, Bauru, V. 21, n. 4, p. 977-989, 2015. ISSN 1980-850X. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v21n4/1516-7313-ciedu-21-04-0977.pdf Acesso em: 02 de fevereiro de 2021.

SEPEL, L. M. N.; LORETO, E. E. L. S. Estrutura do DNA em origami - possibilidades didáticas. Revista Genética na Escola, v. 02 n.01, p. 3-5, 2007. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_be3a8877c548475693beac19bf6ee644.pdf Acesso em 25 de março de 2021.

SILVA, C. C.; CABRAL, H. M. M.; CASTRO, P. M. Investigando os obstáculos da aprendizagem de Genética básica em alunos do Ensino Médio. ETD- Educação Temática Digital, Campinas, SP, V. 21, n.3, p.718-737. 2019. DOI 10.20396/etd.v21i3.8651972. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651972/21005 . Acesso em: 20 de abril de 2021.

SOUZA, L. M. et al. Metodologia do ensino de ciências exatas e da natureza aplicada a alunos com transtorno de deficit de atenção e hiperatividade. V CONEDU: Congresso Nacional de Educação. 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA10_ID1540_10092018225910.pdf Acesso em: 12 de fevereiro de 2021.

SUMNER, A. T. Chromosomes: Organization and Function. North Berwick, Blackwell. 2003.

TEMP, D. S.; CARPILOVSKY, C. K.; GUERRA, L. Cromossomos, gene e DNA: utilização de modelo didático. Revista Genética na Escola, v. 06 n.01, p. 9-11, 2011. ISSN 1980-3540. Disponível em: https://7ced070d-0e5f-43ae-9b1c-aef006b093c9.filesusr.com/ugd/b703be_8496f7454ead4544bcf28df10c0a9395.pdf Acesso em 25 de abril de 2021.

Published

2021-10-22

How to Cite

AGUILAR-ALEIXO, L. DIVERSIFICATION OF STRATEGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CYTOGENETICS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 14, n. 3, p. 1–20, 2021. DOI: 10.18554/rt.v14i3.5867. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5867. Acesso em: 22 jul. 2024.