CONTINUOUS TEACHERS OF SPECIAL SCIENCE EDUCATION TEACHERS:
INDICATORS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.5879Keywords:
Professional development., Continuing education of science teachers., Inclusive pedagogical practices.Abstract
This article presents the outcomes of training experiences carried out with teachers of basic education in special education through a training course via the Moodle. This study analyses how the continuing education of science teachers in an inclusive perspective contributed to their professional development. The methodological approach was based on the qualitative approach, from which the utterances of the participating teachers in the evaluation focus group were examined. By analyzing the participants’ utterances, we found some behavioral change markers, such as: change in the conception of inclusion and of students with disabilities; modification of the evaluation process; elaboration of collaborative activities; behavioral change in making teaching materials accessible. We conclude that the professional development of teachers who teach science and who participated in the course proposed in this research was as consequence of the recognition and the appreciation of teaching knowledge and the fact that continuing education must consider the different stages and processes that permeate the professional practice. Thus, this work intends to raise a critical reflection on the positioning of an inclusive pedagogical practice in the teaching of science, which may reflect on the development of skills and competencies of the teacher to deal with different students.
References
ANJOS, H. H. C.; MOL, G. Combate à discriminação e o preconceito: um compromisso social dos professores de Ciências. In: MOL, Gerson. O ensino de Ciências na escola inclusiva, Campos dos Goytacazes (RJ): Multicultural, 2019.
BIAJONE, J.; ALMEIDA, P. C. A. A formação Inicial de Professores em Face dos Saberes Docentes. In: REUNIÃO ANUAL ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 28., 2005, Caxambu (MG). Anais [...]. Caxambu: ANPED, 2005.
BOLZAN, D. P. V Pedagogia universitária e processos formativos: a construção do conhecimento pedagógico compartilhado. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 14., p. 102-120, 2008, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUC/RS, v. 1, 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 30 ago. 2021.
CAMARGO, E. P.; NARDI, R. Dificuldades e alternativas encontradas por licenciandos para o planejamento de atividades de ensino de eletromagnetismo para alunos com deficiência visual. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n. 1, p. 55-69, 2016.
CAMARGO, E. P.; NARDI, R. Dificuldades e alternativas encontradas por licenciandos para o planejamento de atividades de ensino de óptica para alunos com deficiência visual. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, p. 115-126, 2007.
CARVALHO, A. M.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de Ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000. 127 p.
CRECCI, V. M.; FIORENTINI, D. Desenvolvimento Profissional de Professores em Comunidades com Postura Investigativa. Acta Scientiae. v. 15, n.1., p.9-23, 2013.
FALSARELLA, A. M. Formação continuada e prática de sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Campinas: Autores Associados, 2004. 236 p.
FIORENTINI, D. A Pesquisa e as Práticas de Formação de Professores de Matemática em face das Políticas Públicas no Brasil. Bolema, n. 29, p. 43-70, 2008.
FIORENTINI, D. Desenvolvimento Profissional e Comunidades Investigativas. In: DALBEN, A.; DINIZ, J.; LEAL, LEIVA, L. SANTOS, L. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação Ambiental; Educação em Ciências; Educação em Espaços não escolares; Educação Matemática. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, v. 1, p. 570-590, 2010.
FIORENTINI, D. A investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. In: Conferência Interamericana de Educação Matemática, 13., 2011, Recife (PE). Anais [...]. Recife (PE):EDUMATEC-UFPE, v. I. p. 1-22, 2011.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. M. Desenvolvimento Profissional DOCENTE: Um Termo
Guarda-Chuva ou um novo sentido à formação? Revista Brasileira de Formação Docente. Belo Horizonte: Autêntica, v. 5, p. 11-23, 2013.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. M. Práticas de desenvolvimento profissional sob a perspectiva dos professores. Revista Eletrônica da Divisão de Formação Docente, Volume Especial de Lançamento – 2.º Semestre 2012.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed/Bookman, 2009. 408 p.
FORMACHARI, W. M.; SITKO, C. M.; NEVES, N. N. Panorama das teorias de aprendizagem utilizadas nas pesquisas em ensino de física para deficientes visuais e os produtos educacionais da área. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 1, p. 1-20, 2021.
GARCÍA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Tradução: Isabel Narciso. (Coleção Ciências da Educação – século XXI). Porto: Porto Editora, 1999. 272 p.
IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa Colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimento. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
IBIAPINA, I. M. L. M.; BANDEIRA, H. M. M.; ARAUJO, F. A. M. Pesquisa colaborativa: multirreferencias e práticas convergentes. Teresina: Edufpi, 2016.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Trad. Silvana Cobucci Leite. 9. ed. v. 14. São Paulo: Cortez, 2011.
KRAMER, S. Entrevistas coletivas: uma alternativa para lidar com diversidade, hierarquia e poder na pesquisa em ciências humanas. In: FREITAS, Maria Teresa; SOUZA, Solange Jobim e KRAMER, Sonia. (Org). Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. 2. ed. v. 107, São Paulo: Cortez, 2007.
MAGALHÃES, M. C. C. Formação contínua de professores: sessão reflexiva como espaço de negociação entre professores e pesquisador externo. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor, p. 97-113, 2006.
MATOS, S. N.; MENDES, E. G. Demandas de Professores Decorrentes da Inclusão Escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 21, p. 9-22, 2015.
MENDES, E. G. Inclusão marco zero-começando pelas creches. Junqueira & Marin Editores, 2016.
PASSOS, C. L.; NACARATO, A.; FIORENTINI, D; MISKULIN, R. G.; GRANDO, R. C.; GAMA, R.; MEGID, M. A.; FREITAS, M. T. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, v. 15, n. 1&2, p. 193-219, 2006.
PEREIRA, L. L. S.; BENITE, C. R. M.; PADILHA, J. C.; MENDES, M. L.; VILELA-RIBEIRO, E. B.; BENITE, A. M. C. Trajetória da formação de professores de ciências para educação inclusiva em Goiás, Brasil, sob a ótica de participantes de uma rede colaborativa. Ciência & Educação, v. 21, p. 473-491, 2015.
PIMENTEL, M. I. M.; VIANA, G. C. S.; CAMAROTTI, M. F. O ensino de ciências e biologia para deficientes visuais na percepção de professores e alunos. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA – II CINTEDI, 2., 2016. Paraíba, 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/23105 Acesso em: 18 ago. 2021.
PONTE, J. P. O desenvolvimento profissional do professor de matemática. Educação e Matemática, p. 9-20, 1994.
ROSS, J. D. T.; VOOS, I. C. O ensino de ciências da natureza para estudantes cegos: uma análise nos anos iniciais do ensino fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – XI ENPEC, 11., 2017, Florianópolis - SC. p. 1-8. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/listaresumos.htm. Acesso em: 16 ago. de 2021.
SILVA, L. V.; BEGO, A. M. Levantamento bibliográfico sobre educação especial e ensino de ciências no Brasil. Revista Brasileira de Educação Especial, v.24, n.3, p.343-358, 2018.
TORRES, J. P.; MENDES, E. G. Formação de professores de ciências exatas numa perspectiva inclusiva. Revista Insignare Scientia, v. 1, n. 3, p. 1-21, 2018.
VILELA-RIBEIRO, E. B.; BENITE, A. M. C. Professores Formadores de Professores de Ciências: o que influencia suas concepções sobre Inclusão? Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 2, p. 127-147, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.