The role of Philosophy in the formation of the Education scientist

Authors

  • Daniel Cardoso Alves Universidade do Estado de Minas Gerais e Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i1.6027

Keywords:

Philosophy, Science, Pedagogy

Abstract

This article is methodologically constituted as a literature review and its general objective is to highlight the role of Philosophy in the formation of the pedagogue, the scientist of Education. Therefore, it starts from the following central question: what is the role of Philosophy in the formation of the Education scientist? Anchoring in a literature that conceives Education in its philosophical-scientific dimension, it makes important considerations about the concept of Education, Science, Philosophy, Pedagogy and Pedagogue. Among its findings, we highlight the fact that Philosophy has been inserted in the curricula of Pedagogy courses in Brazil in a panoramic and little-depth way, which inevitably affects the concept of Education that will prevail among pedagogues. As a main contribution, the discussion exposed highlights the importance of the inseparability between Philosophy and Science for the integral formation of the pedagogue, especially with regard to the radical understanding of their object of study and field of action, defending, therefore, that without Philosophy, very easily, the pedagogue will tend to become a professional who performs practices and reproduces theories, however, he thinks little about it.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CP Nº 01, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em 08 jan. 2022.

FOUCAULT, Michel. Le Souci de la Verite, Magazine Littéraire, n. 207, 1984.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 3 ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? tradução de Rosisca Darcy de Oliveira ¿ prefácio de Jacques Chonchol . 7. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.

GATTI, Bernadete Angelina; NUNES, Mariana Muniz R. Formação de professores para o ensino fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua portuguesa, matemática e ciências biológicas / Bernardete A. Gatti; Marina Muniz R. NUNES (org.) são Paulo: FCC/DPE, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96 - Especial, out. 2006. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br Acesso em: 08 jan. 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar. n. 17, Editora da UFPR, Curitiba, 2001.

PLATÃO. Mênon. Rio de Janeiro-São Paulo, Loyola PUC/Rio, 2001.

PLATÃO. O banquete-Fédon-Sofista-Político. 4. ed. São Paulo, Nova Cultural, 1987.

SARAMAGO, José. Memorial do Convento. Obras Completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia: o espaço da Educação na Universidade. Cadernos de Pesquisa, v. 37. N. 130, jan./abr. 2007.

Published

2022-04-25

How to Cite

CARDOSO ALVES, D. The role of Philosophy in the formation of the Education scientist. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 1, p. 77–90, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i1.6027. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6027. Acesso em: 22 jul. 2024.