A necessidade de aprender sobre as tecnologias digitais de informação e comunicação e os impactos na saúde mental dos professores

Authors

  • Sabrina Almeida Alves dos Santos
  • Paula Nakamoto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. http://orcid.org/0000-0001-8705-8587
  • Hugo Leonardo Pereira Rufino

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i1.6105

Abstract

With the COVID-19 pandemic, due to the need for remote teaching, the teacher needed to learn how to use TDIC to better develop their teaching activities. The urgency to continue with the classes, following the imperative that “we can't stop”, the race to learn some TDIC a lot of anguish, suffering and stress. Therefore, teaching the teacher to handle the technologies that best fit their teaching demand can be a challenge. Many professionals had to learn in a few days what should be taught during their training. This "rapid" learning brought uncertainty to these professionals who were unsure of the use and application of the technologies necessary for their classes. In this way, the objective of this article is to investigate (through bibliographic research) how the teacher's mental health can be compromised due to the exacerbated demand that he has the knowledge of TDIC, even if he does not use them. During this study, it was possible to carry out a survey of the diseases that most affected teachers during social isolation, namely depression, anxiety and stress. What can be concluded from this study is that due to the COVID-19 pandemic, these diseases have alarming rates.

References

ALMEIDA. Filho N, Coelho MTA e Peres MFT. O conceito de saúde mental. Revista USP, 43, p. 100-125: 1999. Disponível em: https://bit.ly/2ztsYE1 - Acessado em: 18/08/2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 28 abr. 2020a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011- pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192.PDF Acessado em: 10 Ago. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer CNE/CP Nº: 11/2020. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 7 jul. 2020b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391- pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192.PDF Acessado em: 10 Ago. 2021.

COELHO, E., da SILVA, A., de PELLEGRINI, T., e PATIAS, N. Saúde Mental docente e intervenções da Psicologia durante a pandemia. PSI UNISC, 5(2), 20-32, 2021.

COSTA, S. M. A influência dos recursos tecnológicos no processo de ensino aprendizagem. 2014. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, Sousa, 2014.

DALGALARRONDO, Paulo. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais [recurso eletrônico] / Paulo Dalgalarrondo. – 3. ed. – Porto Alegre: Artmed, 2019.

DA SILVA, Ione de Cássia Soares; DA SILVA PRATES, Tatiane; RIBEIRO, Lucineide Fonseca Silva. As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Em Debate, n. 15, p. 107-123, 2016.

DE SOUZA, Vinícius Garcia Rodrigues; TABORDA, Jeferson Camargo; DE FREITAS, Cledione Jacinto. Desgaste da saúde mental do docente da educação básica no interior do mato grosso do sul. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 41, p. 79-88, 2021.

FARIA. E. T. O professor e as novas tecnologias. ENRICONE, Délcia (Org.). Ser Professor. 4 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004 (p. 57-72).

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUEDES, Roberta Valeria; DOS SANTOS, James Pinheiro. Formação de professores em tempos de pandemia. PROJEÇÃO E DOCÊNCIA, v. 11, n. 1, p. 01-25, 2020.

MARTINS, Ana Carolina Borges Leão et al. A experiência de professores no ensino remoto: dilemas, saúde mental e contextos de trabalho na pandemia. Expressa Extensão, v. 26, n. 2, p. 154-160, 2021.

MONTEIRO, Bruno Massayuki Makimoto; SOUZA, José Carlos. Saúde mental e condições de trabalho docente universitário na pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e468997660-e468997660, 2020.

Moraes Cruz, R. ., Ruppel da Rocha, R. E., Andreoni, S. ., & Duarte Pesca, A. . (2020). Retorno ao trabalho? Indicadores de saúde mental em professores durante a pandemia da COVID-19. Revista Polyphonía, 31(1), 325–344. https://doi.org/10.5216/rp.v31i1.66964

NAKAMOTO, P. T.; CARVALHO, A. A.. Las tecnologías digitales en la formación inicial docente: importancia, desafíos y posibilidades. In: Red de Estudios sobre Educación. (Org.). Formación y profesionalización docente en América Latina: Experiencias y resultados de investigación. 1ed.Lima: REDEM, 2019, v. 1, p. 122-143.

‘NATIVOS DIGITAIS’ não sabem buscar conhecimento na internet, diz OCDE. Bbc.com/portuguese, 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-57286155 - Acessado em: 01/11/2021.

OLIVEIRA, J. S. de. Professor X TICS: dificuldades ou comodismo. Diálogos Educacionais em Revista, v. 3, n. 1, p. 99 - 111, 2012.

SCHLEMMER, Eliane. O trabalho do professor e as novas tecnologias. Textual, Porto Alegre, v. 1, n. 8, p. 33-42, 2006.

Published

2022-04-26

How to Cite

ALMEIDA ALVES DOS SANTOS, S.; NAKAMOTO, P.; LEONARDO PEREIRA RUFINO, H. A necessidade de aprender sobre as tecnologias digitais de informação e comunicação e os impactos na saúde mental dos professores. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 1, p. 103–117, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i1.6105. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6105. Acesso em: 22 jul. 2024.