Sequência didática como ferramenta para o ensino de português para alunos com deficiência auditiva

Authors

  • Gabriele Cristine Carvalho Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Congonhas
  • Suelen Gomes do Nascimento Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos
  • Nailsa Vieira Silva Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos e Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6110

Keywords:

Didactic sequence, Hearing disability, Textual genres, PortuguePortuguese language teachingse language teaching

Abstract

In this article, we present the application of a didactic sequence of the biography genre for a student with hearing disability. This proposal is based on the work developed by Dolz, Noverraz and Schneywly (2004), by Silva and Guimarães (2018), by Araújo (2010), on the Portuguese Language NCP (BRASIL, 1998) and on the BNCC (BRASIL, 2017). The description and analysis of the didactic sequence, which was anchored in the student’s interests, are presented in detail. The results pointed not only the learning of linguistic knowledge, but also a better understanding of family relationships, an improvement in student’s confidence in learning Portuguese and the need for the family to commit to the learning of the students with hearing disability.

Author Biographies

Gabriele Cristine Carvalho, Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Congonhas

Graduação em Letras, licenciada em Língua Portuguesa (2005) e em Língua Espanhola (2010), na Universidade Federal de Minas Gerais. Mestrado em Estudos Linguísticos (2008) e doutorado em Estudos Linguísticos, em andamento, na Universidade Federal de Minas Gerais. Trabalha como professora efetiva de Língua Portuguesa e Língua Espanhola no Instituto Federal de Minas Gerais - campus Congonhas. Áreas de foco: Língua Portuguesa (Sociolinguística e Semântica) e Língua Espanhola.

Suelen Gomes do Nascimento, Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos

Graduação em Letras pela Faculdade Evangélica de Brasília (2011). Graduação em Pedagogia pela Faculdade Fortium (2018). Pós-graduada em Educação  Especial e Inclusiva pela Faculdade do Distrito Federal – FACDF (2017).  Pós-graduanda em Docência com Ênfase na Educação Inclusiva no Instituto Federal de Minas Gerais – Campus Arcos. Atualmente, é professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal em cargo efetivo. 

Nailsa Vieira Silva, Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos e Universidade de Brasília - UnB

Mestranda em Educação na Universidade de Brasília-UnB. Pós-graduanda em Docência com Ênfase na Educação Inclusiva no Instituto Federal de Minas Gerais – Campus Arcos. Graduada em Pedagogia (UCB) Ciências Biológicas e Geografia - UnB. Especialista nas áreas de Psicopedagogia (MI), Educação Infantil (UCB), Ensino especial (APO), Orientação Educacional, Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar e Educação em para Direitos Humanos na Diversidade Cultural. Professora de Ensino Fundamental no CRE Núcleo Bandeirante Brasília DF.

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Published

2022-08-12

How to Cite

CARVALHO, G. C.; GOMES DO NASCIMENTO, S. .; VIEIRA SILVA, N. . Sequência didática como ferramenta para o ensino de português para alunos com deficiência auditiva. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 1–21, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6110. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6110. Acesso em: 22 jul. 2024.