The The cinema and investigative activity: an alternative proposal for the teaching of chemical kinetics in basic education.

una propuesta alternativa para la enseñanza de la cinética química en la educación básica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6200

Keywords:

Production of didactic material; Teacher training; Cinema as didactic resource, Investigative activities.

Abstract

The purpose of this work is to emphasize the importance of the educator in the use of available and easily accessible resources for the development of didactic resources for the teaching of Chemistry, exploring their potentialities in teaching, as well as describing the production process of Didactic material for the teaching of Kinetics Chemistry developed by the Tutorial Education Program (PET) Knowledge Connections Natural Sciences and Mathematics from the Federal University of the Triângulo Mineiro with funding from the National Education Development Fund (FNDE), where the purpose of this work was to use resources based on investigative activities and the cinema as a teaching mechanism focused on the application in the state public school Quintiliano Jardim do Muncipio de Uberaba / MG.

Author Biography

Junfanlee Manoel Oliveira Feliciano, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Participou do grupo de estudos e pesquisa sobre a Formação Ética do Professor (FEP) - vinculado ao Programa de Pós-graduação - Mestrado em Educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro e submetido ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9920017665762479), Membro do grupo PET/Conexões de Saberes Licenciaturas em Matemática, Física, Ciências Biológicas e Química ; integrante do Projeto de Inclusão: Produção de material didático para a inclusão no ensino de química. Atualmente participa como membro estudante/pesquisador no Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Cultura (GEPEDUC), vinculado ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7401501215962007), e do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores e Ensino de Ciências (FORPEC) vinculado ao CNPq (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/5671277186411150). Preferencialmente com interesse nas temáticas de formação e trabalho docente, constituição da profissionalidade e identidade profissional, Educação Química, ensino de Química, cinema, ludicidade, cursos de licenciatura, atividades práticas, currículo, aprendizagem;e conhecimento pedagógico do conteúdo (PCK).

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Published

2023-05-26

How to Cite

OLIVEIRA FELICIANO, J. M. The The cinema and investigative activity: an alternative proposal for the teaching of chemical kinetics in basic education.: una propuesta alternativa para la enseñanza de la cinética química en la educación básica. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 253–279, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6200. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6200. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Relato de experiência