THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF MATHEMATICS TEACHERS SELECTED IN THE OBMEP PROGRAM IN SCHOOL
CHALLENGES AND POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6258Keywords:
OBMEP, Math, Teacher professional developmentAbstract
The objective of this study is to survey the intellectual production in the Education area related to the OBMEP at School Program and the teachers' professional development in two databases: The Brazilian electronic theses and dissertations digital library (BDTD) and the national scientific conferences proceedings organized by Anped from 2015 to 2021. It is an initial bibliographic survey with a qualitative approach. Of the 199 publications extracted from Anped, none have the OBMEP in School Program as a descriptor. At BDTD, we found a dissertation. The results indicate the absence and need to promote studies related to the Mathematics teachers' professional development and the OBMEP at School Program.
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. Sobre a ANPED. Rio de Janeiro, 2018.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [1988].
BRASIL. Coleção de Leis do Império do Brasil. Lei de 15 de outubro de 1827. Manda criar escolas de primeiras letras em todas as cidades, vilas e lugares mais populosos do Império. Rio de Janeiro, 31 de outubro de 1827.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Escalas de Proficiência do SAEB. Brasília, DF: INEP, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília, DF: INEP, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília: Inep, 2021. 70 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados. Brasília, DF: INEP: 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Perguntas Frequentes. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Programas do MEC voltados à formação de professores. Brasília, DF, 2018.
CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem Matemática: um outro olhar. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.2, n.2, p.33-54, jul. 2009.
CHIARA, Ivone Di; KAIMEN, Maria Júlia; CARELLI, Ana Esmeralda. Normas de documentação aplicadas à área de Saúde. Rio de Janeiro: Ed. E-papers, 2008.
CHIRINÉA, Andréia Melanda; BRANDÃO, Carlos da Fonseca. O IDEB como política de regulação do Estado e legitimação da qualidade: em busca de significados. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, p. 461-484, abr./jun. 2015.
Fiorentini, Dario; Nacarato, Adair Mendes; Pinto, Renata Anastácio. Saberes da experiência docente em Matemática e educação continuada. Quadrante, [S. l.], v. 8, n. 1&2, p. 33-59, 1999.
FREITAS, Adriano Vargas. Educação Matemática e Educação de Jovens e Adultos: estado da arte de publicações em periódicos (2000 a 2010). 2013. 360 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a Educação Básica: As Licenciaturas. Revista USP, São Paulo, v., n. 100, fev. 2014.
GATTI, Bernardete Angelina. Avaliação e Qualidade do Desenvolvimento Profissional Docente. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 373-384, jul. 2014.
GATTI, Bernardete Angelina. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, Curitiba, v. 29, n. 50, p. 51-67, out./dez. 2013.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, Dez. 2010.
GUIMARÃES, Ueudison Alves; MARINHEIRO, Carlos Alberto. A História da Matemática no Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 02, Ed. 01, Vol. 16, pp. 05-11, mar. 2017.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. [20??].
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Brasília, DF, 2012.
Instituto de Matemática Pura e Aplicada. Regulamento de seleção para o Programa OBMEP na Escola 2020. Rio de Janeiro, RJ, 2019. 12 f.
KILPATRICK, Jeremy. Fincando estacas: uma tentativa de demarcar a Educação Matemática como campo profissional e científico. Campinas: Zetetiké, Faculdade de Educação, Unicamp, v.4, n.5, jan./jun. 1996, p. 99-120.
MARCELO GARCIA, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Americana, n. 8, jan/abr. 2009, p. 7-22.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2., p. 33-49, jul./dez. 2004.
NÓVOA, Antônio Sampaio da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.
NÓVOA, António Sampaio da. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educ. Real., Porto Alegre, v. 44, n. 3, p.01-15, 2019.
NÓVOA, Antônio Sampaio da. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, Antônio Sampaio da. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, Madrid, p. 203-218, set./dez. 2009.
PORTAL de apresentação da OBMEP. Rio de Janeiro: Programa de Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas, [2020]. Disponível em: http://www.obmep.org.br/apresentacao.htm Acesso em: 30 out. 2021.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problemas no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, abril de 2009.
SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2021. São Paulo: Editora Moderna, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.