“ALL EDUCATION IS SELF -EDUCATION”

TEACHER EDUCATION AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE

Authors

  • Sofia Amorim UFTM
  • Jonas Bach Junior Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6260

Keywords:

Self-education, Teacher training, Self-training

Abstract

This work makes a bridge between the concept of self-education, presented by Rudolf Steiner, and the notion of pedagogical knowledge and teacher training, discussed by Selma Garrido Pimenta and Maria Isabel da Cunha. The teaching practice is also discussed, questioning the use of “recipes”, as well as the Cartesian logic, when defining education as a science and not as an art, given its processuality. It is concluded that there is a need for care in the way we think about education, emphasizing the process of self-education and teacher self-training, outside the exact sciences’ logic of the thought, embracing the social dimension of this process.

References

BACH JUNIOR, Jonas. A pedagogia Waldorf como educação para a liberdade: reflexões a partir de um possível diálogo entre Paulo Freire e Rudolf Steiner / Jonas Bach Junior. – Curitiba, 2012. 409 f. Orientadora: Profª. Drª. Tânia Stoltz. Tese (Doutorado em Educação) - Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná.

BACH JUNIOR, Jonas. O processo biográfico docente e a potencialização do ensino e da autoeducação: ampliações da educação Waldorf. In: BACH Junior, Jonas (org.). A educação Waldorf no século XXI. Curitiba: Lohengrin, 2019, p. 102-120.

BACH JUNIOR, Jonas; STOLTZ, Tania; VEIGA, Marcelo da. Autoeducação e liberdade na Pedagogia Waldorf. Educação: teoria e prática. v. 23, n. 42, Rio Claro, SP, jan./abr. 2013, p. 161-175.

BOLAND, Neil; McALICE, Jon (Eds). A caminho da criatividade pedagógica: Orientações de ensino para a formação de professores Waldorf. São Paulo: Federação das escolas Waldorf no Brasil – FEWB, 2021.

CUNHA, Maria Isabel. A docência como ação complexa. In: CUNHA, Maria Isabel (Org.). Trajetórias e lugares de formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília: Capes, 2010, p. 19-34.

CUNHA, Maria Isabel. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Revista Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 6-11, jan.-abr. 2018.

MENDES, Sávio Damato. Acontecimento: A Aula como Obra de Arte. Juiz de Fora, 2019. 177 p. Orientador: Professor André Monteiro Guimarães Dias Pires. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Estudos Literários, Universidade Federal de Juiz de Fora.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

STEINER, Rudolf. Verdade e Ciência: Prelúdio a uma “Filosofia da Liberdade”. São Paulo: Associação Pedagógica Rudolf Steiner, 1979.

STEINER, Rudolf. Filosofia da Liberdade: fundamentos para uma filosofia moderna. São Paulo: Antroposófica, 2000.

STEINER, Rudolf. A arte de educar baseada na compreensão do ser humano. São Paulo: Antroposófica: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2013a.

STEINER, Rudolf. A prática pedagógica: segundo conhecimento científico-espiritual do homem. São Paulo: Antroposófica: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2013b.

STEINER, Rudolf. A metodologia do ensino e as condições de vida do educador. São Paulo: Antroposófica: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2014.

STEINER, Rudolf. Fundamentos da arte de educar: valores anímicos-espirituais na Educação e na vida social: GA 305. São Paulo: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2015a.

STEINER, Rudolf. O estudo geral do homem: uma base para a pedagogia. São Paulo: Antroposófica, 2015b. (A arte da educação, vol. 1)

Published

2022-08-12

How to Cite

AMORIM, S.; BACH JUNIOR, J. “ALL EDUCATION IS SELF -EDUCATION”: TEACHER EDUCATION AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 102–113, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6260. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6260. Acesso em: 24 nov. 2024.