Inclusion and accessibility in scientific-cultural spaces:

analysis of BDTD academic productions

Authors

  • Tainá Maraucci Aprile Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Daniel Fernando Bovolenta Ovigli Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6288

Abstract

Scientific-cultural spaces such as museums act, in addition to disseminating science, as spaces for social inclusion. For this, conditions of communicational, physical and attitudinal accessibility are necessary to serve all audiences. This research is an excerpt from the master's dissertation where we sought to identify, through a mapping with the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), the works that address the themes of accessibility and inclusion in scientific-cultural spaces. Twenty-one works were analyzed based on content analysis and registration units were created. Regarding the results, visual impairment is the most studied type, corroborating data from the National Health Survey carried out in 2019. In addition, communicational accessibility, whose application occurs through the use of resources that assist in the visitation of scientific-cultural spaces was the most frequent in the works.

References

ABREU et al. Acessibilidade em planetários e observatórios astronômicos: uma análise de 15 instituições brasileiras. JCOM América Latina, v. 2, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://jcomal.sissa.it/pt-br/02/02/JCOMAL_0202_2019_A04. Acesso em: 15 abr. 2020.

AIDAR, G. Museus e inclusão social. Ciências & Letras, Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, n. 31, p. 53-62, 2002. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/mas/files/aidar_g._museus_como_inclusao_social_0.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020.

AINSWORTH, H. L.; EATON, S. E. Formal, non-formal and informal learning in the Science. 2010, 48 p. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED511414.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições70, 2016.

BRASIL. Presidência da República. Decreto no 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial da União. Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 10 jun. 2019.

CHIOVATTO, M.; AIDAR, G. Pensar a educação inclusiva em museus a partir das experiências da pinacoteca de São Paulo. Cultura, p. 19, 2011. p.135-148. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/231221893.pdf. Acesso em: 29 jul. 2020

CLOSS, A. C. Percursos de acessibilidade cultural Casa de Cultura Mario Quintana: uma pesquisa-ação inclusiva. 2013. 96 f. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Bens Culturais) -- Centro Universitário La Salle, Canoas, RS, 2013.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). GEOCAPES Dados Estatísticos. 2019. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/ Acesso em: 10 ago. 2020.

GERMANO, Marcelo Gomes; KULESZA, Wojciech Andrzej. Popularização da Ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 7-25, abr. 2007. Quadrimestral. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546. Acesso em: 28 jul. 2021.

INACIO, L. G. B. Indicadores de acessibilidade em museus e centros de ciências: aplicação na Caravana da Ciência’. 2017, 107 f. Monografia de Especialização em Ensino de Ciências — Ênfase em Biologia e Química. Instituto Federal do Rio de Janeiro, RJ, 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional de Saúde (PNS). Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/31445-pns-2019-pais-tem-17-3-milhoes-de-pessoas-com-algum-tipo-de-deficiencia?s=08. Acesso em: 20 jan. 2022.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/básica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 9 ago. 2020.

LOURENÇO, M. F. et al. Estudo exploratório sobre o acesso aos museus da Universidade de São Paulo. 2016. Museologia e Patrimônio - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio – Unirio/MAST. Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 91-113. 2016. Disponível em: http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/395/479. Acesso em: 26 abr. 2019.

MOLENZANI, A. O.; ROCHA, J. N. Acessibilidade nos museus e centros de ciências da cidade de São Paulo. Revista do EDICC, v. 3, n. 3, 2017. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/edicc/article/view/5219/5963. Acesso em: 20 jan. 2020.

ROCHA, J. N. et al. Accesibilidad en museos, espacios científico-culturales y acciones de divulgación científica en Brasil. In: MASSARANI, et al. Aproximaciones a la investigación en divulgación de la ciencia en América Latina a partir de sus artículos académicos. Rio de Janeiro: Fiocruz - COC, 2017. p. 169-207. Disponível em: http://www.redpop.org/wp-content/uploads/2015/06/Aproximaciones-a-la-investigaci%C3%B3n-en-divulgaci%C3%B3n-de-la-ciencia-en-Am%C3%A9rica-Latina-a-partir-de-sus-art%C3%ADculos-acad%C3%A9micos.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.

ROCHA, J.N.; SCALFI, G.; MASSARANI, L. ECA 30 anos e os direitos das crianças e adolescentes aos museus e à divulgação científica. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 12, n. 1supl, p. 115-137, abr. 2021. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/39243/29978. Acesso em: 28 jul. 2021.

SALASAR, D. N. Um museu para todos: manual para programa de Acessibilidade. Pelotas: Ed. da UFPel, 2019.

SARRAF, V. P. Reabilitação do museu: políticas de inclusão cultural por meio da acessibilidade. Orientador: Martin Grossmann. 2008. 180 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) -- Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2008.

SARRAF, V. P. A comunicação dos sentidos nos espaços culturais brasileiros: estratégias de mediações e acessibilidade para as pessoas com suas diferenças. Orientador: Norval Baitello Junior. 2013. 235 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) -- Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.

SARRAF, V. P. Acessibilidade em Museus e Centros de Ciência. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA, 69., 2017, Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2017. p. 1-3. Disponível em:

http://www.sbpcnet.org.br/livro/69ra/PDFs/arq_1356_2734.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

SARRAF, V. P. Acessibilidade cultural para pessoas com deficiência: benefícios para todos. Revista do Centro de Pesquisa e Formação. São Paulo, v. 6, n. 6, p. 23-43, 2018. Disponível em:

https://www.sescsp.org.br/files/artigo/d1209a56/acb3/4bc1/92cc/183d6c085449.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

SASSAKI, R.K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 5. ed. Rio de Janeiro: WVA Editora, 1997.

Published

2022-08-12

How to Cite

APRILE, T. M.; OVIGLI, D. F. B. Inclusion and accessibility in scientific-cultural spaces: : analysis of BDTD academic productions. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 237–257, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6288. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6288. Acesso em: 22 jul. 2024.