SCIENTIFIC DISSEMINATION AND DIGITAL MEDIA: SOME REFLECTIONS
algumas reflexões
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6293Keywords:
Scientific Dissemination, Digital Media, Fake NewsAbstract
This essay presents reflections on the themes of Scientific Dissemination (DC) and Digital Media (DM), focusing on science teaching, based on analyzes of the discussions carried out during the course “Education in non-formal spaces and science teaching”, offered in the first half of 2021 by the Graduate Program in Education at the Federal University of Triângulo Mineiro. Definitions of the term CD and the role of MD today are brought up for discussion. We show that the concept of CD and its implications for society is not unanimous among researchers in the area. Another result points to the consequences of misinformation about science in digital music that can result in phenomena such as Fake News and science denialism.
References
ALBUQUERQUE, Afonso; QUINAN, Rodrigo. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal "professor terra plana". Mídia e cotidiano, v. 13, n. 3, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38088. Acesso em: 20 ago. 2021.
BAALBAKI, Ângela C. F. A divulgação científica e o discurso da necessidade. Letras, v. 24, n. 48, p. 379-396, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/14445. Acesso em: 20 ago. 2021.
BONFIM, Carolina S.; GARCIA, P. M. P. Investigando a “Terra Plana” no Youtube: contribuições para o ensino de ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática (Rencima), São Paulo, vol. 12, n. 3, p. 1-25, abr./jun. 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2892. Acesso em: 20 ago. 2021.
BUENO, Wilson C. Comunicação científica e Divulgação Científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp., p. 1-12, 2010. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acesso em: 20 ago. 2021.
CUERVO, Giselly M. N.; HERNÁNDEZ, Edgar M.; COLONIA, Fernando R.; ARDILA, Elvia K. G. Infodemia: noticias falsas y tendencias de mortalidad por COVID-19 en seis países de América Latina. Pan American Journal of Public Health, n. 45, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/53901. Acesso em: 20 ago. 2021.
CUNHA, Márcia; GIORDAN, Marcelo. A divulgação científica como um gênero de discurso: implicações na sala de aula. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino em Ciências. Anais. Florianópolis: ABRAPEC, 2009. Disponível em: http://axpfep1.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/89.pdf . Acesso em: 20 ago. 2021.
FERRARI, Pollyana; BOARINI, Margareth. A desinformação é o parasita do século XXI. Organicom, São Paulo, vol. 18, n. 34, p. 37-47, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/170549. Acesso em: 20 ago. 2021.
GERMANO, Marcelo G.; KULESZA, Wojcich A. Popularização da ciência: uma revisão conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 7-25, abr. 2007. Disponível em: https://antigo.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/1546/5617. Acesso em: 20 ago. 2021.
MARANDINO, Martha et al. A educação não formal e a divulgação científica: o que pensa quem faz. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, IV, 2003, Bauru. Anais. Bauru, SP: ENPEC/ABRAPEC, 2003. Disponível em: https://fep.if.usp.br/~profis/arquivo/encontros/enpec/ivenpec/Arquivos/Orais/ORAL009.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
PEREZ, José R.B.; CALUZI, João J. A DC e o ensino de Física Moderna. In: ARAÚJO, Elaine S.N.N; CALUZI, João J.; CALDEIRA Ana M. A. DC e ensino de Ciências: estudos e experiências. São Paulo: Escrituras, 2006.
PINHEIRO, Lena V. R.; OLIVEIRA, Eloísa C. P. Múltiplas facetas da comunicação e divulgação científicas: transformações em cinco séculos. Brasília: Ibict, 2012. Disponível em: https://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/711/1/M%C3%BAltiplas%20facetas%20da%20comunica%C3%A7%C3%A3o%20e%20divulga%C3%A7%C3%A3o%20cient%C3%ADficas.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
POSSIK, Patrícia A. et al. Você já comeu DNA hoje? Divulgação científica durante a Semana da Ciência e Tecnologia no Brasil. História, Ciências, Saúde. v.20, n.2, abr.-jun. 2013, p.653-673. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3861/386138081014.pdf. Acesso em: 25 ago. 2021.
ROCHA, Mariana; MASSARANI, Luisa. Panorama general de la investigación en divulgación de la ciencia em América Latina. In: MASSARANI, Luisa; ROCHA, Mariana. Aproximaciones a la investigación en divulgación de la ciencia en América Latina a partir de sus artículos académicos. Rio de Janeiro: Fiocruz - COC, 2017. Disponível em: https://static1.squarespace.com/static/5f524043e55fb97cf38acc79/t/5fc818f4d6e0cc37e32f28d2/1606949154561/Aproximaciones_a_la_investigacion_en_div.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
ROCHA, Mariana; MASSARANI, Luisa; PEDERSOLI, Constanza. La divulgación de la ciência em América Latina: términos, definiciones y campo académico. In: MASSARANI, Luisa; ROCHA, Mariana. Aproximaciones a la investigación en divulgación de la ciencia en América Latina a partir de sus artículos académicos. Rio de Janeiro: Fiocruz - COC, 2017. Disponível em: https://static1.squarespace.com/static/5f524043e55fb97cf38acc79/t/5fc818f4d6e0cc37e32f28d2/1606949154561/Aproximaciones_a_la_investigacion_en_div.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.
RÜDIGER, Francisco. A reflexão teórica em cibercultura e a atualidade da polêmica sobre a cultura de massas. Matrizes, n. 1, p. 41-61, jul./dez. 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38308. Acesso em: 25 ago. 2021.
SANTOS, Alana D. G.; PEREIRA, Dayveson N. C. P.; MORAIS, Felipe A. S.; LEMOS, Matia C. L. Letramento informacional, Covid-19 e infodemia. Liinc em Revista, v. 16, n. 2, p. 1-24, dez. 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5214. Acesso em: 20 ago. 2021.
SOUZA, Vitor F. M.; SASSERON, Lucia H. As interações discursivas no ensino de física: a promoção da discussão pelo professor e a alfabetização científica dos alunos. Ciência & Educação, v. 18, n. 3, p. 593-611, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/mgrcsn7H6687QB9y6w8qvHz/abstract/?lang=pt. Acesso em 25 ago. 2021.
VALERIO, Palmira M., PINHEIRO Lena V. R. Da comunicação científica à divulgação. TransInformação, Campinas, n. 20 v. 2: 159-169, maio/ago., 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/jXWgggxgBhXfsT57JDVbghp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2021.
VALERO-MATAS, Jesús A.; SANDOVAL, Carlos A. M. Las pseudociencias como problema social en la era tecnocientífica. Un recorrido por la ciencia y sus enemigos dentro y fuera. Aposta Revista de Ciencias Sociales. n. 75, out./nov./dez. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4959/495955634001/html/. Acesso em: 25 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.