HUMAN RIGHTS AND DIVERSITY

DIALOGUES ABOUT CURRENT SCHOOL CULTURE

Authors

  • Marinna Silva Santos Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Anelise Martinelli Borges de Oliveira Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6301

Keywords:

Education, Human rights, School Culture, Diversity

Abstract

Since the 19th century, education has been considered a human right that is part of the list of social rights. This achievement, however, is sometimes restricted to the expansion of schooling and the affirmation of equality among students. The attempt at homogenization, characteristic of our school culture, makes diversity in the school environment invisible. Thus, the present work intends to present Education in Human Rights as a viable alternative for deconstructing the current school culture that does not pay attention to the identity marks of students. Therefore, our research will analyze the work of the authors: AZANHA (1991); JULIA (2001) and CANDAU (2012).

KEYWORDS: Education. Human rights. School Culture. Diversity.

Author Biographies

Marinna Silva Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Anelise Martinelli Borges de Oliveira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Marília (SP). Possui Mestrado em História pela UNESP - Franca (SP). Professora adjunto na Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

References

AZANHA, José Mário Pires. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. Revista USP, n. 8, p. 65-69, 1991.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, p. 235-250, 2012.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, p. 715-726, 2012.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista brasileira de história da educação, v. 1, n. 1 [1], p. 9-43, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Prova Brasil. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/prova-brasil. Acesso em: 29 mar. 2022.

Published

2022-08-12

How to Cite

SANTOS, M. S. .; OLIVEIRA, A. M. B. de. HUMAN RIGHTS AND DIVERSITY: DIALOGUES ABOUT CURRENT SCHOOL CULTURE. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 150–154, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6301. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6301. Acesso em: 3 jul. 2024.