HOW THE TEACHING OF PHILOSOPHY AND LITERATURE CAN CONTRIBUTE TO LOOKING AT AND RUMINATING REALITY
A BRIEF REFLECTION
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6312Keywords:
Education; Teaching philosophy and literature; literacies.Abstract
This essay aims at a brief reflection on the practice of teaching philosophy and literature, as well as the search for transformations in the exercise of teaching. We question the school space in the teaching and learning of literacies and autonomous thoughts, in relation to the demands inherent to different contexts. We carried out a brief bibliographic review on the interaction between the disciplines of philosophy and literature, and equity. To support philosophical, cultural studies and literary literacies, we use Freire (1999, 2013, 2021), Nietzsche (1999), Petit (2013, 2019), among others, which presupposes a change from thinking about the practices of teaching actually experienced.
References
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Revista Educação & Sociedade: Campinas, v. 33, n. 118, p. 235- 250, jan. - mar. 2012.
DALLARI, Dalmo de Abreu. Direitos humanos e cidadania. São Paulo, Moderna, 1998.
DIMENSTEIN, Gilberto. O cidadão de papel – A infância, a adolescência e os Direitos Humanos no Brasil. São Paulo, Ática, 1999.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 37. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.
HORELLOU-LAFARGE, Chantal; SEGRÉ, Monique. Sociologia da leitura. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2010.
KALANTZIS, Mary; COPE, Bill e PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
NIETZSCHE, Friedrich. Considerações extemporâneas. In: Obras incompletas. Coleção Os Pensadores: seleção de textos de Gérard Lebrun. Tradução e notas de Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999, p. 273-288.
NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. Porto Alegre: L&PM Editores, 2014.
NUSSBAUM, Martha C. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades.; tradução Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.
PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Editora 34, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Formação do educador: dever do estado, tarefa da universidade. Organização: Maria Aparecida Viggiani Bicudo, Celestino Alves da Silva Júnior. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1996.
SCHOPENHAUER, Arthur. A arte de escrever. Trad. P. Süssekind. Porto Alegre: L&PM, 2011.
SLONSKI, Gladis Teresinha; ROCHA, André Luis Franco; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. A racionalidade técnica na ação pedagógica do professor. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. 12. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.