Recursos educacionais digitais como objeto de estudo nos Programas de Mestrados Profissionais em Educação

Authors

  • Vanessa Cristine Silva Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM
  • Ricael Spirandeli Rocha Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • José Lucas Pedreira Bueno Universidade Federal do Triângulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6336

Keywords:

Educational Technologies, Professional Master's in Education., Digital Learning Objects

Abstract

Teaching, but some studies have reported on digital inclusion and accessibility to technologies. The research aimed to evaluate the scientific production of the Master's Programs of Professional Education MPE concerning educational technologies in different perspectives such as teacher training for the use of TDICs, teaching-learning, describing and analyzing the contributions built analysis through document analysis of dissertations available at Capes's Database of Dissertations and Theses. In conclusion, it was observed that most researchers seek to experience the use of ICTs in the teaching and learning process, helping the teacher to apply it in their practice, whether evaluating its potential in student learning or building a product to apply in the classroom

Author Biographies

Vanessa Cristine Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM

Mestre profissional em Ciências da computação (UFPE). Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Ricael Spirandeli Rocha, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM); Especialista em Tecnologias Linguagens e Mídias na Educação; Licenciado em Computação pelo IFTM; Professor de Educação Básica de cursos técnicos pela Secretaria Estadual de Minas Gerais (SEE/MG). Integrante do grupo de pesquisa Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

José Lucas Pedreira Bueno, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professor Associado. Departamento de Educação. Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

References

BACICH, Lilian.; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora, 2015.

BRANSFORD, John. D. et al. How people learn. Washington, DC: National academy press, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura (MEC) - Parecer CNE/CES 0079/2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2002/pces079_02.pdf. Acesso em: 26 de jun. 2022.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2007.

FOMPE. Fórum Nacional dos Mestrados Profissionais em Educação. Quantitativo de Mestrados Profissionais.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

JUNIOR, Eduardo Brandão Lima; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de Oliveira; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos Santos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 44, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 2 jul. 2022.

LÉVY, P; AUTHIER, M. As árvores de conhecimentos. Escuta, 2000.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoIes.jsf?areaAvaliacao=38&areaConhecimento=70800006. Acesso em: Março,2022.

VALENTE, José. Armando. O ensino híbrido veio para ficar. Prefácio. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; DE MELLO TREVISANI, Fernando. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015 p. 13-17.

Published

2022-08-12

How to Cite

SILVA, V. C.; ROCHA, R. S.; BUENO, J. L. P. Recursos educacionais digitais como objeto de estudo nos Programas de Mestrados Profissionais em Educação. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 225–236, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6336. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6336. Acesso em: 24 nov. 2024.