Recursos educacionais digitais como objeto de estudo nos Programas de Mestrados Profissionais em Educação
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v15i2.6336Keywords:
Educational Technologies, Professional Master's in Education., Digital Learning ObjectsAbstract
Teaching, but some studies have reported on digital inclusion and accessibility to technologies. The research aimed to evaluate the scientific production of the Master's Programs of Professional Education MPE concerning educational technologies in different perspectives such as teacher training for the use of TDICs, teaching-learning, describing and analyzing the contributions built analysis through document analysis of dissertations available at Capes's Database of Dissertations and Theses. In conclusion, it was observed that most researchers seek to experience the use of ICTs in the teaching and learning process, helping the teacher to apply it in their practice, whether evaluating its potential in student learning or building a product to apply in the classroom
References
BACICH, Lilian.; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.
BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora, 2015.
BRANSFORD, John. D. et al. How people learn. Washington, DC: National academy press, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura (MEC) - Parecer CNE/CES 0079/2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2002/pces079_02.pdf. Acesso em: 26 de jun. 2022.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e terra, 2007.
FOMPE. Fórum Nacional dos Mestrados Profissionais em Educação. Quantitativo de Mestrados Profissionais.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JUNIOR, Eduardo Brandão Lima; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de Oliveira; SANTOS, Adriana Cristina Omena dos Santos; SCHNEKENBERG, Guilherme Fernando. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 44, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 2 jul. 2022.
LÉVY, P; AUTHIER, M. As árvores de conhecimentos. Escuta, 2000.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoIes.jsf?areaAvaliacao=38&areaConhecimento=70800006. Acesso em: Março,2022.
VALENTE, José. Armando. O ensino híbrido veio para ficar. Prefácio. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; DE MELLO TREVISANI, Fernando. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015 p. 13-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.