Flor Branca

Revisão Narrativa de Literatura sobre o Ensino da Produção Textual Escrita em Perspectiva Dialógica

Authors

  • Weruska Karrize Soares Coutinho Furriel Universidade de Brasília
  • Ormezinda Maria Ribeiro Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v15i3.6465

Keywords:

Dialogism. Teaching writing. Text production.

Abstract

The competent use of the written text has become an indispensable condition for the full participation of the young citizen in the contemporary world. The objective of this narrative literature review is to describe and discuss the theme of teaching writing from a dialogical perspective of language. In this perspective, books, book chapters and studies produced in the last 10 years (2012-2022) were analyzed. In general, the consulted sources criticize the pedagogical practices that limit the teaching of writing to the exposition of grammatical rules or the transmission of writing models. According to the authors, regardless of the discursive genre taught and learned at school, its teaching encompasses not only the understanding and application of grammatical rules or textual structuring. It also involves the social character of its constitution, that is, the dialogic relations undertaken between social subjects who actively construct themselves and are constructed through their discourses. In this way, the sources visited point out the importance of strengthening the dialogic ties between teacher and students in the activities of written textual production, expanding, on school environment, the understanding of living, historical and dynamic language (gem) postulated by Bakhtin.

References

AUGUSTO, E. P. A. Leitura e produção do gênero anúncio de propaganda: uma abordagem dialógica no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras), Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2019.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. [VOLOSHINOV, V]. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2018.

BEZERRA, N. C. B. A contribuição da análise dialógica do discurso para o ensino da escrita escolar: do blog ao artigo de opinião. Orientador: Maria de Fátima Almeida. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018.

FERREIRA, Alessandra. Leitura e produção de textos no ensino médio: da estaticidade conservadora ao dinamismo de uma proposta dialógica. 2015. 141 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015

GARCEZ, L. A escrita e o outo. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010.

GAIÃO, Marcella Ribeiro. Produção de texto em revista: uma proposta discursiva para o ensino de gêneros em sala de aula. 2019. 267 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.

GERALDI, J. W. Da redação à produção de textos. In: GERALDI, J. W; CITELLI, B (org). Aprender e ensinar com textos de alunos. São Paulo: Cortez, 2004.

GERALDI, J. W. Escrita, uso da escrita e avaliação. In: GERALDI, J.W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

GUIMARÃES, G. B.; CAMPOS, S. F. O texto em cena: da produção à reprodução. Entreletras. Araguaína, v. 9, n. 2, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.betas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/6077?articlesBySameAuthorPage=2

KOCH, I. G. V; ELIAS, V.M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2021.

LAYNES, C. R. G. O ensino da escrita na escola: a constituição do sujeito-autor nas aulas de língua portuguesa. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.

MEDEIROS, C. M; COSTA JÚNIOR, J. B. Gerenciamento Dialógico em Fórum Acadêmico de Escrita Colaborativa. ANAIS do XVIJNLFLP- Jornada Nacional de Linguística e Filologia de Língua Portuguesa, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, 2021.

https://revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/967

MORETTO, M. Vozes que emergem em sala de aula: a importância do dialogismo nas dinâmicas de produção de textos. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 32, n.6. p. 87-98, jun. 2014. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/issue/viewFile/13/13.

OLIVEIRA, A. F. F, NASCIMENTO, I. A. de A.; SILVA, M.do S. P. O ensino da produção de texto em perspectiva dialógica: implicações para o ensino fundamental I. Horizontes, Itatiba, v. 39, n.1, p.1-15, 2021. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v39i1.1065. Disponível em: https://www.revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1065.

PASSARELLI, L. G. Ensino da produção de textos escolares. São Paulo: Telos, 2012.

PETRUS, W.; SANTOS, E. S.; DOS SANTOS, A. C.; GOMES, Y. L. S. A escrita e o outro: dialogismo e formação do sujeito autor. Revista do GELNE., João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 15-29, mar.2022. DOI: https://doi.org/10.21680/1517-7874.2022v24n1. Disponível em:

https://periodicos.ufrn.br/gelne/issue/view/1200.

RIBEIRO, O. M. Na teia de Penélope: metáforas na educação. Campinas: Pontes, 2013.

RIBEIRO, O. M; OLÍMPIO, R. M. Tecer textos: fios e desafios. Campinas: Pontes, 2015.

ROCHA, Regina Braz da Silva Santos. Um olhar dialógico para o ensino-aprendizagem da língua em uso. 2015. 236 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015

ROTHER, E. Revisão sistemática x revisão narrativa. Revista Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 5 - 6, 2007. DOI:

https://doi.org/10.1590/S0103-21002007000200001. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 abr. 2022.

SANTOS, L. F.; LIMA, A. C. S. Dialogismo e produções responsivas ativas: analisando práticas discursivas em aulas de Língua Portuguesa. Letras & Letras, [S.L.], v. 29, n. 2, 2014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25989.

VASCONCELOS, J. M. O Meu Pé de Laranja Lima. São Paulo: Melhoramentos, 1977.

Published

2023-03-23

How to Cite

SOARES COUTINHO FURRIEL, W. K.; RIBEIRO , O. M. . Flor Branca : Revisão Narrativa de Literatura sobre o Ensino da Produção Textual Escrita em Perspectiva Dialógica. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 15, n. 3, p. 119–139, 2023. DOI: 10.18554/rt.v15i3.6465. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6465. Acesso em: 3 jul. 2024.