Strategies to identify and fight fake news about vaccines through inquiry-based science education

Authors

  • Marcelo Ferreira da Cruz Universidade de São Paulo - USP
  • Ana Cláudia Rabelo e Silva Universidade de São Paulo - USP
  • Ingrid Nunes Derossi Federal University of Triangulo Mineiro

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i1.6626

Keywords:

Vaccines, Teaching by investigation, Science teaching

Abstract

This article reports the construction, application and analysis of an investigative teaching sequence (SEI) whose objective was to train students to recognize and cope with fake news (fake news), especially in relation to vaccines. The analysis was based on the criteria for offering learning opportunities to students and on the organizing axes of the SEI, which was developed in 3 classes, for 7th grade students, following the stages of the investigative cycle. The results were significant, considering that the students related the impacts of fake news on vaccination, discussed which criteria made fake news so “reliable” and disseminated to, in the end, produce a news message on WhatsApp, scientifically based, using the characteristics of a fake news. We highlight the fruitful use of information and communication technologies, contributing to the engagement and integral development of students, which can be enhanced if the proposal expands into an interdisciplinary project, with the possibility of serving and benefiting the school community.

References

BANDURA, A. A teoria social cognitiva na perspectiva da agência. In: Bandura, A., Azzi, R. G.; Polydoro, S. (org.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 69-96.

BOND, M.; BEDENLIER, S. Facilitating student engagement through educational technology: towards a conceptual framework. JIME, v. 1, n. 11, p. 1-14, 2019. http://doi.org/10.5334/jime.528.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. 2018. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

CAMARGO Jr, K. R. de. Lá vamos nós outra vez: a reemergência do ativismo antivacina na Internet. Cad. Saúde Pública, v. 36, n. sup. 2, e00037620, 2020. http://doi.org/10.1590/0102-311X00037620.

CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. RBPEC, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018. http://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765.

CINTRA, S. L. A. D., CORREIA, L. B. S.; TENO, N. A. C. Braz. J. of Develop., v. 6, n. 9, p. 66451-66463, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-180.

EDUCAMÍDIA. Protocolos para avaliar a informação. Recurso: material pedagógico. Instituto Palavra Aberta. 2020. https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2020/10/FERRAMENTAS_Avaliando-a-informa%C3%A7%C3%A3o.pdf.

FERRARI, A. C.; MACHADO, D.; OCHS, M. Guia da Educação Midiática. São Paulo: Instituto Palavra Aberta. 2020. https://educamidia.org.br/api/wp-content/uploads/2021/03/Guia-da-Educac%CC%A7a%CC%83o-Midia%CC%81tica-Single.pdf.

FERREIRA, M. V.; QUADROS, A. de; DELLANHESE, A. P. F.; Fernandes, M. T. C. Movimento antivacinação no Facebook®: uma análise crítica da disseminação de notícias falsas. Braz. J. of Develop., v. 6, n. 9, p. 66669-66685, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-197.

FINATTO, M. J. B.; SILVA, A. da; ESTEVES, F. F. Fake news e desinformação sobre vacinas: contribuições dos estudos da Terminologia, do Texto e do Discurso. Rev. GTLex, v. 6, n. 2, p. 345-394, 2021. https://doi.org/10.14393/Lex12-v6n2a2021-1.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Paz e Terra. 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra. 1996.

FRUGOLI, A. G.; PRADO, R. de S.; SILVA, T. M. R. da; MATOZINHOS, F. P.; TRAPÉ, C. A.; LACHTIM, S. A. F. Fake news sobre vacinas: uma análise sob o modelo dos 3Cs da Organização Mundial da Saúde. Rev. Esc. Enf. USP, v. 55, e03736, 2021. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2020028303736.

GERMANI, F.; BILLER-ANDORNO, N. The anti-vaccination infodemic on social media: A behavioral analysis. PLOS ONE, v. 16, n. 3, e0247642, 2021. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247642

GODOY, L. D.; FALCOSKI, R.; INCROCCI, R. M.; VERSUTI, F. M.; PADOVAN-NETO, F. E. The psychological impact of the COVID-19 pandemic in remote learning in higher education. Educ. Sci., v. 11, n. 9, p. 473-486, 2021. https://doi.org/10.3390/educsci11090473.

LUCKESI, C. C. Verificação ou avaliação: o que pratica a escola? In: Luckesi, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011, p. 45-60.

MASSARANI, L.; LEAL, T.; WALTZ, I. O debate sobre vacinas em redes sociais: uma análise exploratória dos links com maior engajamento. Cad. Saúde Públ., v. 36, n. supl.2, e00148319, 2020. https://doi.org/10.1590/0102-311X00148319.

MASSARANI, L. M.; LEAL, T.; WALTZ, I.; MEDEIROS, A. Infodemia, desinformação e vacinas: a circulação de conteúdos em redes sociais antes e depois da COVID-19. Liinc Em Revista, v. 17, e5689, 2021. https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5689.

MONARI, A. C. P.; ARAUJO, K. M.; SOUZA, M. R.; SACRAMENTO, I. Disputas narrativas e legitimação: análise dos argumentos de Bolsonaro sobre vacinação contra Covid-19 no Twitter. Liinc Em Revista, v. 17, e5707, 2021. https://doi.org/10.18617/liinc.v17i1.5707.

MORAES, V. R. A. de; TAZIRI, J. A motivação e o engajamento de alunos em uma atividade na abordagem do ensino de ciências por investigação. IENCI, v. 24, n. 2, p. 72-89, 2019. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p72.

OLIVEIRA, B. L. C. A. de; CAMPOS, M. A. G.; QUEIROZ, R. C. de S.; ALVES, M. T. S. S. de B. e; SOUZA, B. F. de; SANTOS, A. M. dos; SILVA, A. A. M da. Prevalência e fatores associados à hesitação vacinal contra a covid-19 no Maranhão, Brasil. Rev. Saúde Públ., v. 55, n. 12, p. 1-12, 2021. https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2021055003417.

OLIVEIRA, C. B.; SILVA-FORSBERG, M. C. O uso de narrativas nas pesquisas em formação docente em educação em ciências e matemática. Rev. Ensaio, v. 22, n. e14867, 1-19, 2020. https://doi.org/10.1590/21172020210102.

PEDASTE, M.; MÄEOTS, M.; SIIMAN, L. A.; JONG, T. de; RIESEN, S. A. N. van; KAMP, E. T.; MANOLI, C. C.; ZACHARIA, Z. C.; TSOURLIDAKI, E. Phases of inquiry-based learning: definitions and the inquiry cycle. Educ. Res. Rev., v. 14, p. 47-61, 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ens. Pesq. Educ. Ciênc., v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.

SCARPA, D. L.; CAMPOS, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estud. Av., v. 32, n. 94, p. 25-41, 2018. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0003.

SCHWARTZ, K. D.; EXNER-CORTENSM, D.; MCMORRIS, C. A., MAKARENKO, E., ARNOLD, P.; VAN BAVEL, M.; WILLIAMS, S.; CANFIELD. R. COVID-19 and student well-being: stress and mental health during return-to-school. Can. J. Sch. Psychol., v. 36, n. 2, p. 166-185, 2021. https://doi.org/10.1177/08295735211001653.

SEDANO, L.; CARVALHO, A. M. P. de. Ensino de ciências por investigação: oportunidades de interação social e sua importância para a construção da autonomia moral. Alexandria: Rev. Educ. Ci. Tec., v. 10, p. 199-220, 2017. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p199.

SOARES, I. de O. Educomunicação e educação midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26.

SOARES, N.; TRIVELATO, S. F. Ensino de ciências por investigação–revisão e características de trabalhos publicados. Atas de Ciências da Saúde, v. 7, p. 45-45, 2019.

SOUZA, M. G. da S.; CABRAL, C. L. de O. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, v. 33, n. 2, p. 149-158, 2015. https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149/102.

SYED, W.; MAGALHÃES, C.; ACELINO, A.; MOREIRA, E. A.; VALEZY, R. G.; MORO, F.; GONZAGA, I.; SERRÃO, V.; GARDINI, M.; SIMONETTO, C. Coronavírus: Fake News e como identificá-las. Vidya Academics: divulgação científica. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1J1LSiyenP74KkFZ6CiSJs6GyxGMkne59/view.

TEIXEIRA, A.; SANTOS, R. Fake news colocam a vida em risco: a polêmica da campanha de vacinação contra a febre amarela no Brasil. Rev. Eletron. Comun. Inf. Inov. Saúde, v. 14, p. 72-89, 2020. https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1979/2340

TRIVELATO, S. L. F.; TONIDANDEL, S. M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de Biologia. Rev. Ensaio, v. 17, n. especial, p. 97-114, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s06.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Manual de enfrentamento de fake news em tempos de Covid-19, 2020. https://sites.ufpe.br/rpf/wp-content/uploads/sites/43/2020/05/Manual-de-enfrentamento-a-fake-news.pdf.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMIÁRIDO. Guia prático para identificação e combate à fake news. 2021. https://direito.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/35/2021/05/Guia-Pratico-para-identificacao-e-combate-as-Fake-News.pdf.

VASCONCELLOS, C, dos S. Metodologia dialética em sala de aula. Rev. de Educação AEC., v. 21, n. 83, p. 28-55, 1992. http://www.celsovasconcellos.com.br/Textos/MDSA-AEC.pdf.

VERSUTI, F.; MULLE, R.; GUERREIRO, C.; MARTINS, F.; PERALTA, D. Habilidades socioemocionais e tecnologias educacionais: revisão sistemática de literatura. Rev. Bras. de Informática na Educação, v. 28, p. 1086-1104, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1086.

ZOMPERO, A. F; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas para as aulas de Ciências: um diálogo com a teoria da aprendizagem significativa. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2023-05-26

How to Cite

FERREIRA DA CRUZ, M.; RABELO E SILVA, A. C.; NUNES DEROSSI, I. Strategies to identify and fight fake news about vaccines through inquiry-based science education. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 1, p. 215–234, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i1.6626. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6626. Acesso em: 22 jul. 2024.