TEACHING WORK BEFORE AND DURING THE SARS-COV 2 PANDEMIC
THE IMPACTS ON TEACHERS' LIVES
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.6983Keywords:
Organization of teaching work. Teaching work conditions. Mental health.Abstract
In different periods, the teaching work has been modified, but the effects of such modifications are not always understood and managed by the subjects who work. In this article, teaching work is analysed, as from the results of a bibliographical research in the data bases of SciELO, BVS and Academic Google, observing the keywords “teaching work and pandemic”; “distance working”; “subjectivity”, from 2019 to 2021. The purpose is to describe the new conditions, the contents and organization of the teaching work in the last three years (2019 – 2021); in a special sense, to analyse the emergency remote mode and its impacts on the lives of the teachers. Due to technological advance and its relations with productive re-structuring and the economic globalization process, changes have increased. More recently, due to the Coronavirus pandemic, new forms of exercise of the profession took the teachers by surprise. A great deal of them was submitted to a rapid and emergency learning period for the use of various technologies, which until then, were unknown to many. In conclusion, the teachers had to deal with transformation in the working methods and content, which entailed an intensification in the rhythm, and extensification of the working day, apart from the overload of tasks, exhaustion, discomfort, and emergence of illnesses of the abovementioned professionals.
References
ALMEIDA, M. E. B. Transformações no trabalho e na formação docente na educação a distância on-line. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 67-77, nov. 2010. Disponível em: https://ceduc.unifei.edu.br/wpcontent/uploads/2020/05/transformacoes_no_trabalho_e_formacao_docente_ead.pdf. Acesso: 24 out. 2021.
ALVES, A. C. G. Cláudia; SANTOS, A. C. O desgaste mental docente no ensino superior público e a relação com a subjetividade. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.5, p.44985-44999, mai. 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/29350/23150. Acesso em: 24 ago. 2021.
ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão voluntária: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
ARAÚJO, A. L. Cerca de seis milhões de alunos brasileiros não têm acesso à internet. Disponível em:
https://www.correiobraziliense.com.br/euestudante/educacao-basica/2020/09/4873174-cerca-de-seis-milhoes-de-alunos-brasileiros-nao-tem-acesso-a-internet.html. Acesso em: 24 out. 2021.
ARAÚJO, M. O trabalho precário nos Institutos Federais: uma análise dos processos de intensificação do trabalho verticalizado. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 47, e226325, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dDKFvgBBXB3ws695LpjSPvS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2021.
BRIGGS, A.; BURKE, P. Uma história social da mídia: de Gutemberg a Internet. 3 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
BRUCHÊZ, A.; KIEKOW, A.; SEBEN, P.; DORIONO, E. Relação entre capital humano e competitividade: revisão sistemática da teoria de Drucker. IV Congresso Brasileiro de Estudos Organizacionais - Porto Alegre, RS, Brasil, 19 a 21 de outubro de 2016. Disponível em: https://anaiscbeo.emnuvens.com.br/cbeo/article/download/83/75#:~:text=De acordo com Davenport (2000),conhecimentohabilidade e talento. Acesso em: 04 nov. 2021.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução Roneide Venancio Majer. 3.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTRO, A.M.; DIAS, E. F. Introdução ao pensamento sociológico. Rio de Janeiro: Eldorado, 1976.
COSTA, C.; ALMEIDA, E.; SIMÃO, F. Críticas à teoria do capital humano: uma contribuição à análise de políticas públicas em educação. Congresso Nacional de Educação – Brasil, 18 a 20 de setembro de 2014. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2014/Modalidade_1datahora_20_07_2014_22_19_38_idinscrito_3450_77822dda474ba55c5b15d1d839ad1b25.pdf. Acesso em: 27 dez. 2021.
DAL ROSSO, S. Intensidade e imaterialidade do trabalho e saúde. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/Rxgz6YjbMvTVm8C5sPDrMyN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.
DARDOT. P. ; LAVAL, C. 2016. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DEJOURS, C. Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção, v. 14, n. 3, p. 027-034, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/V76xtc8NmkqdWHd6sh7Jsmq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 jan. 2022.
FERREIRA, L. L. Lições de professores sobre suas alegrias e dores no trabalho. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, 2019. Suplemento 1. DOI: 10.1590/0102-311x00049018.
GALINDO, M. C. T.; MACIEL, R. H. M. O.; MATOS, T. R.; FILHO, M. V. C. V.; VALE, S. F.; SILVA, R. Prazer e Sofrimento no Trabalho Docente em uma Instituição de Ensino Superior. Revista Interinstitucional de Psicologia, 13(3), 2020, e15215. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v13n3/09.pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
GONZALEZ REY, F. L. Subjetividade, Complexidade e Pesquisa em Psicologia. São Paulo: Thompson Learning, 2005.
GOLLAC; VOLKOFF. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
HARVEY, D. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Tradução Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1993.
IDAIANE, A. Valorização do capital humano: uma busca pela vantagem competitiva por meio de análise entre os anos de 2010 a 2018. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/administracao-financas/valorizacao-capital-humano-uma-busca-pela-vantagem-competitiva.htm#indice_3. Acesso em: 15 jan. 2022.
IMEN, P. Organização do trabalho. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
LAMIM, J.; NASCIMENTO, S.; CORDEIRO, E. Condições do trabalho docente durante as aulas remotas: desafios educacionais pós-pandemia. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, Marabá-PA, v.2, n. 2, p. 354-364, jul.-dez.2020. Disponível em: https://periodicos.unifesspa.edu.br/index.php/ReDiPE/article/view/1387/610. Acesso em: 04 nov. 2021.
LIMA, A. P.; PEREIRA, M. F. Educação x pandemia: Os desafios do ensino remoto. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.7, p.68803-68815jul.2021.Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/32605/pdf. Acesso em: 11 ago. 2021.
MACHADO, M. Professores do DF relatam carga de trabalho maior durante a pandemia. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/cidades/2020/07/21/interna_cidadesdf,873804/professores-do-df-relatam-carga-de-trabalho-maior-durante-a-pandemia.shtml. Acesso em: 04 nov. 2021.
MELITO, L. A precarização do trabalho docente em tempos de ensino remoto. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/09/28/a-precarizacao-do-trabalho-docente-em-tempos-de-ensino-remoto. Acesso em: 04 nov. 2021.
MIGLIAVACCA, A. Condições de trabalho do professor. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas: São Paulo: Papirus, 2015.
MONTENEGRO, R.; MATOS, E.; LIMA, M. S. Desafios e possibilidades do trabalho docente em tempos de pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6476/5499. Acesso em: 11 ago. 2021.
NETA, A; MOURA, J.; CARDOSO, B.; NUNES, C. Contextos da precarização docente na educação brasileira. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 1-25,e020037,2020.Disponível em:http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1261/697 Acesso em: 04 nov. 2021.
NEVES, M. Y. R.; SILVA, E. S. A dor e a delícia de ser (estar) professora: trabalho docente e saúde mental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 63-75, 2006.
OLIVEIRA, D.A. Trabalho docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
OLIVEIRA, D.A.; ASSUNÇÃO, A.A. Condições de trabalho docente. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
PENTEADO, R.; COSTA, B. C. Trabalho docente com videoaulas em Ead: dificuldades de professores e desafios para formação e a profissão docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.37, e236284, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/KxHNB8BpTrJZLbfnbVVTkkJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 ago. 2021.
PERIN, E. dos S.; FREITAS, M. do C. D.; COELHO, T. R. (2021). Modelo de competência docente digital. In SciELO Preprints. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1961. Acesso em: 10 ago. 2021.
RODRIGUES, A. M.; SOUZA, K. R.; TEIXEIRA, L. R.; LARENTIS, A. L. A temporalidade social do trabalho docente em universidade pública e a saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 25(5):1829-1838, 2020.Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/qDpBmVgw4JJn5FcvjzCcyjm/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.
ROSA, M. C. A cultura no espaço virtual: novas aprendizagens para o professor de arte. Núcleo Pedagógico de Educação e Arte, 2020. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/cf46/2685997425e397618ba9a8f9a5ead63f4374.pdf. Acesso em: 11 dez. 2021.
ROSSO, S. D. Intensidade e imaterialidade do trabalho e saúde. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/Rxgz6YjbMvTVm8C5sPDrMyN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 15 jan. 2022.
SILVA, G. Subjetividade e saúde mental no trabalho. In: SCHMIDT, M. L Dicionário temático de saúde/doença mental no trabalho: principais conceitos e terminologias. São Paulo: Editora FiloCzar, 2020. p. 420-422.
ZUBOFF, S. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Tradução George Schlesinger1.ed.Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.