CHEMISTRY PRESENT IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION AND DIFFICULTIES POINTED OUT BY TEACHERS

Authors

  • Cinara Aparecida de Moraes Universidade Federal de Uberlândia - Pesquisadora do GPFPF
  • Sandro Rogério Vargas Ustra Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.7045

Keywords:

Chemistry teaching. Learning difficulties. Nature Sciences.

Abstract

This research sought to understand some of the difficulties of Science teachers in the process of teaching and learning Chemistry, specifically in the Final Years of Elementary School. From a qualitative perspective, data were collected through documents, questionnaires and interviews. Initially, a document analysis on the subject was carried out, in order to better understand it and support the analyses. Then, a questionnaire was applied to know the profile of the teachers. Finally, interviews were carried out that made it possible to point out the main challenges in teaching Chemistry content. With the data, we were able to conclude that the difficulties pointed out are, in some way, related to the teacher, student, curriculum and infrastructure categories. In the teacher category, aspects related to initial training stood out, which is in Biological Sciences, not in Chemistry. As for the student category, the notes are related to the difficulty of abstracting the contents and using mathematics as a tool for the Sciences. With regard to the infrastructure category, the data point to available or necessary resources and the conditions for their use. Regarding the curriculum category, the teachers pointed out their own difficulty in specific contents of Chemistry. In addition, the implications of the curricular organization of contents in official documents were highlighted.

Author Biographies

Cinara Aparecida de Moraes, Universidade Federal de Uberlândia - Pesquisadora do GPFPF

Educação

Sandro Rogério Vargas Ustra, Universidade Federal de Uberlândia

Professor associado da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de física, formação de professores, educação em ciências e matemática, formação continuada e ensino de ciências.

References

AGUIAR, Maria da C. C. de. Implicações da formação continuada para a construção da identidade profissional. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 23, p. 155-173, jul./dez. 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/psicoeduca/article/view/43276. Acesso em: 14 ago. 2020.

ANDRÉ, Marli E. D. A. de. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 823-841, abr./jun. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300823. Acesso em: 14 ago. 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 1.301/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Brasília, DF: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 9 out. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental. Acesso em: 14 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal/CET, 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 3 ago. 2020.

CHASSOT, Attico I. Para que(m) é útil o ensino?: alternativas para um ensino (de química) mais crítico. Canoas: Ed. da Ulbra, 2004.

COSTA, Nelson L. da. A formação do professor de Ciências para o ensino da química do 9° ano do ensino fundamental: a inserção de uma metodologia didática apropriada nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas. 2010. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências na Educação Básica) – Universidade do Grande Rio “Prof. José de Souza Herdy”, Duque de Caxias, 2010. Disponível em: http://www.unigranrio.br/unidades_adm/pro_reitorias/propep/stricto_sensu/cursos/mestrado/ensino_ciencias/galleries/downloads/dissertacoes/dissertacao_nelson_lage.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

COX, Kenia K. Informática na educação escolar. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

LÉVY, Pierre. As tecnologias das inteligências: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

MATTOS, Kélli R. C. de; AMESTOY, Micheli B.; TOLENTINO NETO, Luiz C. B. de. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Amazônia, Belém, v. 18, n. 40, p. 22-34, jan./jun. 2022. Disponível em: https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11887. Acesso em: 14 ago. 2020.

MORAES, Cinara A. Reflexões sobre o ensino de cálculo diferencial e integral em cursos de graduação em química. 2013. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2013.

NEIRA, Ana C. Professores aprendem com a tecnologia e inovam as aulas. Estadão, São Paulo, 23 fev. 2016. Disponível em: https://www.estadao.com.br/educacao/professores-aprendem-com-a-tecnologia-e-inovam-as-aulas/. Acesso em: 14 ago. 2020.

NOGUEIRA, Jairo D. O prolongamento da jornada de trabalho e a dupla subordinação contemporânea: estudo junto aos trabalhadores da iniciativa privada em educação da cidade de Pelotas, RS. 2007. 131 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/5047. Acesso em: 14 ago. 2020.

NÓVOA, António. Os professores: Quem são? Donde vêm? Para onde vão? In: STOER, Stephen. (org.). Educação, ciências sociais e realidade portuguesa: uma abordagem pluridisciplinar. Porto: Afrotamento, 1991.

PEREIRA, Lucicléia A. dos S. Os desafios enfrentados pelos professores na atualidade. 2014. 62 f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2014. Disponível em: https://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/12506/1/PDF%20-%20LUCICL%c3%89A%20APARECIDA%20DOS%20SANTOS%20PEREIRA.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

RIBEIRO, Renato J. Ainda sobre o mestrado profissional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 3, n. 6, p. 313-315, jul./dez. 2006. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/113. Acesso em: 14 ago. 2020.

SILVA, Aline M. da; COSTA, Denise K. da. Análise do conceito de equilíbrio químico apresentado nos livros didáticos de química, aprovados pelo PNLD 2018-2020. ReBECEM, Cascavel, v. 6, n. 3, p. 366-383, set./dez. 2022. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27799. Acesso em: 14 ago. 2020.

SILVA, Roberto C. D. da; SANTOS, Fernanda V. dos; ALVES, Manoel M. S. Obstáculos epistemológicos e o processo de ensino e aprendizagem matemática: um olhar sobre o conceito de equação do 1º grau. Caminhos da Educação Matemática em Revista, Aracaju, v. 8, n. 1, p. 102-112, 2018. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/28436/1/Silva2018OBST%C3%81CULOS.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

SILVEIRA, Denise T.; CÓRDOVA, Fernanda. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana E.; SILVEIRA, Denise T. (org.). Métodos de pesquisas. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009. p. 31-42. Disponível em: https://www.idea.ufscar.br/arquivos/metodologia/delineamentos/pdf-gerhardt-e-silveira-2009-metodos-de-pesquisa.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, n. 73, p. 209-244, 2000. Acesso em: 14 ago. 2020.

Published

2023-10-31

How to Cite

MORAES, C. A. de; USTRA, S. R. V. CHEMISTRY PRESENT IN THE FINAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION AND DIFFICULTIES POINTED OUT BY TEACHERS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 2, p. 38–57, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i2.7045. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7045. Acesso em: 22 nov. 2024.