ANTIRACIST HISTORY TEACHING AND LAW 10.639/03:

HIP HOP CULTURE AND ITS EDUCABILITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.7048

Keywords:

History teaching, Hip Hop Culture, Anti-Racist Education, Teacher Training

Abstract

National Law 10.639, passed in 2003, which obliges the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, is one of the achievements advocated by social movements, particularly the Brazilian black movement. In this paper, our aim is to understand the contributions that Hip Hop Culture can make to the teaching of history in basic education, focusing on curricular practices for the final year of elementary school. Using the idea of educability, we examine everything from the genesis of Hip Hop to the current forms of expression of this culture. In this direction, the Sampling and Mixing Techniques stand out in particular as potential resources for teaching history. Among the highlights is the potential of these cultural practices, which still need to be better dealt with in the school curriculum and in the school environment in a broader way. We believe that education professionals (teachers) as well as the community and students are called upon to play a leading role in learning about, practicing and recognizing hip hop culture, since the use of the techniques implies collective, open and interactive learning processes.

Author Biographies

Rafael Mautone Ferreira, Prefeitura Municipal de Esteio

Mestre em Educação

Gilberto Ferreira da Silva, Universidade La Salle

Doutor em Educação. Professor do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Pesquisador CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

References

CARVALHO, Nilton Faria de. DJs, remixes e samples: inovação, memória e identidades na linguagem híbrida da música nas mídias - São Caetano do Sul: USCS Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2016. 147 p.

FERREIRA, Rafael Mautone. Cultura Hip Hop para o Ensino de História Antirracista: educabilidades nos Anos Finais do Ensino Fundamental. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação. Universidade La Salle – Canoas, 2023.

FERNANDES, Joseli Aparecida; PEREIRA, Cilene Margarete. Do Griot ao Rapper: narrati- vas da comunidade. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 15, n. 2, p. 620-632, ago./dez. 2017. Disponível em: <http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunin-

cor/article/view/4261/pdf_705>. Acesso em: 07 jun. 2021.

GOMES, Nilma Nino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por eman- cipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GOMES, Luana Barth; FLORES, Cristine Gabriele de Campos; SILVA, Gilberto Ferreira da; CASAGRANDE, Cledes Antônio. Por uma escola intercultura: a sala de aula como um lugar de muitas histórias. Inter-Ação, Goiânia, v.46, n.1, p.95-112, jan/mar.2021.

GUSTSACK, Felipe. Hip-Hop: Educabilidades e traços culturais do movimento. Porto Ale- gre/RS. 2002.

MESQUITA, Pedro Henrique Parente de. Nas batidas dos beats e na cadência do flow: HIP—HOP. Ensino de História e identificação Racial. Natal/RN, 2018.

NOVAES et all. “A carne mais barata do mercado (acadêmico) é a carne negra”: O estado da arte sobre o diálogo entre as relações raciais e a educação em periódicos brasileiros de educação. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica. Vitória-ES, v. 26, n. 1, p. 30-49, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/30850 Acesso em: 30 ago 2023.

ORTIZ OCAÑA, Alexander; ARIAS LÓPEZ, María Isabel. Hacer decolonial: desobedecer a la metodología de investigación. HALLAZGOS, vol. 16, n° 31, ene-jun. 2019. Bogotá D. C., Colombia. p. 149-168. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v16n31/1794-3841- hall-16-31- 147-166.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.

PEREIRA, Grazielly Alves. Resistências Afro-Brasileiras no ensino de História: A sala de aula e as letras de RAP. Guarulhos/SP, 2019. 145 fls.

PIMENTEL, Spensy. Livro Vermelho do Hip Hop. São Paulo/SP, 1997.

PINHEIRO, Leandro R.;AMARAL, Márcio de Freitas do. O enunciar identidades na con- figuração de um Movimento Social: reflexões sobre as tomadas de posição do Hip Hop .36ª Reunião Nacional da ANPEd – 29 de setembro a 02 de outubro de 2013, Goiânia-GO.

RODRIGUES, Leandra A. M. S; BARBOSA, Mayara L. O.; RIBEIRO, Cristiane Maria. Mapeando a pesquisa em educação das relações étnico-raciais. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 52, 2022. pp. 1-25. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/PydYSVHnz3g88S6MrkfLR8F/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 21 ago 2023.

SAPIÊNCIA, Rincon. A Coisa Tá Preta. São Paulo: RINCON SAPIÊNCIA, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FsTTvHoLxEAM Acesso em 27 de Março de 2023.

SILVA, Gilberto Ferreira da; MUNSBERG, João Alberto Steffen; FUCHS, Henri Luiz. O cur rículo decolonial: da reflexão à prática intercultural. Religare, ISSN: 19826605, v.16, n.2, de- zembro de 2019, p.593-614.

SPIVAK, Gayatri Chacravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2018.

ZANETTI, Fernando Luiz. A Estética da Existência e a Diferença no Encontro da Arte com a Educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 1439-1458, out./dez.2016.

Published

2023-10-31

How to Cite

MAUTONE FERREIRA, R.; FERREIRA DA SILVA, G. ANTIRACIST HISTORY TEACHING AND LAW 10.639/03: : HIP HOP CULTURE AND ITS EDUCABILITY. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 2, p. 22–37, 2023. DOI: 10.18554/rt.v16i2.7048. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7048. Acesso em: 13 may. 2024.