"MANY STUDENTS JUST WANT TO LEARN HOW TO SIGN THEIR NAME”: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE RELATIONSHIP OF TEACHERS WITH KNOWLEDGE TOWARD TEACHING READING AND WRITING TO YOUNG AND ADULTS.
desafios e perspectivas da relação com o saber ensinar leitura e escrita na educação de jovens e adultos
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7127Keywords:
Relationship to Knowledge. Young and Adults Education. Literacy. Teacher Education. Teachers’ Parents.Abstract
This paper analyzes the meanings surrounding the relationship of teachers with knowledge toward teaching reading and writing to young and adults in Redenção city – Ceará - Brazil. Concepts of mobilization, activity and meaning, discussed by Bernard Charlot (2000), from studies on the relationship to knowledge, were used as the main theoretical base. The discussion of Magda Soares (2004) on literacy practices, the comprehension of Brian Street (2006) concerning literacy, and Paulo Freire’s ideas (1987), dialoguing with the human education, are added to this theoretical base. In a qualitative, descriptive, and interpretative perspective, data were produced from the transcription of audios, authorized by teachers of Young and Adults Education, throughout training meetings and scheduled visits, in loco, at schools of Redenção, in 2023. Data analysis suggests that, according to teachers, the teaching exercise becomes significant when they recognize that reading and writing are valuable to the studentsfrom the moment in which they get to sign their own name, once this fact goes beyond and amplifies the meaning of the conventional acquisition of writing technology, having as mobilization the induction of plural meanings among the students. Data also confirmed the supposition that this relationship of the teachers with knowledge toward teaching reading and writing to young and adults presents a connection, as a mirror, between the EJA students’ life stories and the low level of education experienced by teachers' parents.
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; PESSATE, Leonir. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora Univille, 2015.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Parecer CEB 11/2000. Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília, DF: MEC, 2000.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, DF: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CHARLOT, Bernard. A mobilização no exercício da profissão docente. Revista Contemporânea de Educação, [S. l.], v. 7, n. 13, jan./jul. 2012.
DIEB, Messias. Relações e saberes na escola: os sentidos do aprender e do ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
GRAFF, Harvey J. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J.L; LOMBARDI, J.C. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p.77-96.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Pátio: Revista Pedagógica, São Paulo, 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.
STREET, Brian. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], v. 24, n. 2, ago./dez. 2006, p. 465-488. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419. Acesso em: 10 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.