"MANY STUDENTS JUST WANT TO LEARN HOW TO SIGN THEIR NAME”: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE RELATIONSHIP OF TEACHERS WITH KNOWLEDGE TOWARD TEACHING READING AND WRITING TO YOUNG AND ADULTS.

desafios e perspectivas da relação com o saber ensinar leitura e escrita na educação de jovens e adultos

Authors

  • Luis Carlos Ferreira Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)
  • Júlio Araújo UFC

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7127

Keywords:

Relationship to Knowledge. Young and Adults Education. Literacy. Teacher Education. Teachers’ Parents.

Abstract

This paper analyzes the meanings surrounding the relationship of teachers with knowledge toward teaching reading and writing to young and adults in Redenção city – Ceará - Brazil. Concepts of mobilization, activity and meaning, discussed by Bernard Charlot (2000), from studies on the relationship to knowledge, were used as the main theoretical base. The discussion of Magda Soares (2004) on literacy practices, the comprehension of Brian Street (2006) concerning literacy, and Paulo Freire’s ideas (1987), dialoguing with the human education, are added to this theoretical base. In a qualitative, descriptive, and interpretative perspective, data were produced from the transcription of audios, authorized by teachers of Young and Adults Education, throughout training meetings and scheduled visits, in loco, at schools of Redenção, in 2023. Data analysis suggests that, according to teachers, the teaching exercise becomes significant when they recognize that reading and writing are valuable to the studentsfrom the moment in which they get to sign their own name, once this fact goes beyond and amplifies the meaning of the conventional acquisition of writing technology, having as mobilization the induction of plural meanings among the students. Data also confirmed the supposition that this relationship of the teachers with knowledge toward teaching reading and writing to young and adults presents a connection, as a mirror, between the EJA students’ life stories and the low level of education experienced by teachers' parents.

 

Author Biography

Júlio Araújo, UFC

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Acre (2000), mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2003) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2006). Fez pós-doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012). Atualmente é Professor Titular no Departamento de Letras Vernáculas e no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Coordena o grupo de pesquisa em Discursos e Digitalidades (DIGITAL) e o Laboratório de Letramentos e Escrita Acadêmica (LEA). Atua na área de Linguística Aplicada em interface com Pragmática e as Teorias Críticas do Discurso. À luz dessa interface estuda as relações entre linguagem e tecnologia digital, com especial atenção aos seguintes temas: Fake News, desinformação, discurso de ódio, gêneros textuais digitais, letramentos digitais críticos, novos letramentos, escrita acadêmica, letramentos acadêmicos, ensino remoto e EaD. Foi vice-presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (ALAB) no biênio 2009-2011 e vice-presidente da Associação Brasileira de Estudos sobre Hipertexto e Tecnologia Educacional (ABEHTE) no biênio 2009-2011. Foi coordenador do GT de Linguagem e Tecnologias da ANPOLL no biênio 2012-2014 e foi membro dos conselhos consultivos da ALAB e da ABEHTE.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; PESSATE, Leonir. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora Univille, 2015.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Parecer CEB 11/2000. Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília, DF: MEC, 2000.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, DF: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CHARLOT, Bernard. A mobilização no exercício da profissão docente. Revista Contemporânea de Educação, [S. l.], v. 7, n. 13, jan./jul. 2012.

DIEB, Messias. Relações e saberes na escola: os sentidos do aprender e do ensinar. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

GRAFF, Harvey J. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

KUENZER, Acácia Zeneida. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: SAVIANI, D.; SANFELICE, J.L; LOMBARDI, J.C. (org.). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p.77-96.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. Pátio: Revista Pedagógica, São Paulo, 2004. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 10 ago. 2023.

STREET, Brian. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa, [S. l.], v. 24, n. 2, ago./dez. 2006, p. 465-488. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419. Acesso em: 10 ago. 2023.

Published

2024-01-24

How to Cite

FERREIRA, L. C.; ARAÚJO, J. . "MANY STUDENTS JUST WANT TO LEARN HOW TO SIGN THEIR NAME”: CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN THE RELATIONSHIP OF TEACHERS WITH KNOWLEDGE TOWARD TEACHING READING AND WRITING TO YOUNG AND ADULTS.: desafios e perspectivas da relação com o saber ensinar leitura e escrita na educação de jovens e adultos . JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 56–75, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7127. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7127. Acesso em: 22 nov. 2024.