THE EXPERIENCE OF A WORKSHOP FOR ITEM DEVELOPMENT

BASED ON THE DESCRIPTORS OF THE PORTUGUESE LANGUAGE APPLIED TO A 9TH-GRADE CLASS

Authors

  • Sue Ellen Guimarães dos Santos Franklin Universidade Federal do Ceará
  • Denise Andrea Nobre Lopes
  • Marcele Mara Alves Xavier

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7135

Keywords:

Avaliações externas, Elaboração de itens, Aprendizagem significativa, Planejamento

Abstract

This article aims to describe the experience of a workshop applied to a 9th grade class at a municipal school in which the students had to develop items based on the Portuguese language descriptors from the SAEB and SPAECE reference matrix. We sought to observe students’ development regarding their proficiency level through the construction of meaningful learning. We used as a theoretical basis the concepts of learning assessment (Luckesi, 1997) in the context of external assessments and teacher planning (Favero; Tonieto, 2010), the concept of literacy (Soares, 2004) and discourse genres (Bakhtin, 1997). The workshop was conducted over the course of a month, with weekly meetings totaling four days of implementation. We presented the step-by-step process of the workshop and emphasized the importance of this methodology for students' development, highlighting how it shapes their education and enables them to intervene and construct their own knowledge responsibly and with commitment.

Author Biographies

Denise Andrea Nobre Lopes

Pedagoga pela Universidade Federal do Ceará - UFC e professora da rede pública de educação no Município de Eusébio /Ce.

Marcele Mara Alves Xavier

Professora de Língua Portuguesa, Licenciada pela Universidade Vale do Acaraú. Diretora da Prefeitura Municipal de Eusébio/Ce.

References

ARAÚJO, C. M. de.; BEZERRA, B. G. Letramentos Acadêmicos: leitura e escrita de gêneros acadêmicos no primeiro ano do curso de letras. Diálogos - Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, n.° 9, p. 5 – 37, maio/junho, 2013.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1997 (Tradução do francês Esthétique de la création verbal), 1979.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. p.25-40, jan./jun. 2011.

BARTON, D.; HAMILTON, M. Literacy practices. In: BARTON, D. et al. (Ed.). Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000. p. 7-15.

BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 1, p. 61-76, jan./abr. 2015.

FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. Educar o Educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

FISCHER, A. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Sci. Lang. Cult. Maringá, v. 30, n. 2, p. 177-187, 2008.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam.23ª ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Ed. Terra, 1996.

FREIRE, P; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, 2014. Disponível em: http:// www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem Escolar, 6. ed., São Paulo: Cortez, 1997.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 1. ed. – São Paulo: Cortez, 2011.

MACHADO, C. Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre usos dos resultados. Revista @mbienteeducação, v. 5, n. 1, p. 70-82, 2012. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf.volume_5_1/educacao_01_70-82.pdf. Acesso em: 08 de outubro de 2023.

MAGALHÃES JUNIOR, A. G. FARIAS, M. A. SPAECE: Uma história em sintonia com avaliação educacional do Governo Federal. Rev. Humanidades, Fortaleza, v. 31, n. 2, p. 525-547, jul./dez. 2016.

MARCUSCHI, L. A. Letramento e oralidade no contexto das práticas sociais e eventos comunicativos. Conferência apresentada no II Congresso Internacional da ABRALIN. Fortaleza/CE, 14 a 17 de março de 2001.

MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? Tradução de Ivete Braga. 14ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.

RADFORD, L. Teoria da Objetivação: Uma Perspectiva Vygotskiana sobre Conhecer e Vir a Ser no Ensino e Aprendizagem em Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ. [online]. n. 25, p. 5-17, 2004.

VIANNA, H. M. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. In: Estudos em avaliação educacional, n. 27, p. 41-76, jan./jun. 2003. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1057/1057.pdf>. Acesso em: 15 out. de 2023.

Published

2024-01-24

How to Cite

FRANKLIN, S. E. G. dos S.; NOBRE LOPES, D. A.; XAVIER, M. M. A. THE EXPERIENCE OF A WORKSHOP FOR ITEM DEVELOPMENT: BASED ON THE DESCRIPTORS OF THE PORTUGUESE LANGUAGE APPLIED TO A 9TH-GRADE CLASS. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 16, n. 3, p. 76–91, 2024. DOI: 10.18554/rt.v16i3.7135. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7135. Acesso em: 22 nov. 2024.