THE EXPERIENCE OF A WORKSHOP FOR ITEM DEVELOPMENT
BASED ON THE DESCRIPTORS OF THE PORTUGUESE LANGUAGE APPLIED TO A 9TH-GRADE CLASS
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v16i3.7135Keywords:
Avaliações externas, Elaboração de itens, Aprendizagem significativa, PlanejamentoAbstract
This article aims to describe the experience of a workshop applied to a 9th grade class at a municipal school in which the students had to develop items based on the Portuguese language descriptors from the SAEB and SPAECE reference matrix. We sought to observe students’ development regarding their proficiency level through the construction of meaningful learning. We used as a theoretical basis the concepts of learning assessment (Luckesi, 1997) in the context of external assessments and teacher planning (Favero; Tonieto, 2010), the concept of literacy (Soares, 2004) and discourse genres (Bakhtin, 1997). The workshop was conducted over the course of a month, with weekly meetings totaling four days of implementation. We presented the step-by-step process of the workshop and emphasized the importance of this methodology for students' development, highlighting how it shapes their education and enables them to intervene and construct their own knowledge responsibly and with commitment.
References
ARAÚJO, C. M. de.; BEZERRA, B. G. Letramentos Acadêmicos: leitura e escrita de gêneros acadêmicos no primeiro ano do curso de letras. Diálogos - Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, n.° 9, p. 5 – 37, maio/junho, 2013.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1997 (Tradução do francês Esthétique de la création verbal), 1979.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. p.25-40, jan./jun. 2011.
BARTON, D.; HAMILTON, M. Literacy practices. In: BARTON, D. et al. (Ed.). Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000. p. 7-15.
BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 1, p. 61-76, jan./abr. 2015.
FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. Educar o Educador: reflexões sobre a formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.
FISCHER, A. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Sci. Lang. Cult. Maringá, v. 30, n. 2, p. 177-187, 2008.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam.23ª ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Ed. Terra, 1996.
FREIRE, P; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, 2014. Disponível em: http:// www.scielo.br/pdf/es/v35n129/0101-7330-es-35-129-01085.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem Escolar, 6. ed., São Paulo: Cortez, 1997.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 1. ed. – São Paulo: Cortez, 2011.
MACHADO, C. Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre usos dos resultados. Revista @mbienteeducação, v. 5, n. 1, p. 70-82, 2012. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf.volume_5_1/educacao_01_70-82.pdf. Acesso em: 08 de outubro de 2023.
MAGALHÃES JUNIOR, A. G. FARIAS, M. A. SPAECE: Uma história em sintonia com avaliação educacional do Governo Federal. Rev. Humanidades, Fortaleza, v. 31, n. 2, p. 525-547, jul./dez. 2016.
MARCUSCHI, L. A. Letramento e oralidade no contexto das práticas sociais e eventos comunicativos. Conferência apresentada no II Congresso Internacional da ABRALIN. Fortaleza/CE, 14 a 17 de março de 2001.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Tradução de Ivete Braga. 14ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.
RADFORD, L. Teoria da Objetivação: Uma Perspectiva Vygotskiana sobre Conhecer e Vir a Ser no Ensino e Aprendizagem em Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ. [online]. n. 25, p. 5-17, 2004.
VIANNA, H. M. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. In: Estudos em avaliação educacional, n. 27, p. 41-76, jan./jun. 2003. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1057/1057.pdf>. Acesso em: 15 out. de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.