O clima no ensino de Geografia

um relato de prática pedagógica com o sexto ano do Ensino Fundamental

Authors

  • Luana Rodrigues de Lucêna Universidade Federal Fluminense
  • Maria Carla Martins UFF/ Professora Adjunta

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7361

Keywords:

Climatology. Geographic education. Didactic resources.

Abstract

Climatology as a curricular content in school Geography has great relevance in the development of different geographic knowledge. This work presents a class proposal for the sixth year, using different teaching resources, aiming for meaningful learning. To this end, a lesson plan involving 3 distinct pedagogical practices was developed and applied. The class involved exposition of the content, group activities, presentation of concepts using teaching resources and fixation exercises. The first activity used images presented to address the concept of time and climate, as well as the influence of each of these on everyday life and facilitated dialogue with students, valuing their prior knowledge. The second activity, about atmospheric layers, deepened the content and kept students interested and participating in the class with the use of manual collage. The third activity using a sponge presented, in a playful way, the different types of rain, contributing to the students' understanding of this meteorological phenomenon. The results obtained in this research show that the use of different pedagogical practices associated with teaching materials and resources are fundamental to promoting improvement in the teaching and learning process about Climatology topics.

Author Biography

Luana Rodrigues de Lucêna, Universidade Federal Fluminense

Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal Fluminense e Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí. Atuou em projetos de ensino, pesquisa e extensão. Tem experiência em ensino, climatologia e recursos didáticos.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARBOSA, Edriani Donizete. As diversas possibilidades para avaliar o ensino da Geografia. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2013.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

GOMES, Hemerson; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. Ensino de climatologia na educação básica: atividade didática com uso de jornais on line. Juiz de Fora, 2018.

RAMOS, Marta Gonçalves da Silva. A Importância dos Recursos Didáticos para o Ensino da Geografia no Ensino Fundamental nas Séries Finais. Universidade de Brasília, 2012.

SILVA, Vládia; MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira. A Geografia escolar e os recursos didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da Geografia. Geosaberes, v. 3, n. 5, p. 62-68, jul. 2012.

SOARES, Alvina Maciel. Recursos Didáticos na Educação de Jovens e Adultos. Angra dos Reis: Universidade Federal Fluminense, 2015.

SOUZA, Cícero Luís. MUTERLLE, Juliana Carla. Ensino de geografia e avaliação: uma questão de critérios. In: X Congresso Nacional de Educação, 2011.

STEINKE, Ercília Torres. Climatologia Fácil. São Paulo: Oficina de Textos, 2012a.

STEINKE, Ercília Torres. Prática pedagógica em climatologia no ensino fundamental: sensações e representações do cotidiano. Acta Geográfica, Boa vista, Ed, Esp. Climatologia Geográfica, p. 77 - 86, 2012b.

TAKAHASHI, Regina Toshie; FERNANDES, Maria de Fátima. Plano de Aula: conceitos e metodologia. São Paulo: Acta Paul, v. 17, n. 1, p. 114-118, 2004.

Published

2024-05-01

How to Cite

RODRIGUES DE LUCÊNA, L.; MARTINS, M. C. O clima no ensino de Geografia: um relato de prática pedagógica com o sexto ano do Ensino Fundamental. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 172–189, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7361. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7361. Acesso em: 3 jul. 2024.