O clima no ensino de Geografia
um relato de prática pedagógica com o sexto ano do Ensino Fundamental
DOI:
https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7361Keywords:
Climatology. Geographic education. Didactic resources.Abstract
Climatology as a curricular content in school Geography has great relevance in the development of different geographic knowledge. This work presents a class proposal for the sixth year, using different teaching resources, aiming for meaningful learning. To this end, a lesson plan involving 3 distinct pedagogical practices was developed and applied. The class involved exposition of the content, group activities, presentation of concepts using teaching resources and fixation exercises. The first activity used images presented to address the concept of time and climate, as well as the influence of each of these on everyday life and facilitated dialogue with students, valuing their prior knowledge. The second activity, about atmospheric layers, deepened the content and kept students interested and participating in the class with the use of manual collage. The third activity using a sponge presented, in a playful way, the different types of rain, contributing to the students' understanding of this meteorological phenomenon. The results obtained in this research show that the use of different pedagogical practices associated with teaching materials and resources are fundamental to promoting improvement in the teaching and learning process about Climatology topics.
References
BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARBOSA, Edriani Donizete. As diversas possibilidades para avaliar o ensino da Geografia. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2013.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
GOMES, Hemerson; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. Ensino de climatologia na educação básica: atividade didática com uso de jornais on line. Juiz de Fora, 2018.
RAMOS, Marta Gonçalves da Silva. A Importância dos Recursos Didáticos para o Ensino da Geografia no Ensino Fundamental nas Séries Finais. Universidade de Brasília, 2012.
SILVA, Vládia; MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira. A Geografia escolar e os recursos didáticos: o uso das maquetes no ensino-aprendizagem da Geografia. Geosaberes, v. 3, n. 5, p. 62-68, jul. 2012.
SOARES, Alvina Maciel. Recursos Didáticos na Educação de Jovens e Adultos. Angra dos Reis: Universidade Federal Fluminense, 2015.
SOUZA, Cícero Luís. MUTERLLE, Juliana Carla. Ensino de geografia e avaliação: uma questão de critérios. In: X Congresso Nacional de Educação, 2011.
STEINKE, Ercília Torres. Climatologia Fácil. São Paulo: Oficina de Textos, 2012a.
STEINKE, Ercília Torres. Prática pedagógica em climatologia no ensino fundamental: sensações e representações do cotidiano. Acta Geográfica, Boa vista, Ed, Esp. Climatologia Geográfica, p. 77 - 86, 2012b.
TAKAHASHI, Regina Toshie; FERNANDES, Maria de Fátima. Plano de Aula: conceitos e metodologia. São Paulo: Acta Paul, v. 17, n. 1, p. 114-118, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JOURNAL TRIANGLE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.