Crenças e emoções de professores de Libras ouvintes em formação inicial na Universidade Federal do Tocantins

Authors

  • Felipe de Almeida Coura Universidade Federal do Tocantins
  • Ana Claudia Turcato de Oliveira Universidade Federal do Tocantins
  • Helen Cardoso Lima Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i2.7622

Keywords:

Formação de Professores, Formação de Professores de Libras, Crenças, Emoções

Abstract

Research on beliefs and emotions of language teachers has expanded significantly in the area of ??Applied Linguistics (LA) in recent decades (BARCELOS; ARAGÃO, 2018), as they are related to the identity of the future teacher. This study sought to identify and understand the emotions and beliefs of teachers in training on the degree course in Letras-Libras at the Federal University of Tocantins (UFT), considering their experiences in their training processes. Using a structured questionnaire, qualitative data was collected and analyzed. The results reveal, among other points, that some hearing teachers in training feel afraid when signing in Libras with a deaf person, believing they will not be understood by them or will not understand them adequately. Thus, the study points to the need for more research on the emotions and beliefs of Libras teachers in initial training, both those who are hearing and those who are deaf.

References

ALBRES, N. A. Ensino de libras: aspectos históricos e sociais para a formação didática de professores. 1. ed. Curitiba: Appris, 2016.

ARAGÃO, R. Beliefs and emotions in foreign language learning. System, v. 39, p. 302-313, 2011.

ARAGÃO, R. C.; CAJAZEIRA, R. J. Emoções, crenças e identidades de professores de inglês. Caminhos em Linguística Aplicada. v.16, p.109-133, 2017.

BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, Lingüística Aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, v. 7, n. 1, p. 123-156, 2004.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de Pesquisa das Crenças sobre Aprendizagem de línguas: Estado da Arte. Rev. Brasileira de Línguistica Aplicada, v. 1, n 1, p. 71-92, 2001.

BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Rev. Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 7, n. 2, 2007.

BARCELOS, A. M. F.; SILVA, D. D. Crenças e emoções de professores de inglês em serviço. Revista Contexturas, n. 24, p. 6-19, 2015.

BARCELOS, A. M. F.; KALAJA, P. Beliefs on second language acquisition: Teacher. The Encyclopedia of Applied Linguistics, 2012.

BARCELOS, A. M.; ARAGÃO, R. Emotions in Language Teaching: A Review of Studies on Teacher Emotions in Brazil. Chinese Journal of Applied Linguistics, v. 41, n. 4, p. 506-531, 2018.

CALIXTO, R. M. F. GARCÊZ, R. L. O.; OLIVEIRA, S. M. Traduzir e interpretar incursões no mundo do outro ou atos de fronteira? Reflexões teóricas sobre o papel do intérprete a partir de uma perspectiva culturalista. In: Congresso Nacional de Pesquisas em Tradução e Interpretação de Libras e Língua Portuguesa, 3, 2012, Florianópolis. Anais eletrônicos [...] Florianópolis: UFSC, 2012, p. 1-8.

CERNY, R. Z.; QUADROS, R. M.; BARBOSA, H. Formação de professores de Letras: Libras: Construindo o currículo. Revista E-Curriculum, v. 4, n. 2, 2009.

COURA, F. A. O estágio supervisionado em Libras: reflexões além do ensino de língua. Humanidades e Inovação, v. 5, n. 9, p. 108-118, 2018.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2000.

GESSER, A. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a LIBRAS. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

MATURANA, H. R. Uma abordagem da educação atual na perspectiva da biologia do conhecimento. In: MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. p. 11-35.

SCALABRI, I. C.; MOLINARI A. M. C. Importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. REVISTAUNAR. 2013, v. 7, n. 7, 2013.

SILVEIRA, A. P.; LOBATO, H. K. G.; DA SILVA, L. F. R. Representações sociais sobre o ensino de Libras: impactos, emoções, ideias e crenças. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 2, p. 9402–9418, 2022.

Published

2024-08-31

How to Cite

COURA, F. de A. .; OLIVEIRA, A. C. T. de .; LIMA, H. C. Crenças e emoções de professores de Libras ouvintes em formação inicial na Universidade Federal do Tocantins. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 2, p. 131–149, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i2.7622. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7622. Acesso em: 21 dec. 2024.