MINDFULNESS TRAINING AND MENTAL HEALTH OUTCOMES IN NON-TEACHING STAFF AT A PUBLIC UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v15i1.7250

Abstract

Objective: to evaluate the effectiveness of a Mindfulness-based Intervention in relation to levels of mindfulness, perceived stress, depression, anxiety and burnout. Methods: quasi-experimental study with a sample of 60 workers from a public university. Participants were allocated to a group that received intervention (GE: 30) and another that did not receive intervention, considered a control group (CG: 30). They were assessed at the beginning and after the intervention. Results: The EG showed an increase in the total mean Mindfulness score and in two facets of the FFMQ scale (observing and non-reactivity to inner experience). When compared to the CG, there was a reduction in the average scores of perceived stress, depression and anxiety. The same effect after intervention was not observed for burnout. Conclusion: Mindfulness training showed the sample's perceived levels of stress, depression and anxiety. The data highlight the potential of this intervention to contribute as a prevention and promotion strategy for workers' mental health.

Keywords: Mindfulness; Stress, Mental health; Workplace.

Author Biographies

  • Larissa Bessani Hidalgo Gimenez, Universidade de São Paulo - USP. São Paulo/SP, Brasil.

     PhD and Master of Science from EERP-USP. Degree in Nursing from UFMT. Adjunct Professor in the Nursing course at the Federal University of Mato Grosso (UFMT) Sinop campus. Nurse from the Federal University of Mato Grosso. Mindfulness instructor at the Oswaldo Cruz German Hospital (HAOC).  Member of the Center for Mindfulness and Integrative Therapies at the Ribeirão Preto School of Nursing and of the Mental Health Studies and Research Group - GEPEMEN at USP.

     

  • Larissa Horta Esper, Centro Universitário Estácio de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto/SP, Brasil.

    Nurse from EERP-USP. Master's and Doctorate in Sciences from the Ribeirão Preto Medical School-USP and Post-Doctorate from the Psychiatric Nursing and Human Sciences Program at EERP-USP. Sandwich doctorate at the University of North Carolina at Chapel Hill (UNC). She is currently a lecturer at the Institute of Medical Education (IDOMED) at the Estácio University Center in Ribeirão Preto and an adjunct professor on the nursing course at the Barão de Mauá University Center. Member of the Mindfulness and Integrative Therapies Center and the GEPEMEN Group at EERP-USP.

  • Mariana Fernandes, Universidade de São Paulo

     aluna de Pós-Graduação (Doutorado) no Programa de Enfermagem Psiquiátrica e Ciências Humanas da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - EERP-USP. Mestre em Ciências da Saúde Pública pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - FMRP-USP (2018) - e pós-graduada em Promoção de Saúde na Comunidade pela mesma instituição (2015). Possui certificação como Instrutora Sênior de Mindfulness pelo Mindfulness Trainings International - MTi (2019) e certificação como Instrutora de Mindfulness pelo Mente Aberta - Centro Brasileiro de Mindfulness e Promoção de Saúde - da Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP (2016). É membro do Centro de Mindfulness e Terapias Integrativas da EERP-USP e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Saúde Mental (GEPEMEN), da mesma instituição. Psicóloga formada pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2013), atuando clinicamente com a população adulta.

  • Maria Neyrian de Fátima Fernandes

    Professora Adjunta do departamento de Enfermagem da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Enfermeira. Doutora pelo Programa de Enfermagem Psiquiátrica da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (EERP-USP) com estágio de doutorado sanduíche no Departamento de Medicina de Reabilitação da Universidade de Washington em Seattle e estágio na Organização Mundial da Saúde sediada em Washington D.C. nos Estados Unidos. Mestre em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), especialista em Curso de Formação de Pesquisadores em Álcool e outras Drogas pela Universidade de São Paulo, especialista em Enfermagem do Trabalho pela Universidade Potiguar, graduada em Enfermagem pela UFRN. Durante a graduação desenvolveu pesquisas na área clínica como aluna de iniciação científica. Tem experiência na atenção básica com atuação em áreas indígenas, ensino de Saúde Coletiva e Saúde Mental em Enfermagem e gestão acadêmica. (Texto informado pelo autor)

  • Vinicius Santos de Moraes, Universidade de São Paulo

    Graduado em Fisioterapia pelo Centro Universitário Barão de Mauá (CBM) (Ribeirão Preto-SP). Pós-graduado em Fisioterapia Neurofuncional Adulto e Infantil pelo CBM. Mestre em Ciências da Saúde pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP). Docente convidado dos cursos de pós-graduação em Fisioterapia Neurofuncional Adulto e Infantil e Fisioterapia em Gerontologia pelo CBM. Formação como Instrutor de mindfulness pelo Mindfulness Training International (MTi). Membro e Instrutor do Centro de Mindfulness e Terapias Integrativas(EERP-USP). Membro do Grupo de Pesquisa em Saúde Mental (GEPEMEN/CNPq) com a linha de pesquisa Promoção de Saúde Mental e Uso e Abuso de Álcool e outras Drogas com enfoque na temática, Mindfulness, Estresse, Saúde Mental e Uso de Drogas.

  • Edilaine Cristina da Silva Gherardi-Donato, Universidade de São Paulo - USP. São Paulo/SP, Brasil.

    Full Professor at EERP-USP. Graduated in Nursing from the Ribeirão Preto School of Nursing USP. Master's in Psychiatric Nursing from the Ribeirão Preto School of Nursing USP. PhD in Psychiatric Nursing from the Ribeirão Preto Nursing School USP with a sandwich period at the Universidad Autónoma de Querétaro - Mexico. Post-doctorate from the University of Alberta - Canada. Senior Mindfulness Instructor certified in Brazil and the United States. Leader of the Mental Health Studies and Research Group - GEPEMEN. Researcher member of the Center for Studies on Psychiatric Disorders: Assistance and Research since 2013 and of NUPRI - Center for Teaching and Research on Interpersonal Relations since 2003. Coordinator of the Mindfulness and Integrative Therapies Center at EERP-USP. Coordinator of the Ibero-American Mindfulness in Nursing Program in collaboration with the University of Granada and the Autonomous University of Coahuila. Member of the Integrative and Complementary Practices Working Group (GTPICS) of COREn-SP. Member of the Rho Upsilon Chapter of the Honorary Society Sigma Theta Tau International and the Brazilian Society of Forensic Nursing (SOBEF). Member of the Society for Neuroscience (SfN) and the American Association of Neuroscience Nurses. Member of the International Mental Health Nursing Network (RIENSAME) and the International Network of Nursing Schools for the Prevention of the Misuse of Drugs (REIEEPUID). Scientific Consultant to the Mexican Association of Mental Health; Member of the Brazilian Academic Consortium of Integrative Health; Member of the International Mindfulness Teachers Association.

Published

2025-05-20

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

MINDFULNESS TRAINING AND MENTAL HEALTH OUTCOMES IN NON-TEACHING STAFF AT A PUBLIC UNIVERSITY. JOURNAL OF NURSING AND HEALTH CARE, [S. l.], v. 15, n. 1, 2025. DOI: 10.18554/reas.v15i1.7250. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/7250. Acesso em: 17 dec. 2025.