CONHECIMENTO DE ADOLESCENTES SOBRE HANSENÍASE APÓS INTERVENÇÃO EDUCATIVA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18554/reas.v12i2.5952

Abstract

Objective: To evaluate the effect of an educational intervention on the knowledge of adolescents about leprosy. Methods: This is a quasi-experimental study, with an evaluative component of the knowledge of adolescents, before and after the application of an educational workshop on leprosy with 53 adolescents aged 10 to 14 years. Results: There was an increase in the percentage of optimal knowledge immediately after the intervention (p<0.01), remaining in the late post-test (p=0.24). The median number of correct answers was statistically different between the immediate pre- and post-test (p<0.01) and was statistically equal between the immediate and late post-test (p=0.11). There was an increase in the number of correct answers in all items of the instrument after the intervention (p<0.01). Conclusion: It is concluded that there was an improvement in the adolescents' knowledge between the pre- and post-test immediately. Furthermore, knowledge remained statistically similar between the immediate and late post-test, suggesting a positive effect of the intervention both immediately and later.

Author Biographies

Mariani Midding Ferraes , UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Mato Grosso.

Maysa Bertollo de Araújo, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Mato Grosso

Bruna Hinnah Borges Martins de Freitas, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutorado em andamento e Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Mato Grosso. Professora assistente da Universidade Federal de Mato Grosso , Brasil. 

Maria Aparecida Munhoz Gaíva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

Doutorado em Enfermagem em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora aposentada da Universidade Federal de Mato Grosso e atua como pesquisadora associada no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem.

Juliano Bortolini, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO

Doutorado em Estatística e Experimentação Agropecuária pela Universidade Federal de Lavras. Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso , Brasil.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigos Originais