THE CONSTRUCTION OF PROFESSIONAL IDENTITY AND THE TEACHER'S KNOWLEDGE

AN ANALYSIS OF THE "DIÁLOGOS DOCENTES" PROJECT AT UFF/CAMPOS DOS GOYTACAZES

Authors

  • Patricia Mendes de Abreu Braga PPGEO/ UFF
  • Ricardo Luigi Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.18554/rt.v17i1.7348

Keywords:

Teacher's Knowledge, Professional Identity, Geographical Education

Abstract

This article aims to understand the importance of teachers, with their knowledge, in shaping the professional identity of teachers in training through a project in the geography teaching program at the Federal Fluminense University - Campos dos Goytacazes, named "Diálgos Docentes (Teacher Dialogues)." Conducted in 2020, it involved the participation of educators from both basic and higher education in the five different regions of Brazil and four distinct countries in Latin America. By combining theoretical discussions with the outcomes of the meetings, the study seeks to comprehend what teacher’s knowledge and experiential knowledge entail, identify factors considered in the knowledge-building process, emphasize the significance of sharing experiences and narratives in shaping the identity and profile of teachers in initial training, and explore the construction of their voices through narratives presented in the "Teacher Dialogues" project. This is achieved through the analysis of meetings and a literature review, focused on definitions of teacher’s knowledge, professional identity, and narratives discussed primarily by Azevedo (2004), Nóvoa (1999), Pimenta (2005), and Tardif (2014), along with accounts and impressions from the project's founding teachers, Luigi and Frigério (2020; 2021; 2023), and Frigério and Luigi (2020).

Author Biographies

Patricia Mendes de Abreu Braga, PPGEO/ UFF

Pós-graduação lato sensu em Educação Ambiental pelo pelo Instituto Federal Fluminense (IFF/ 2019), cursa Licenciatura em Pedagogia pelo Consórcio Cecierj/UENF (CEDERJ) e é mestranda no curso de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal Fluminense-Campos (UFF). Atualmente é professora de geografia do ensino médio na rede particular. Tem experiência na área de Geografia, atuando principalmente nos seguintes temas: conceitos geográficos, geografia, educação ambiental e propostas metodológicas.

Ricardo Luigi, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/ 2017). Mestre em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj/2011). Graduado em Geografia (Bacharelado e Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2008). Graduado em Relações Internacionais (Bacharelado) pelo Centro Universitário Internacional (Uninter/ 2018). Professor da Universidade Federal Fluminense (UFF), onde atua no curso de Geografia e no Programa de Pós-graduação em Geografia (PPG). Suas pesquisas estão voltadas para a Geografia das Relações Internacionais e para a Educação Geográfica.

References

AZEVEDO, Joanir Gomes de. De “abobrinhas” a “troca de figurinhas”. In: AZEVEDO, Joanir Gomes de; ALVES, Neila Guimarães (orgs.). Formação de professores: possibilidades do imprevisível. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

CARDOSO, Maria Inês Silva Teixeira; BATISTA, Paula Maria Fazendeiro; GRACA, Amândio Braga Santos. A identidade do professor: desafios colocados pela globalização. Revista Brasileira Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n.65, p.371-390, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v21n65/1413-2478-rbedu-21-65-0371.pdf. Acesso em: 24 de janeiro de 2024.

FRIGÉRIO, Regina Célia; LUIGI, Ricardo. Diálogos docentes: sobre ser professor e aluno em tempos de pandemia. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, p. 133-141, 2020. Disponível em: <https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/GIRAMUNDO/article/view/3166>. Acesso em: 31 de dezembro de 2023.

GALINDO, Wedna Cristina Marinho. A construção da identidade profissional docente. Psicologia Ciência e Profissão, 24 (2), 14-23, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pcp/v24n2/v24n2a03.pdf. Acesso em: 20 de dezembro de 2023.

LUIGI, Ricardo; FRIGÉRIO, Regina Célia. Diálogos Docentes pela América Latina: formação de professores de Geografia entre saberes e narrativas. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n.43, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/76705/48606. Acesso em: 31 de janeiro de 2024.

______. Narrativas de professores na pandemia: O projeto diálogos docentes pelo Brasil. In: Anais 9º Congresso Internacional Interdisciplinar em sociais e humanidades. Anais. Campos dos Goytacazes (RJ) UENF, 2020. Disponível em: . Acesso em: 08 de dezembro,mk, de 2023.

______. Diálogos docentes pela América Latina: Uma proposta de formação de professores de geografia. In: Memorias del XVIII Encuentro de Geografías da América Latina y VIII Congresso Nacional de Geografia de Universidades Públicas de la República Argentina: construyendo saberes emancipatorios desde y para América Latina, tomo 4. Universidade Nacional de Córdoba: Argentina, 2021. Disponível em: <https://ffyh.unc.edu.ar/publicaciones/wp-content/uploads/sites/35/2022/12/Congresode-Geografiatomo4-Final.pdf>. Acesso em: 30 de maio de 2023.

NETO, Viana Patricio Barbosa; COSTA, Maria da Conceição. Saberes docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, Recife, n.2, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/viewFile/110269/22199. Acesso em 31 de janeiro de 2024.

NÓVOA, Antônio (org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1999.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ : Vozes, 2014.

Published

2024-05-01

How to Cite

MENDES DE ABREU BRAGA, P.; LUIGI, R. THE CONSTRUCTION OF PROFESSIONAL IDENTITY AND THE TEACHER’S KNOWLEDGE: AN ANALYSIS OF THE "DIÁLOGOS DOCENTES" PROJECT AT UFF/CAMPOS DOS GOYTACAZES. JOURNAL TRIANGLE, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 157–171, 2024. DOI: 10.18554/rt.v17i1.7348. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7348. Acesso em: 19 may. 2024.